ورود ناوگروه پیشرفته روسیه به آبهای کوبا

گروه جهان الف،   3980404213

یک ناوگروه پیشرفته ارتش روسیه که اخیرا مانوری ضدزیردریایی در اقیانوس آرام برگزار کرده بود، در بندر هاوانا،‌ پایتخت کوبا پهلو گرفت.

به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که ناو روسی «گورشکوف» وارد بندر هاوانا پایتخت کوبا شده است.

بنا بر گزارش وبسایت وزارت دفاع روسیه، این ناو روسی با همراهی چند کشتی و قایق نظامی دیگر، از ناوگان شمالی روسیه عازم این منطقه شده بود و قرار است تا فردا در این منطقه باقی بماند.

بر اساس این گزارش، فرمانده این ناوگروه اعزامی به کوبا قرار است با مقامات ارتش کوبا دیدار و گفت‌وگو کند.

این ناوگروه روسی از تاریخ 26 فوریه (6 اسفندماه گذشته) به مدت 4 ماه سفر خود به سمت کوبا را آغاز کرده و در این مسیر در بنادری در جیبوتی، آفریقای شرقی، کلمبو، سریلانکا و چین نیز توقف داشته است.

ناو روسی «گورشکوف» در اواخر ماه می (اوایل خردادماه) مانوری را نیز در اقیانوس آرام برگزار کرده بود. این مانور روی شکار زیردریایی‌های مهاجم متمرکز بود.

این ناو پیشرفته به موشک‌های «کالیبر»، موشک‌های سطح به هوای «Poliment-Redut» و یک سامانه ضدزیردریایی «پاکت» (Paket) مجهز است.

بنا بر گزارش نشریه «سان»، ورود این ناوگروه روسی به آبهای کوبا در شرایطی صورت گرفته که مسکو در خصوص احتمال وقوع مجدد «بحران موشکی کوبا» به آمریکا هشدار داده است.

طبق گزارش منابع خبری، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز (دوشنبه) گفته بود که طرح‌های آمریکا برای استقرار سامانه‌های موشکی خود نزدیک مرز روسیه خطر وقوع و تکرار بن‌بست هسته‌ای و آنچه منجر به وقوع جنگ سرد شده بود، را افزایش می‌دهد.

بنا بر این گزارش، بحران موشکی کوبا در سال 1962 زمانی آغاز شد که اتحاد جماهیر شوروی سابق سعی داشت تا با ارسال موشک‌های بالستیک به سمت کوبا، به استقرار موشک‌های آمریکایی در ترکیه پاسخ دهد.

این اتفاق باعث ایجاد بن‌بست دو هفته‌ای در روابط کشورهای ذیربط در دوران جنگ سرد شد و جهان را به آستانه آغاز جنگی هسته‌ای کشاند تا اینکه در نهایت شوروی سابق با بازگرداندن موشک‌های خود از کوبا در ازای تعهد آمریکا به عدم حمله به کوبا موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن در آن زمان، به صورت محرمانه گفته بود که موشک‌های خود را از ترکیه بیرون خواهد کشید تا مانع از وقوع یک فاجعه در آینده‌ای نزدیک شود.