ترامپ به دنبال محک زدن چینی‌ها در حاشیه اجلاس گروه 20

گروه جهان الف،   3980404207

دونالد ترامپ گفته است که با هر نتیجه‌ای که از دیدار پیش رو با رئیس جمهور چین حاصل شود موافق بوده و مشکلی ندارد. به نظر می‌رسد وی در پس سیاست به دنبال محک زدن چینی‌هاست.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است با هر نتیجه‌ای که از مذاکرات این هفته با شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین در حاشیه اجلاس گروه 20 حاصل شود موافق بوده و مشکلی ندارد.

البته این خبر از سوی یکی از مقامات ارشد کاخ سفید عنوان شده است.

قرار است رؤسای جمهور آمریکا و چین این هفته با یکدیگر دیدار کنند.

اجلاس گروه 20 از روز شنبه در شهر اوزاکای ژاپن آغاز به کار خواهد کرد و به گفته یک منبع آگاه دولتی به احتمال زیاد ترامپ و شی در روز دوم اجلاس با یکدیگر دیدار می کنند.

این نخستین دیدار چهره به چهره رؤسای جمهور آمریکا و چین از اواخر سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

آخرین باری که روسای جمهور چین و آمریکا با یکدیگر دیدار کرده بودند در حاشیه اجلاس گروه 20 که اواخر سال گذشته در آرژانتین برگزار شد، بود.

ترامپ در دیدار قبلی صمیمیت با شی را به عنوان راهی برای رسیدن دو کشور به توافق تجاری عنوان کرد.

ترامپ در این دیدار گفت:‌ رابطه‌ای که من با رئیس‌جمهور شی دارم بسیار خاص است و من فکر می‌کنم که این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که ما بر اساس آن احتمالا به یک تفاهم می‌رسیم.

حدود 11 ماه است که واشنگتن و پکن درگیر یک جنگ تجاری شده‌اند و در قالب این جنگ شاهد اعمال تعرفه بر واردات صدها میلیارد دلار کالا در چین و آمریکا علیه طرف مقابل هستیم.

این مناقشه تجاری بازارهای مالی را تحت شعاع قرار داده و چرخه تامین کالا در جهان را مختل کرده  و از طرف دیگر چشم‌انداز رشد جهانی را نیز تاریک کرده است.

وقتی در ماه می مذاکرات تجاری آمریکا با چین شکست خورد واشنگتن پکن را به عقب نشینی از تعهدات که در دور قبلی مذاکرات داده بود، متهم کرد.

در حال حاضر امید آن می‌رود دیدار رؤسای جمهور دو کشور شرایط را برای بازگشت چین و آمریکا پای میز مذاکره فراهم کند.البته به نظر می‌رسد ترامپ با دقت در حال مدیریت انتظارات پیش از این دیدار است.

یک منبع آگاه گفته است که ترامپ به دنبال ایجاد اصلاحات ساختاری واقعی در چین پیش از هر گونه توافق است که البته تاکنون اصلاحات  مدنظر ترامپ در چین اتفاق نیفتاده است.

اینگونه به نظر می‌رسد که احتمالا ترامپ می‌خواهد بدون اینکه تعهدی به رئیس‌جمهور چین بدهد رویکرد پکن را در این باره بسنجد.

البته نشانه‌های مثبت دیگری از هر دو سوی هر دو کشور نمایان شده است.

بنا به گزارش وزارت بازرگانی چین مقامات مذاکره کننده هر دو کشور این هفته به صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کرده و در این مسیر لیو هه، معاون رئیس‌جمهور چین، که مقام ارشد مذاکره کننده این کشور با آمریکا محسوب می‌شود به صورت تلفنی با رابرت لایت هایزر، نماینده تجاری آمریکا، و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور گفت‌وگو کرده است.

 پیشتر ترامپ تهدید کرده بود در صورتی که شی در حاشیه اجلاس گروه 20 با وی دیدار نکند بلا فاصله بر واردات بیش از 300 میلیارد دلار کالا از چین تعرفه اعمال خواهد کرد.