اژه‌ای: ارائه آیین‌نامه تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی به رهبری

گروه اجتماعی الف،   3980404094

معاون اول قوه قضائیه گفت: حدود ۱۱ ماه از نگارش آئین‌نامه تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی گذشته است اگر کسی نظری دارد تا آخر ماه ارائه کند تا در گزارشی که به مقام معظم رهبری خواهیم داد این نظرات هم اعمال شود.

ارائه آیین‌نامه تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی به رهبری

به گزارش فارس، غلامحسین محسنی اژه ای در همایش هفته قوه قضاییه گفت: در شهریورماه سال گذشته بنده مطالبی را عرض کردم و گفتم دوره دوم ریاست قوه رو به اتمام است و باید تصمیم گیری شود که ریاست قوه از داخل قوه باشد یا از خارج قوه و نظر بنده این بود که از داخل قوه انتخاب شود و بنده به دفتر مقام معظم رهبری هم عرض کرده بودم که آیت الله رییسی شایسته این کار است و فرمودند ایشان به تازگی تولیت استان قدس را پذیرفته و امکان دارد میسر نباشد و خوشحالم که این اتفاق افتاد. 

وی افزود: در گام دوم انقلاب انتظارات و الزاماتی وجود دارد و یکی از آنها که رهبری هم تاکید دارند روحیه انقلابی و جهادی است و اگر در تمام دستگاه ها باشد می‌تواند بسیار موثر باشد و امروز ما این روحیه را در سطح ریاست قوه و رده های مختلف می‌بینیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ما دیدیم که مدیری با روحیه جهادی وارد میدان شده چه طور کار پیشرفته است و نقش مدیر بسیار مهم است و اگر رؤسای کل ما آن روحیه جهادی که ولی امر ما تاکید دارند را داشته باشند میتواند کارها را جلو ببرند.

محسنی اژه‌ای گفت: ما در گام دوم نیاز داریم که عدالت در تراز جمهوری اسلامی محقق شود علیرغم تلاش های انجام شده در ۴۰ سال گذشته اما هنوز با ان نقطه مطلوب فاصله داریم. باید قانون خوب وضع شود تا عدالت برقرار شود. 

وی گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند عدالت با تعارف نیست و عدالت با ساده زیستی، بی تعارف بودن، مبارزه جدی با فساد کردن است و مهمتر از همه اینها خودسازی است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: نمی‌توانیم عدالت را محقق کنیم. امروز در این دوره جدید قوه قضاییه و در گام دوم تمام مردم یک امید فراوان به قوه قضاییه پیدا کرده اند که این یک نعمت است اما بار مسئولیت ما به همان میزان بالا رفته است. 

وی اظهارداشت: ما در این مقطع گام دوم انقلاب با توقع مردم روبرو هستیم و باید شب و روز و پنجشنبه وجمعه و روزهای تعطیل و غیرتعطیل کار کنیم تا این انتظار را براورده کنیم تا امید مردم به یأس تبدیل نشود. 

وی افزود: ما در گام دوم انقلاب نیاز داریم که عدالت گستره بیشتری پیدا کند؛ عدالت در همه ابعاد در تراز نظام جمهوری اسلامی محقق شود؛ در چهل سال گذشته قدم‌های بزرگی برداشته شده اما همه اذعان داریم با نقطه مطلوب فاصله داریم؛ اگر می‌خواهیم همه اهداف محقق شود باید الزامات را هم رعایت کنیم؛ قانون خوب، مجری عادل و مجاهد می‌خواهد، به قول فرمایش رهبری، عدالت با تعارف امکانپذیر نیست و لازمه آن مردمی و قاطع و ساده‌زیست و بی‌تعارف بودن است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز در این دوره جدید ریاست قوه قضاییه و در گام دوم انقلاب، یک امید فراوانی به قوه قضاییه ایجاد شده که مایه خوشبختی است؛ این قطعا یک نعمت است اما از سوی دیگر بار مسئولیت ما هم به همین میزان بالاتر رفته است؛ این مردم انقلابی که این انتظار را از ما دارند و ما را پناه خود می‌دانند و از قوه قضاییه توقع دارند همه کژی‌ها و اعوجاجات را برطرف کند، وظیفه ما را سنگین می‌کند؛ باید شب و روز و تعطیل و غیرتعطیل کار کنیم. اگر بتوانیم این امید را افزایش دهیم بسیار کار مهمی است و اگر امید را به یأس تبدیل کنیم، چه جوابی خواهیم داشت؟

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در این مدت کوتاه، کارهای بسیاری خوبی انجام شد؛ سند تحول قوه قضاییه که به رهبر انقلاب تحویل شد، ایشان تأکید بر تعیین زمان درباره تحقق برنامه‌ها داشتند؛ آنچه که در 3 ماه گذشته انجام شده از برنامه پیش‌بینی شده جلوتر هم بوده‌ایم و با این همتی که رئیس قوه و مدیران عالی دارند امیدواریم قبل از 6 ماه به برنامه کوتاه‌مدت برسیم؛ رهبری فرمودند یکی از لوازم عدالت، مردمی بودن است؛ در این مدت چه رییس قوه و چه سایر مدیران با طبقات مختلف جامعه از نخبگان و دانشجویان و اساتید و بخش خصوصی و بخش‌های مردمی دیدار داشتند و نظرات آنها اخذ شده و حتی فراخوان عمومی هم داده شده که موثر بوده است.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع‌رسانی دستگاه قضایی گفت: نگاه عمومی به قوه قضاییه تغییر کرده است و این تغییر باید مستمر باشد؛ یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت این بوده که کارهای عقب مانده را به روزرسانی کنیم که یکی از آنها موضوع پرونده‌های 477 و گرفتاری مردم بود؛ تدبیری که اندیشیده شد باعث شد به سرعت رسیدگی‌ها در این زمینه انجام و با فوریت پاسخ داده شود  که این کار صورت گرفت؛ بخشی که مربوط به رییس قوه بود با سرعت توام با دقت صورت گرفت و بخشی هم که مربوط به دیوانعالی بود توصیه شده به سرعت اعلام نظر شود؛ تعداد قابل توجهی از استیذان‌ها هم عملی و ابلاغ شد؛ حدود 15 لایحه و آیین‌نامه تعیین تکلیف شد و تعداد بیشتری در دستور کار است.

معاون اول قو قضاییه با بیان اینکه وقت‌دهی در مراجع قضایی خیلی طولانی شده است و امیدواریم قبل از 6 ماه در این زمینه هم تصمیم جدیدی گرفته شود، گفت: درباره اصلاح برخی قوانین هم آنهایی که فوریت دارد در دستور کار قرار گرفته‌اند؛ درباره گردش و جابه‌جایی مدیران هم گفتم که در همین گردش و جابه‌جایی‌های مدیران نتایج مثبتی خواهد بود.

محسنی اژه‌ای درباره دادگاه‌های ویژه اقتصادی نیز گفت: به دلیل اقدامات ظالمانه دشمن و فشاری که از نظر اقتصادی به مردم وارد کرده بود، می‌طلبید که آرایش جنگی بگیریم که رئیس وقت قوه قضاییه با نامه‌ای که به رهبر انقلاب نوشتند، درخواستی کردند و رهبری اجازه دادند؛ حدود 11 ماه از نگارش آیین‌نامه تشکیل دادگاه‌های ویژه اقتصادی گذشته است؛ نسبت به این آیین‌نامه انتقاداتی بود که از این ظرفیت باید استفاده شود و اگر کسی نظری دارد تا آخر تیر ماه ارائه کنند که ما در مرداد گزارشی که به رهبری خواهیم داد این نظرات هم اعمال شود.

وی همچنین در تذکری به روسای دادگستری‌های کشور گفت: دقت کنید که پرونده‌هایی که ضرورت دارد به معاون اول و دادگاه‌های ویژه ارجاع شود؛ دادگاه انقلاب هنوز صلاحیتهای قبلی خود به پرونده‌های اخلال را دارد؛ روسای کل در این زمینه دقت کنند و هر پرونده‌ای را برای این دادگاه‌ها ارسال نکنند؛ بعضی از پرونده‌ها در سطح رسیدگی در دادگاه‌های ویژه اقتصادی نیستند اینگونه زحمت خودشان هم هدر می‌رود. با توجه به اجازه‌ای که به قضات درباره انتشار جلسات علنی این دادگاه‌ها داده شده است، نماینده دادستان دقیق حضور یابد و از کیفرخواست به گونه‌ای دفاع کنند که هم مردم از آگاهی لازم برخوردار شوند و هم بازدارندگی لازم ایجاد شود.