ماجرای پارک پلیس در منطقه تهرانپارس/ درگیری دولت و مجلس درباره حقوق کارمندان/ پیش‌بینی عباس عبدی از انتخابات مجلس

گروه سیاسی الف،   3980404180 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

ماجرای پارک پلیس در منطقه تهرانپارس/ درگیری دولت و مجلس درباره حقوق کارمندان/ پیش‌بینی عباس عبدی از انتخابات مجلس

رسیدگی مجدد به پرونده سعید طوسی

محمود صادقی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره رسیدگی مجدد پرونده سعید طوسی با اشاره به سابقه این پرونده در قوه قضاییه، عنوان کرد: فرد متهم در این پرونده در دادگاه بدوی محکوم شد ولی دادگاه تجدید نظر رأی دادگاه بدوی را نقض و متهم بی گناه شناخته شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سپس خانواده کودکان در این پرونده بر اساس ماده 477 تقاضای رسیدگی مجدد به پرونده را داشتند که اخیرا با تقاضای خانواده‌ها موافقت شد که به این ترتیب پرونده به یکی از شعب دیوان عالی کشور برای رسیدگی مجدد ارجاع می‌‎شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چه نهاد یا شخصی با درخواست رسیدگی مجدد این پرونده موافقت کرده است، گفت: به طور معمول به این صورت است که هیأت نظارتی از جانب رئیس قوه قضاییه که شامل قضات و مشاورانی است درباره پرونده‌ها اظهار نظر می‌کنند و شاید به نحوی غیر مستقیم دادستانی هم درگیر این موضوع شود.

بیشتر بخوانید:

توضیحات محمود صادقی درباره رسیدگی مجدد به پرونده سعید طوسی

***

شکایت مجلس از دولت درباره حقوق کارمندان

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص پیگیری‌های مجلس برای اجرای مصوبه مربوط به افزایش حقوق‌ها اظهار داشت: ما مدتی است در مجلس پیگیر اجرای مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر افزایش حقوق‌ها به شکلی عمل شده که آن هدف مصوبه مجلس انجام نشده است.

مطهری با اعلام خبر شکایت مجلس از دولت در خصوص عدم اجرای مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت عنوان کرد: یکسری اعتراضاتی از مجلس نسبت به دولت صورت گرفته است که در حال بررسی است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌تواند طرح و پیشنهاد خود را در خصوص افزایش حقوق کارکنان اجرا کند، افزود: خیر، دولت باید به صورت درست و در چارچوب مصوبه مجلس باشد.

مطهری همچنین در پاسخ به این سؤال که در صورت شکایت مجلس روال چیست و چه اتفاقی می‌افتد، گفت: به هر حال باید دولت قانون را اجرا کند و اگر اجرا نکند مجلس هم ابزارهایی دارد و می‌تواند استیضاح یا سؤال کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر شکایت مجلس از سوی چه  نهادی رسیدگی می‌شود، گفت:‌قاعدتا این موضوع بررسی می‌شود اما فعلا در حال مذاکره هستند و آنها هم تا حدودی قبول کرده‌اند. حال منتظریم ببینیم به کجا می‌رسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که نهایتا اگر دولت مصوبه مربوط به افزایش حقوق‌ها را اجرا نکند شکایت مجلس بررسی می‌شود، گفت: دولت اگر اجرا نکند، بله و اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.

***

حضور زنگنه در هیئت نظارت بر نمایندگان

محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران درباره جلسه صبح سه‌شنبه این هیئت اظهارداشت: به دنبال شکایت‌هایی که وزیر نفت از یکی از نمایندگان مجلس کرده بود، امروز زنگنه به جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان آمد.

وی ادامه داد: وزیر نفت در ابتدا اطلاعاتی درباره جکتی که هدایت الله خادمی گفته بود اوراق شده و به منابع مملکت آسیب وارد کرده است، ارائه داد.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بیان کرد: همچنین این نماینده گفته بود که در دفتر وزارت نفت دستگاه‌های کارت خوان یا پوز وجود دارد که زنگنه امروز به صورت مشروح درباره این موضوع و همچنین مشکلات مالی در حوزه پتروشیمی‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

جمالی با اشاره به اینکه خادمی هفته گذشته در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حضور یافته و مستنداتش را ارائه کرده بود، خاطرنشان کرد: در نهایت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع جکت و دستگاه کارتخوان را جزو وظایف نمایندگی تشخیص نداد و این موضوع را به دادگاهی که این شکایت از آنجا آمده بود، محول کرد که این نماینده باید در آنجا توضیحات خود را ارائه دهد.

***

پیش‌بینی عباس عبدی از مشارکت مردم در انتخابات مجلس

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در بخشی از گفت‌وگو با شرق درباره مشارکت مردم در انتخابات امسال گفت: «برداشتم اين است که اگر امروز قرار باشد با شرايط کنوني و سنت گذشته انتخابات باشد، معتقدم به معناي گذشته انتخابات شکل نمي‌گيرد و بعيد مي‌دانم مردم به‌طور جدي پاي صندوق‌هاي رأي بيايند و بعيد مي‌دانم اصلاح‌طلبان بتوانند ليستي در اين زمينه ارائه کنند.

اصلاح‌طلبان چندين مشکل جدي خواهند داشت و مهم‌ترينش همين‌جاست که نمي‌توانند مردم را براي شرکت در انتخابات قانع کنند. قصدم اين نيست که از مردم تبعيت کنند، اگر مردم نخواهند بايد دنبال کار خودشان بروند اما اگر مردم و افکار عمومي حس مي‌کنند که از طريق انتخابات (به نظرم از نظر این برداشت بالاترين انتخابات سال ۹۶ بوده) نمي‌توانند به دستاوردي برسند، دليلي ندارد که شرکت کنند.

بنابراين ريزش عمده‌اي در انتخابات از طرف اصلاح‌طلبان خواهد بود البته از اصولگرايان هم ریزش خواهد بود اما اصلاح‌طلبان به‌دلیل تشتت و اينکه بخشي از حاميانشان حاضر به حمايت نيستند و بيشتر طالب این هستند که مستقل در کنش سياسي و انتخاباتي شرکت کنند، به نظرم اصلاح‌طلبان پيشاپيش اين بازي را باخته‌اند.

در واقع اينجا بازي‌اي هم وجود ندارد. تابه‌حال سعي کرده‌ايم اين بازي را تعريف و رسمی کنيم و در ۹۶ تعريف شده بود. بعد از ۸۸ که اين همه تنش شد باز هم انتخابات زنده شد. انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ نشان داد که از نظر مردم انتخابات اعتبار دارد يعني به‌عنوان يک روش اعتبار دارد اما به‌عنوان يک نتيجه نه.

الان ديگر انتخابات بايد راهگشا باشد و طریقیت داشته باشد و به نظرم انتخابات ۹۴ و ۹۶ هيچ‌کدام نتوانستند اين راه‌گشايي را داشته باشند درحالي‌که انتخابات به‌عنوان يک شيوه حل اختلاف جا افتاده بود. به‌همین‌دلیل معتقدم با فرض ادامه وضع موجود اصلاح‌طلبان قادر به شرکت در انتخابات نخواهند بود مگر اينکه اتفاقي در عرصه سياست رخ دهد.

به نظرم اين‌بار حکومت است که بايد تغيير نگاهي به فضاي سياسي بدهد. با توجه به شرايط کنوني مطمئن نيستم چقدر این اتفاق بيفتد گرچه نااميد هم نيستم. اگر تغيير ملموسي در فضاي عمومي رخ دهد، يعني حس شود نتايج انتخابات مي‌تواند راهگشا باشد، معتقدم اصلاح‌طلبان با اين ساختارشان نمي‌توانند شرکت کنند و نيروهاي جديدتري در آنها شکل خواهد گرفت و در کنار نيروهاي قديمي‌شان است که مي‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

اينکه برنده مي‌شوند يا نه بحث ديگري است. تحول سياسي هم فقط در تأييد صلاحيت‌ها نيست. تأييد صلاحيت‌ها فقط رد و محدوديت صلاحيت‌ها در مجلس نيست، در کل حکومت بايد بازتاب داشته باشد. در اين مجلس يک عده هم باید بروند کاري از آنها برنمي‌آيد. مجلس آن‌قدر ضعيف شده و همه دندان‌هايش کشيده شده که به نظرم کارايي خاصي در فضاي کنوني نمي‌تواند از خودش نشان دهد.»

***

بحران در انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰

اعتماد نوشت: «آيين‌نامه داخلي مجلس كه در طول سال‌هاي مختلف با اصلاحاتي مواجه شده، در تبصره ۱ بند ۲ ماده ۴۴ درباره شيوه انتخاب رييس كميسيون اصل ۹۰ چنين آورده: «رييس كميسيون با پيشنهاد هيات رييسه مجلس از بين اعضاي ثابت كميسيون و با راي مجلس براي مدت يك‌سال انتخاب مي‌شود». اين تبصره به ظاهر ساده تبديل به معضلي -تا لحظه نگارش اين گزارش- لاينحل در بهارستان شده است. هيات رييسه مجلس با اتكا به اينكه در اين ماده حرفي از تعداد افرادي كه مي‌توانند براي رياست اين كميسيون كانديدا شوند، به ميان نياورده، از ميان افرادي كه كانديداتوري خود را به صورت كتبي اعلام مي‌كنند، يك نفر را انتخاب كرده و به صحن علني معرفي مي‌كند و اين يعني نمايندگان از بين تنها كانديداي موجود بايد رييس كميسيون اصل ۹۰ را انتخاب كنند.

پيش از اين نيز بهرام پارسايي، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي كه عضو ثابت كميسيون اصل ۹۰ محسوب مي‌شود، با انتقاد به اين موضوع از علي لاريجاني به عنوان رييس قوه مقننه و درباره علت معرفي تنها يك فرد به عنوان كانديداي رياست اين كميسيون نقل كرده بود كه «تفسير آقاي لاريجاني اين بود چون در آيين‌نامه آمده رييس كميسيون اصل ۹۰ بايد نصف به اضافه يك راي داشته باشد، بنابراين نمي‌توان يك نفر را بيشتر به صحن معرفي كرد». اين عضو فراكسيون اميد در ادامه با رد تفسير لاريجاني گفته: «در حالي كه در انتخاب رييس مجلس شوراي اسلامي همين اتفاق هم مي‌افتد ولي محدوديتي در كانديداتوري براي رياست مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد، بنابراين به نظر مي‌رسد اين اقدام سليقه‌اي عمل كردن هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي است و اقتدار و جايگاه كميسيون اصل ۹۰ و كارايي آن در چنين شرايطي زير سوال مي‌رود.»

روز گذشته و بر اساس روند ذكر شده در فوق، فرهاد تجري، نماينده عضو فراكسيون مستقلان ولايي مجلس شوراي اسلامي از سوي هيات رييسه به عنوان تنها نامزد دستيابي به كرسي رياست كميسيون اصل ۹۰ به صحن علني معرفي شد كه با كسب تنها ۸۱ راي از ميان ۱۸۱ راي ماخوذه از رسيدن به اين كرسي بازماند. نكته اينكه تجري در حالي به عنوان تنها كانديداي رياست كميسيون اصل ۹۰ به مجلس معرفي شد كه بهرام پارسايي از فراكسيون اميد، داوود محمدي، اميرخجسته و ولي داداشي از فراكسيون ولايي نيز آمادگي خود براي دستيابي به كرسي رياست اين كميسيون را به صورت كتبي به هيات رييسه اعلام كرده‌اند. اينكه ملاك هيات رييسه براي حذف ۵ نفر و معرفي صرفا يك نفر به مجلس همان ديدگاه فوق لاريجاني است يا خير، موضوعي است كه بايد به آن پاسخ دهند ولي به نظر مي‌رسد تركيب هيات رييسه در اين زمينه بي‌تاثير نباشد.»

***

بازداشت دو پلیس و ۵ دختر و پسر هنجارشکن

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در واکنش به دستگیری ۵ هنجارشکن در پارک پلیس تهرانپارس و فیلمی که از درگیری مامور با یکی از هنجارشکنان در فضای مجازی منتشر شد اظهار داشت:عده‌ای جوان که حالت عادی نداشتند رفتارهای هنجارشکنانه و ناشایست که غیرقابل تحمل برای خانواده‌ها بود مرتکب شده و شئونات را زیر پا گذاشتند که درنهایت طی تماس مامور جانشین کلانتری و چند نفر از ماموران به محل اعزام شدند.

سردار رحیمی تصریح کرد: در گام اول جانشین کلانتری به صورت دوستانه و محترمانه به این افراد تذکر داد تا از رفتار ناهنجار خود دست بردارند که متاسفانه این افراد اقدام به توهین،‌فحاشی و پرخاشگری کرده و حتی به مامور پلیس نیز حمله‌ور شده و به صورت مامور نیز کشیده زدند.

فرمانده انتظامی پایتخت ادامه داد: همکاران بلافاصله درخواست کمک می‌کنند اما این افراد شروع به سر و صدا و جوسازی می‌کنند و درنهایت سه مرد و دو زن در جریان این موضوع دستگیر می‌شوند.

عالی‌ترین مقام انتظامی پایتخت تصریح کرد: با گذشت ۴۸ ساعت از ماموریت دو نفر از همکاران پلیس از جمله جانشین کلانتری و مامور از مسئولیت خود عزل شده و هم اکنون در بازداشت هستند تا به رفتار خارج از عرف آنها رسیدگی شود.

البته چند ساعت بعد خبر توقف این دستور اعلام شد. بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، به دستور رئیس پلیس پایتخت، برخورد با مأموران ناجا در خصوص حادثه پارک پلیس متوقف شد.

بر اساس این گزارش، به دنبال بررسی‌های اولیه توسط بازرسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سردار حسین رحیمی، دستور قبلی خود را متوقف و اجراء یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات کرد.

بیشتر بخوانید:

بازداشت و عزل دو مامور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در تهرانپارس + جزئیات ماجرا

برخورد با مأموران ناجا در ماجرای تهرانپارس در پی دریافت گزارش جدید متوقف شد