حاجی‌بابایی: برخی از دولتی‌ها حقوق ۲۶میلیون تومانی می‌گیرند/ دوره دهم مجلس راس امور نبود

گروه سیاسی الف،   3980403151 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جزییات افزایش حقوق‌ها و تخلفات دولت در عدم اجرایی کردن این مصوبه قانونی پرداخت و گفت: دو سطر اضافه شده به قانون افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی در مجلس خوانده نشد.

حاجی‌بابایی: برخی از دولتی‌ها حقوق ۲۶میلیون تومانی می‌گیرند/ دوره دهم مجلس راس امور نبود

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگویی به موضوع‌های مختلفی از جمله افزایش حقوق کارمندان، حقوق های ۲۵ میلیونی، راه در‌ رو دولت در مصوبه مجلس درباره حقوق ها و دیگر موضوعات در حوزه مجلس سخن گفت که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌توانید بخوانید:

مجلس از ابتدا موافق افزایش ۲۰ درصدی نبود/ لاریجانی در صحن مخالفتش را اعلام کرد

ان‌شاءالله؛ اما فرصت و زمان برنامه این اجازه را به ما نمی‌دهد و ما سوال‌ها را در دو بخش تقسیم بندی کردیم، یکی از این بخش‌ها مربوط به سوالاتی است که برگرفته از سوالات مردمی هستند و دیگری سوالاتی است که به حوزه کاری شما مربوط می‌شود، اول از همه برویم به سراغ اینکه این روز‌ها چشم امید همه حقوق بگیران به همان افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌هاست و دولت هم که در حال طفره رفتن از این موضوع است، چه اتفاقی قرار است بیفتد و چه زمانی قرار است این خبر خوش افزایش حقوق‌ها را بشنویم؟

حاجی بابایی: آقای ایمانی عزیز! زمانی که دولت در مجلس اعلام کرد قرار است ۲۰ درصد به حقوق‌ها اضافه شود، انصافا مورد اعتراض قرارگرفت. حتی رئیس مجلس هم آن موقع اعلام کرد که ما طرفدار افزایش ۲۰درصدی حقوق‌ها نیستیم، البته چند پیشنهاد مطرح کردیم که رای نیاورد.

حاجی بابایی

ساز ناکوک دولت در اجرای طرح مجلس برای افزایش حقوق‌ها

در نهایت یک پیشنهاد دیگری را مطرح کردیم که با رأی نمایندگان مجلس همراه شد، مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی باید در سال ۱۳۹۸ به شکلی عمل کنیم که به همه مبلغ ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت شود و در این مسئله تا ۱۰ درصد افزایش حقوق‌ها را هم در اختیار دولت گذاشتیم؛ به این معنا که دولت اختیار دارد ۱۰ درصد، ۸ درصد و یا ۹ درصد را بدهد. دولت در مجلس به شدت با افزایش آن ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها مخالفت کرد، اما در نهایت رای آورد البته پس از اینکه در مجلس هم رای آورد دولت گفت ما نمی‌توانیم اجرا کنیم.

چرا؟

حاجی بابایی: دولت گفت اجرای این موضوع سخت و یچیده است و قادر به اجرای آن نیستم، بعد هم یک نکته دیگری را گفتند مبنی بر اینکه اگر ما این را اجرا کنیم آن را به گونه‌ای در حکم قرار می‌دهیم که شامل اضافه کار نشود و به بازنشستگان تعلق نگیرد که به نوعی تهدید مصوبه مجلس بود؛ البته در نهایت بالاخره یک جمع بندی شد و رئیس مجلس هم اعلام کرد منظور ما از این مصوبه آن است که دولت افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق را تبدیل به ضریب کند، تبدیل به ضریب شدن هم یعنی شامل اضافه کار، بازنشستگی و بسیاری موارد شود.

قانون افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان پیش از ابلاغ به دولت تغییر کرد/ نمی‌دانیم چه کسی دو سطر به قانون مصوب مجلس اضافه کرد؟!

شما در افزایش حقوق‌ها ۴۰۰ هزار تومان را به اضافه تا ۱۰ درصدی که در اختیار دولت است، تصویب کردید؟ دلیل این ۱۰ درصدی که در اختیار دولت گذاشتید، چیست؟

حاجی بابایی: بله، اما اینکه چرا ما پیشنهاد تا ۱۰ درصد دادیم؟ چون اگر ما به پیشنهاد نمی‌دادیم دولت می‌گفت من این پول را ندارم یا مثلا شورای نگهبان آن را رد می‌کرد، اما ما گفتیم که تا ۱۰ درصد دست دولت باز باشد. ضمنا بند ب ماده ۲۹ برنامه ششم را هم لحاظ کرده باشیم، بنابراین ضریب را در اختیارات دولت گذاشتیم.

البته این مسئله به معنای آن است که بر اساس تبصره ۳ ماده ۲۹، دولت باید به شکلی ضریب دهد که فاصله حقوق‌ها هر سال کمتر و کمتر شود، اما متأسفانه این شرط عملیاتی نشد، البته عمل نشدن آن چند دلیل دارد، دولتی‌ها می‌گویند که اساس پیشنهادی که من دادم، درست است یعنی ما باید ۴۰۰ هزار تومان را به اضافه آن افزایش ۱۰ درصدی انجام بدهیم، اما وقتی این قانون از مجلس به ما ابلاغ شد، در انتها دو سطر هم به آن اضافه شده است.

دو سطر اضافه شده به قانون افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی در مجلس خوانده نشد/شرف مجلس قانون است و حتی برای یک «واو» هم باید رای‌گیری کنیم

همان دو سطری که شما در برنامه مناظره اعلام کردید، در مجلس نیامده و خوانده نشده است؟

حاجی بابایی: بله، همین طور است.

حاجی بابایی

آقای لاریجانی خودش این سطور را اضافه کرده است؟

حاجی بابایی: من نمی‌خواهم بگویم ایشان یا فرد دیگری اضافه کرده است، کمیسیون تلفیق بودجه معمولا یک ردیف‌هایی را در انتهای آن اضافه می‌کند، نه مواردی که نیاز به مباحثه داشته یا باید در صحن مجلس مطرح شود و در نهایت مثلا رئیس مجلس اعلام می‌کند که تمام ردیف‌ها و جداول را هم ما یک بار رای‌گیری می‌کنیم، اما دو اشکال اینجا وجود دارد، اول اینکه درباره این نمی‌توان این کار را کرد، چون حکم باید در صحن مجلس مطرح شود، موافق و مخالف صحبت کند و رای گیری شود، آقای قاضی زاده هم که کنار رئیس نشسته است باید چیزی را که قانون است قرائت کند و ما رای‌گیری کنیم.

اما در اینجا دو اشکال وارد است، اول اینکه وقتی ما در مجلس یک چیزی را مصوب می‌کنیم، مثلاً پیشنهاد من که رای آورده است پیشنهاد دیگری که ضد پیشنهاد من باشد قابل رای‌گیری نیست، حتی اگر مطرح شود هم قابل رای‌گیری نیست، این مطرح هم نشده است، دوستان می‌گویند ما همین طوری گفتیم رای‌گیری می‌کنیم؛ مگر می‌شود همین طوری بگویم رای گیری می‌کنیم؟ شرف مجلس قانون است، من سال‌هاست در مجلس حضور دارم و حتی برای یک «واو» هم باید رای‌گیری کنیم، اما حالا این دو سطر چیست که دولت می‌گوید این دو سطر یعنی هر کاری دلم خواست انجام دهم حالا شما بیایید درستش کنید.

این موضوع از مجلس رفته است و شما باید یقه خود مجلس را بگیرید.

حاجی بابایی:  ما هم همین را می‌گوییم، حالا امروز که نشستیم و بحث می‌کنیم برخی آمدند در تلویزیون و در شبکه‌های گوناگون جواب من را دادند و گفتند که این حرفا نیست، اصلا ما حقوق ۵ میلیونی نداریم که اضافه شده باشد، اما در جلسه‌ اخیرمان که در مجلس با دولت داشتیم گفتم اسمش این است.

برخی از دولت حقوق ۲۵ میلیونی و ۲۶ میلیون تومانی می‌گیرند/ مقصران پرداخت حقوق های نجومی دولت و مجلس هستند

مجلس داعیه‌دار بحث حقوق‌های نجومی بود و اعلام کرد که با این اتفاق مبارزه می‌کند، اما وقتی بحث افزایش ۲۰ درصد و هم بحث ۱۰ درصد حقوق‌ها را مطرح کردید، خود شما به بحث فساد کمک نکردید؟ مثلا کسی که حقوقش یک میلیون تومان یا دو میلیون تومان باشد با ۲۰ درصد افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به حقوقش اضافه می‌شود، اما کسی که حقوقش ۱۰ میلیون است دو میلیون ۴۰۰ هزار به حقوقش اضافه می‌شود و حقوق نجومی افزایش پیدا می‌کند.

حاجی بابایی:  اگر دولت پیشنهادی که من دادم را کاملاً اجرا می‌کرد، یعنی افزایش ۴۰۰ هزار تومانی و تا ۱۰ درصد را همه می‌دادند، معتقدم باید تا ۱۰ درصد افزایش حقوق را دهند، برای اینکه ۳۸/۹ هزار میلیارد تومان در این دو ردیف پول وجود دارد، که اگر ۱۰ درصد را به همه کامل دهند و ۴۰۰ هزار تومان هم به همه دهند، ۳۸/۵ می‌شود و می‌رسد، پس این خود حکم است؛ اگر می‌دادند این اتفاق می‌افتاد.

پایین‌ترین حقوق ما که یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان می‌گیرد، ۵۱۳ تومان اضافه می‌شد، دو میلیون شصصد تومان، سه میلیون هفتصد تومان، ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان،۱۰ میلیون یک و چهارصد و ۲۰ میلیون دو و ۴۰۰ هزار تومان اضافه می‌شد.

یعنی حقوق ۲۰ میلیون تومانی هم الان داریم؟

حاجی بابایی: بله که داریم. حقوق ۲۵ میلیونی و ۲۶ میلیون تومانی هم داریم.

کجا این حقوق‌ها را داریم؟

حاجی بابایی: حالا یک جایی داریم دیگر. 

لطفاً بگویید.

حاجی بابایی: اجازه بدهید.

اجازه بدهید مردم بدانند دیگر.

حاجی بابایی: کسی که حقوق بگیر است.

مگر قرار نبود نداشته باشیم؟

حاجی بابایی: در جلسه ای که داشتیم من گفتم برخی ۵ میلیون تومان به حقوقشان اضافه شده، رگ گردن بعضی‌ها باد کرد که آقا چرا شما می‌گویید ۵ میلیون اضافه شده است؟ اصلا اینگونه نیست من گفتم بگم؟ رئیس دیوان محاسبات هم کنار من نشسته بود، من گفتم اسمش این است، حالا شخص محترمی است من کاری ندارم که اسم شخصی را ببرم.

حاجی بابایی

دست کم عنوان سازمانش را ببرید که حداقل مردم بدانند.

حاجی بابایی: نه می‌خواهم امروز اگر که اجازه دهید وارد جزییات نشوم همین که من میگویم ما حقوق بگیر داریم ۲۵ ملیون ۲۶ میلیون.

دولتی است؟

حاجی بابایی:  بله دولتی است و از دولت حقوق می‌گیرد.

به نظرم شما وقتی که در حال مبارزه با فساد هستید باید الان عنوان کنید.

حاجی بابایی: خیر آن شخص تقصیر ندارد، یک شخص محترم است و یک جا کار می‌کند، اما من قانونگذار و دولت بد عمل می‌کنیم، او چه گناهی کرده است؟ من چرا باید نام او را بیاوریم و آبرویش را ببرم؟ من می‌گویم ما چرا باید چنین کاری کنیم؟ خیلی جالب است که دولت اعلام کرده که شما اگر ۴۰۰ هزار تومان به همه بدهید برای کسی که ۱ میلیون حقوق می‌گیرد ۴۰ درصد می‌شود، اما برای کسی که ۲۰ میلیون می‌گیرد دو درصد می‌شود، این موضوع خوب است یعنی او حقوقش ۴۰ درصد اضافه شده و دیگری دو درصد اضافه می‌شود تا قدری به هم نزدیک شوند.

به نظر شما اگر به هر انسان با انصافی در این مملکت بگوییم قرار شده صفر تا ۱۰ درصد در اختیار دولت به حقوق‌ها اضافه کنیم در ذهن همه چه خطور می‌کند؟ اینکه ۱۰ در صد را به چه کسی داده می‌شود؟

مدیر!

حاجی بابایی: نه، نه (با خنده) این کار را کرده است.

خب همیشه همینطور بوده است، مثلا در ادارات ببینید قرار است به کارمند‌ها اضافه کار دهند، کارمند بدبخت تا ساعت ۸ و نیم الی نه شب می‌ایستد و آخر سر منت هم می‌گذارند سرش و ۷۰، ۸۰ درصد به او اضافه کار می‌دهند، اما آقای مدیری که ساعت ۱۰ صبح سر کار آمده و ساعت ۴ بعد از ظهر هم می‌رود، ۱۶۰ ساعت اضافه کار، ۸ روز تعطیل کاری و سی شب شب کاری به او می‌دهند.

حاجی بابایی: اینکه شما گفتید درست، اما من می‌خواهم این نکته را بگویم که در جامعه اولین چیزی که از نیت حاجی بابایی که گفته صفر تا ۱۰ درصد به حقوق‌ها اضافه کنید اولین چیزی که به ذهن انسان خطور می‌کند، چیست؟ یعنی به آن پایین دستی بالاترین درصد داده شود و به آن بالادستی کمترین درصد، درست است؟ اما دولت کاملا بر عکس این عمل می‌کند.

دولت که فکر شما را نمی‌خواند و کار خودش را می‌کند.

حاجی بابایی: احکامی که ما می‌آوریم روشن است، من می‌خواهم این را بگویم کسی که ۲۰ میلیون می‌گیرد ۳ و ششصد هزار تومان به او اضافه کرده است یعنی ۱۸ درصد، حالا ۴۰۰ آن را بردارید سه میلیون و دویست هزار تومان می‌شود؛ سه و دویست می‌شود چند درصد بیست میلیون؟ ۱۶ درصد؛ آن وقت می‌دانید چه می‌گوید؟ می‌گوید من به پایین‌ترین حقوق ۳۹ درصد دادم، من می‌گویم تو که ۳۹ درصد دادی کمترین حقوق یک میلیون و ۱۳۲ هزار تومان است ۴۰۰ تومان آن ۳۶.۵ درصد می‌شود. حالا از ۳۹ درصد چقد می‌ماند؟ ۲.۵ درصد؛ یعنی به پایین‌ترین حقوق که ۱۰ درصد آن در اختیار دولت بوده ۲.۵ درصد داده و به کسی که بیست میلیون می‌گیرد ۱۶ درصد اضافه شده است، یعنی درست ضد آن چیزی که من در مجلس پیشنهاد دادم.

 اگر در صحن مجلس بحثی را شفافِ شفاف بگویم رای نمی‌آورد/ باید پیشنهادم را طوری مطرح کنم که شدنی باشد 

آقای دکتر فکر نمی‌کنید که شما در مجلس ضعف قانون دارید؟ یعنی قانون را آنقدر روشن و واضح نمی‌نویسید و وقتی به دست قوه مجریه می‌رسد در حین اجرا دچار ابهام می‌شوند.

حاجی بابایی: ابهام ندارد، اتفاقا خیلی هم شفاف است.

آن‌ها که نمی‌توانند نیت شما را بخوانند که مثلا فکر کنند آقای حاجی بابایی در دلش نیت کرده که ۱۰ درصد به آن حقوقِ ضعیف برسد و یک درصد به مدیر داده شود، طبیعتا قوه مجریه برداشت خودش را دارد.

حاجی بابایی: در صحن مجلس اگر من بحثی را شفافِ شفاف بگویم رای نمی‌آورد، یعنی مثلا من اگر می‌گفتم که جناب دولت شما مکلف هستید کاملا ۱۰ درصد افزایش حقوق را بدهید، مشکل پیدا می‌کرد؛ بنابراین من باید پیشنهادم را طوری مطرح کنم که شدنی باشد و رای هم بیاورد لذا من باید از صد نزول کنم و بیایم پایین هفتاد را بگیرم.

حاجی بابایی

دو سطر اضافه شده در قانون افزایش حقوق‌ها از آسمان افتاد

آقای حاجی بابایی درباره جلسه اخیر نمایندگان مجلس با دولت درباره افزایش حقوق ۴۰۰ هزارتومانی حقوق‌ها توضیحاتی بفرمایید، جزییات این جلسه چه بود؟

حاجی بابایی: در این جلسه همه حضور داشتند و در این جلسه من از آقای عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات پرسیدم که شما به اعضای این جلسه توضیح بدید، که اگر پیشنهاد من را بدون دوسطری که به آن اضافه شده است، در نظر بگیریم، آیا دولت در این خصوص درست عمل کرده است یا خیر که او گفت که بله در اینصورت دولت از اجرای این مصوبه تخلف کرده است.

به او گفتم که شما در بیرون گفتید که دولت تخلفی نداشته است که به من پاسخ داد بله، اما اگر آن دو سطر را بهش اضافه کنید، دولت تخلفی نکرده است. سوال من در اینجاست که چرا این دو سطر به پیشنهاد من اضافه شده است؟ ما در مجلس رای گیری کردیم و به چه دلیل باید آن تغییر کند؟

این دو سطر از کجا آمد؟

حاجی بابایی: از آسمان افتاد!

احساس می‌کنم که نمی‌خواهید بگویید.

حاجی بابایی: من گفتم از در پشتی آمده است، به همه برخورد. همه کسانی که به این درپشتی کمک کرده‌اند، صدایشان درآمده است، از من می‌پرسید که چه کسی گفته است، به شما می‌گویم تمامی آن‌هایی که در صحن علنی مجلس به من اعتراض کردند، به آن‌ها کمک کردند.

من دارم شفاف حرف می‌زنم و واقعا برای مردم ظلم است. مجلس شورای اسلامی عصاره فضائل مردم است، تمام حیثت این مجلس به قانونش است؛ اگر قرار باشد که منِ نماینده در مجلس پیشنهادی بدم و طور دیگری شود، اینکه درست نیست.

در مورد این جلسه کمی بیشتر توضیح دهید. چه کسانی در این جلسه حضور داشتند؟

حاجی بابایی:در این جلسه آقای مصری، نایب رئیس مجلس، آقای تاجگردون، آقای عادل آذر، آقای پورمحمدی، قائم مقام آقای نوبخت، آقای انصاری، آقای حاجی و از جمله من حضور داشتند.

من علاوه بر حرف‌های گذشته یک مسئله جدیدی در این جلسه کشف کردم، در جلسه یکی از دوستان پرسید ما در حساب کتاب خود به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر شمای دولت به کسی که ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد، اگر یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بیشتر بدهید ممکن مرتکب تخلف شوید؛ یعنی ممکن است دولت به یک نفر ۱۰ درصد را به طور کامل بدهد و به دیگری ندهد و برای این کار هیچ دلیلی هم نمی‌تواند داشته باشد..

یکی در حال زدن یک نفر بود، از او پرسیدند که چرا او را می‌زنی، پاسخ داد که مرد حسابی من اگر دلیل داشتم که او را می‌کشتم، زدن که دلیل نمی‌خواهد.

حالا هم آقای نایب رئیس از من پرسید که شما این ۵ میلیون را چگونه اضافه کردید؟ بگویید ما هم بفهمیم. به او گفتم باشد فرض می‌گیریم که فرد ۲۵ میلیون حقوق می‌گرفته است. خوب است؟

آقای حاجی بابایی ما با همین ۲۵ میلیون مشکل داریم، چون قرار بود نباشد؟

حاجی بابایی: آن‌ها خودشان با این حقوق اصلا مشکل ندارند، حالا شما با این مسئله مشکل داری، این مشکل شماست.

شما هم به عنوان نماینده مجلس با این مسئله مشکل نداری؟

حاجی بابایی: من اگر هم با این مسئله مشکل داشته باشم، کی به کی است؟ قانون وضع کنم یا داد بزنم؟

ادامه حرفم نصفه ماند، آقای نائب رئیس از من سوالی پرسیدند که این ۵ میلیون از کجا آمده است؟ به او گفتم فرض کنیم فردی حقوق ۲۵ میلیونی می‌گیرد، در اینجا دولت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان را به حقوق این فرد اضافه می‌کند. حالا قبل از اینکه بگوییم این ۵ میلیون از کجا آمده است، باید بگویم که ما یک کمیته‌ای به اسم تطبیق قوانین در مجلس داریم، کارش این است که زمانی که ما یک مسئله را در مجلس تصویب می‌کنیم و دولت می‌خواهد بخش‌نامه می‌دهد، این کمیته بررسی می‌کند که آیا این بخش‌نامه با قوانین ما مطابقت دارید یا خیر.

این کمیته در گزارش خود اینگونه درج می‌کند که کمیته تطبیق قوانین با بررسی‌های انجام شده خود به این نتیجه رسید که بخش‌نامه دولت در مواردی با قوانین مجلس انطباق دارد و در موارد دیگری آن را مستثنی می‌داند.

حرف شما به این معناست که وقتی قانون حقوق‌های نجومی را در مجلس تصویب کردید، برخی مستثنی شدند؟

حاجی بابایی: آن قانون را هم زمین زدند، می‌خواستیم آن را درست کنیم، اما نگذاشتند، داستان حقوق‌های نجومی را هم برایتان می‌گویم. حالا حرف ما این است که در آخرین مصوبه برای سال ۹۸ دولت مکلف شد  برای تمام حقوق بگیران اعم از اعضای هیئت علمی، قاضی‌ها، نیروهای امنیتی و غیره همه به جز رهبری این افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی را به علاوه آن ده درصد اعمال کند، چراکه می‌دانید طبق ماده ۲۹ رهبری که حقوق بگیر نیست.

او برای خود گفته مصوب کرده‌ که کرده‌اند! کمیته تطبیق قوانین نظر متفاوتی دارد و در این قانون برخی مستثنی هستند.  در این صورت اگر این استنثاها را درنظر نگیریم،  معلمان، پرستاران، کارگران، جهادگران و کارمندان صدا و سیما و...

آقای دکتر صداو سیما هم که همیشه قربانی است؟

حاجی بابایی: بله، اون که هیچی، من سوالم این است که آیا ما در مجلس شورای اسلامی هستیم که فقط برای افراد کم درآمدبتوانیم نظر دهیم و حقوق بالاهارا دولت تنها می‌تواند نظر دهد؟ در جلسه‌ای که اخیرا با دولتی‌ها داشتیم هم دقیقا همین را می‌گفت که آن را دولت باید خودش نظر بدهد و نظرش هم این است که ۱۸ درصد افزایش حقوق بدهد و من گفتم که پس منِ نماینده که قانون تصویب می‌کنم، اینجا چه کاره هستم؟ ببینید چه پیچیدگی‌ها درست می‌کنند.

ابزارهای نظارت مجلس چه می‌شود، مثلا شما نمی‌توانید وزیر را استیضاح کنید؟

حاجی بابایی: ما قبلا وزیر را به مجلس آوردیم و دولت گفت که خودتان آن را به من دادید.

در حال حاضر ایراد کار از کجاست و چه باید کرد؟

حاجی بابایی: من اعتقادم بر این است که مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از محور‌های اصلی گام دوم انقلاب، عدالت و مبارز با فساد است؛ من اعتقادم بر این است کسانی باید برای مردم تصمیم بگیرند که مانند مردم حقوق دریافت کنند.

اکنون افراد مجلس مثل مردم حقوق می‌گیرند؟

حاجی بابایی: من این بحث را کلی گفتم، حقوق نماینده‌ها خیلی بالا نیست.

حاجی بابایی

شما چقدر حقوق می‌گیرید؟

حاجی بابایی: حقوق مجلس اکنون حدود ۸ و نیم میلیون تومان است، منظور من نوع تفکر حاکم بر برخی از افراد است؛ بعضی‌ها در کشور به من می‌گویند که این حرفا را چرا میزنی؟ اگر یک نفر ۵۰ میلیون گرفت، حقش است. من هم به این اعتقاد دارم، به نظر من اگر کسی در جمهوری اسلامی فردی به حدی نخبه استاد، پژوهشگر  است و تولید علم می‌کند، بگوییم ما باید به دلیل مشخصی باید به او یک میلیارد حقوق بدهیم، این قابل پذیرش است؛ اما برخی هستند با شانس و یا روی کار آمدن یک حزب مسئول شده و اگر او را در خیابان آن رها کنیم بینی و بین‌الله ساندویچ فروشی هم نمی‌تواند کند، آن وقت چرا باید به او حقوق نجومی بدیم و بگوییم نخبه است؛ او نخبه آقاجان و باباجون خود است، او اگر بابایش نبود کارگری هم نمی‌توانست کند.

حرف‌ها را باید جمع کنیم، ما در جمهوری اسلامی ایران شیرین‌ترین عسلی که می‌توانیم در دهان مردم بگذاریم عدالت است؛ من با مساوات مخالفم، عدالت باید وجود داشته باشد؛ هرکس مدرک دارد باید مطابق مدرک خود افزایش حقوق دریافت کند.

هیچ اطلاعی از  هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلاری دولت برای یک کیلو سیب زمینی هم ندارم

عدالت به معنای مساوات برای همه که اشتباه است و عدالت به معنای شایستگی است.

حاجی بابایی: من می‌گویم در کشور نمی‌تواند فاصله به حدی باشد که فردی اضافه حقوقش سه برابر حقوق یک فرد باشد، ما یک حقوق داریم که در حد خوراک مردم است، فرد می‌خواهد قند، گوشت بخرد، خونه اجاره کند و یا سوار تاکسی شود که باید به همه مساوی حقوق بدهیم و جایی هم هست که یک حقوق هم داریم که بنا شرایطی مثل مدرک و سابقه کاری بالاتر دریافتی دارد، ما نباید فکر کنیم کسی که حقوقش ۲۵ تومان است، گوشت را کیلویی یک میلیون تومان می‌خرد و فردی که حقوقش ۱ میلیون است، گوشت را مثلا کیلویی ۲۰ هزارتومان می‌خرد، گوشت و برنج در کشور قیمتی یکسان دارند.  مصوبه ما هم کارمندان، کارگرها را کمک می‌کند.

از آن طرف باید کسانی که از دولت حقوق نمی‌گیرند را هم حمایت کنند به همین خاطر ما به دولت گفتیم ۱۴ میلیارد دلار باید در سال ۹۸ به مردم کالای اساسی بدهد، من در مجلس به همکاران گفتم که باید قانون را محکم بنویسیم؛ دولت می‌رود کار را هرطوری که دلش خواست انجام می‌دهد اما اگر ما در مجلس به دولت بگوییم که شما باید این ۱۲ قلم کالای اساسی را در هشت نوبت در سال بین ۵۰ میلیون نفر توزیع و گزارش آن را باید با ذکر اسامی به مجلس ارائه کند.

من نمی‌خواهم بگویم دولت کاری انجام نداده است اما اکنون که سه ماه از سال گذشته است، من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس تا به حال هیچ اطلاعی نسبت به اینکه دولت از  این ۱۴ میلیارد دلار یک کیلو سیب زمینی به کسی داده باشد، ندارم.

این به ضعف خودتان بر می‌گردد؟

حاجی بابایی: بله کاملا، من هیچ شکی ندارم؛ همکاران عزیز من همگی از من بهترند، اما اینکه مجلس در راس امور هست یعنی چه؟ ما وظیفه داریم که دولت و شخص رئیس‌جمهور را حمایت کنیم؛ حرف‌های من یک سر سوزن سیاسی نیست، من اگر بخواهم دولت را تضعیف کنم خودم را نمی‌بخشم، ما همگی در یک کشتی نشستیم؛ به نظر من در این شرایط سخت مجلس باید محل تمامی خبر‌ها باشد یعنی باید در این شرایط سخت دولت، رئیس جمهور و وزیر هر روز به مجلس بیاد و گزارش کار بدهند؛ نمی‌توان که همینطور تصمیم گرفت.

من یک روز در خانه داشتم تلویزیون نگاه می‌کردم، خبرنگار از رئیس مجلس پرسید که آیا گران شدن بنزین در قانون چنین اجازه‌ای به دولت داده شده است یا خیر  و ایشان گفت که ظرفیتش هست، من ناگهان به خودم تکان خوردم و گفتم خبرهایی هست، من رفتم و پیگیری کردم آن روز سه شنبه یا چهارشنبه بود و من متوجه شدم که پنج شنبه قرار است این کار صورت بگیرد؛ من نماینده مجلس و رئیس کمیسیون برنامه ششم بودم و می‌دانم که ماده ۳۹ چنین اجازه‌ای را به دولت و به هیچ کس نداده است و دولت اگر می‌خواهد چنین کاری کند باید آن را در قالب بودجه به مجلس بیاورد.

حاجی بابایی

گران شدن بنزین در شرایط کنونی  به معنای خالی کردن زیر پای مردم است/ افزایش یا کاهش نرخ حامل‌های انرژی ربطی به انتخابات مجلس ندارد

می‌گویند که نمایندگان نگذاشتند که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند و همین یک کار تبلیغاتی است که این دوره انتخاباتی گذر کند و با روی کار آمدن مجلس بعدی قیمت‌ها افزایش پیدا کند، این درست است؟

حاجی بابایی: خیر! من حداقل از نمایندگان مجلس می‌خواهم دفاع کنم، ما باید نکات مثبت مجلس را هم باید بگوییم؛ حرف بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا جایی که من شنیدم این است که می‌گویند ما اگر بنزین را گران کردیم، پولش کجا می‌خواهد برود؟ پولش قرار است به صورت نقدی و غیر نقدی به مردم ارائه شود.  با این وضعیت کشور گران کردن بنزین  به معنای زیر پای مردم را خالی کردن است، ما اطمینان نداریم که اگر قیمت افزایش پیدا کند و آن مصوب شد، مردم صدمه نبینند.

اگر می‌دانم که مردم ممکن است آسیب ببینند، من نماینده باید دفاع کنم، حالا هر کس هر چه می‌خواهد برود بگوید هر سال این حرف ها را می‌زنند. اگر انتخابات مجلس تمام شد، یکسال دیگر انتخابات ریاست جمهوری است، پس آن را هم کار نکنیم، ما که هرسال انتخابات داریم.

برخی می‌گویند که ما ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم می‌پردازیم، این حرف‌ها به چه معناست؟ اگر این یارانه را ندهیم، باید آن را بدهیم تا فرد خرج کند، لذا دولت برای این ۹۰۰ هزار میلیارد تومان  لایحه بیاورد و بگوید برنامه اش چیست؟ هیچ کس مخالف چنین موضوعی نیست.

یک سال است که نوبخت حرفی از کمبود اعتبار برای پرداخت یارانه ها حرفی نمی‌زند

همین بحث حامل‌های انرژی که سال ۹۵ با آقای نوبخت در صحن مجلس را یادتان هست؟ نوبخت اعلام کرد که ۳۱ هزار میلیارد تومان بیشتر درآمد نداریم، در مجلس و تلویزیون هم بنده حق را به او دادم، نوبحت می‌گفت که ما پول نداریم و به مردم یارانه بدهیم، یک سال است که او این گفته را دوباره گفته است؟ خیر. برای اینکه بنده ادعا کردم سال ۹۵ که برنامه ششم توسعه را که نوشتم گفتم درآمد ما از محل هدفمندی یارانه‌ها ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده است، آقای نوبخت گفت ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد داریم ۴۲ هزار میلیارد تومان به مردم نقدی می‌دهیم، در واقع ۱۱ هزار میلیارد تومان را از بودجه دولت بر می‌داریم.

آقای نوبخت پیش از اینکه شما بگویید، نمی‌دانستند؟

حاجی بابایی: نوبخت ۳۱ هزار میلیارد تومان را اعلام کرد، متاسفانه این میزان پول در اختیار او نبود، به دلیل اینکه اصلا این پول به حساب خزانه دولت هم واریز نمی‌شد، ما در صحن مجلس بحث کردیم و رئیس مجلس گفت که آقای حاجی بابایی ۸۷ هزار میلیارد تومان و آقای نوبخت ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌گوید؛ دیوان محاسبات شما این موضوع را بررسی کنید که معلوم شود کدامیک درست می‌گویند، پس از این، دیوان محاسبات عالی کشور گزارشاتی را مبنی بر اینکه نه حاجی بابایی و نوبخت درست می‌گویند، ارائه کرد. چرا که ۳۱ هزار میلیارد تومان نیست و مبلغ درست ۳۶ هزار میلیارد تومان است.

بنده پافشاری کردم و سال ۹۵ کمیسیون تلفیق و مجلس مبلغ ۸۷ هزار میلیارد تومان را پذیرفت و برای سال ۹۶ مبلغ ۱۰۲ هزار میلیارد تومان، برای سال ۹۷، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و برای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان مصوب کردند. تا ابتدای فروردین سال قبل این مبلغ در خزانه دولت نمی‌رفت و در شرکت‌ها بود آن‌ها اول هر ماه برای آقای نوبخت پول واریز می‌کردند، مثلاً سه هزار میلیارد تومان که او می‌دادند تا یارانه‌ها را پرداخت کند و گاهی اوقات سر برج حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای او واریز می‌کردند و ایشان هم ناراحت می‌شد و می‌گفت پول نداریم. آقای نوبخت تا اول فروردین سال ۹۷ باید جلوی در شرکت‌ها بنشیند و بگوید به ما پول دهید.

با این مصوبه که ما انجام دادیم، پول به خزانه دولت رفت و از اول فروردین سال ۹۷ شرکت‌ها بودند که می‌رفتند جلوی در اتاق آقای نوبخت می‌نشستند و می‌گفتند خرج ما را بدهید. نتیجه آن پولی که به خزانه نمی‌رفت تبدیل به پاداش‌های میلیاردی، حقوق‌های کلان و ... می‌شد. در همدان ضرب المثلی داشتیم گاهی وقتا در زمستان خانه‌ای از چندین جا چکه می‌کرد و اگر جلوی بخشی از چکه شیروانی را می‌گرفتیم از قسمت دیگر چکه می‌کرد و می‌گفتیم باید برویم فلکه را ببندیم، ما هم در اینجا فلکه را بستیم. حالا چه اتفاقی بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افتاده است؟! ۴۲ هزار میلیارد تومان به مردم می‌دهیم و کمبودی هم نداریم.

صد هزارتای باقی مانده صرف چه چیزی می‌شود؟

حاجی بابایی: بخشی از این مبلغ خرج وزارت نیرو، شرکت آب می‌شود و ۷ هزار میلیارد تومان از این پول برای آن کسانی در نظر گرفته شده است که هیچ حقوقی ندارند و ۶ هزار میلیارد تومان هم به گران نشدن نان اختصاص دادیم.

یکی از موضوعات مهمی دیگری که وجود دارد و دولت از آن مصوبه طفره می‌رود بحث «کوپن الکترونیک» است آقای تاجگردون مصاحبه کرده بودند و گفته بودند که آقای رئیس جمهور زیر بار این قضیه نمی‌رود. اکنون با توجه به شرایط خاص اقتصادی که در آن قرار داریم، قیمت گوشت و مرغ را می‌دانید؟

حاجی بابایی: چرا خبر نداشته باشیم، من خودم می‌روم من از همان گوشت و مرغ‌ها می‌خرم.

انصافا من خودم دیدم که با ماشین خودتان آمدید و بدون راننده.

حاجی بابایی: من کی هستم که کسی ما را ببرد و بیاورد.

حاجی بابایی

قانون را محکم ننوشتیم/ امروز فشار سنگینی بر روی دولت است و همه باید به آنها کمک کنیم/ تا قانون را شفاف ننویسیم، دولت هر طور که می‌خواهد در آن عمل می‌کند

اکنون با توجه به شرایط سخت اقتصادی که در آن قرار داریم که برخی اوقات طبقه متوسط رو به پایین جامعه نمی‌توانند چندین ماه گوشت و مرغ بخرند، این اتفاق باعث می‌شود که توزیع کالا‌های اساسی در کشور دچار مشکل نشود و عدالت برقرار شود، آن‌هایی هم که ثروتمندتر هستند گوشت نخرند و عدالت توزیعی دقیقا در آن رعایت شود. چرا این کوپن الکترونیکی را دولت انجام نمی‌دهد و چرا پیگیری نمی‌کند؟!

حاجی بابایی: من خیلی شفاف بکویم، قانون را محکم ننوشتیم. بنده پیشنهاد دادم در مجلس و برای همین تذکر هم دادم. تذکر هم این بود که ۱۴ میلیارد دلار در بودجه مصوب می‌کنیم، اما معلوم نیست دولت آن را اجرا کند یا نه. بپذیریم که امروز فشار سنگینی بر روی دولت است و همه باید به این قوه کمک کنیم، اما تا قانون را شفاف ننویسیم، دولت هر طور که می‌خواهد در آن عمل می‌کند. مگر مصوب نکردیم که اگر سامانه‌ای درست کنیم و بگوییم که میخواهیم یارانه و کالای اساسی دهیم و تمامی مردم این سامانه را ببیند، اشکال دارد؟ آیا نظارتی بالاتر از دیدن مردم وجود دارد؟ مثلا ما می‌بینید همسایه تان ۱۰۰ میلیارد تومان پول دارد و یارانه هم دریافت می‌کند. شما تلفن می‌زنید و می‌گویید که او نباید یارانه دریافت کند. نظارتی بالاتر از این وجود ندارد همه همدیگر را می‌بینند. اگر کسی وضع مالی اش خوب باشد روی گرفتن یارانه را ندارد، ما مگر اکنون مصوب نکردیم که سه دهک بالا‌تر به آن‌ها یارانه ندهیم، چرا اجرایی نمی‌شود؟

خوب ما باید این سوال را از شما بپرسیم ما اکنون در باشگاه خبرنگاران جوان نشسته ایم و هفته یک بار مسئولان را می‌بینیم شما باید از دولت بپرسید!

حاجی بابایی:کاملاً درست است ما از دولت می‌پرسیم، اما می‌گویند نمی‌توانند این کار را انجام دهیم.

مجلس فقط ۵ نفر نیست/ نظارت و قانونگذاری مجلس دهم خوب نبود/  پارلمان در این دوره، راس امور تمامی کار‌ها نبود

هر نمی‌توانمی دلیل می‌خواهد؛ دولت دلیلی ندارند؟

حاجی بابایی:برای بنده هم این قضیه توجیهی ندارد، اما سوال شما باید این باشد که شما مجلسی‌ها پس چه کاره‌اید؟ پس ما حتما این راه را شُل آمدیم که دولت هم انجام نمی‌دهد. مجلس ۵ نفر نیست، مجلس وقتی مجلس است که نصف به علاوه یک بر این قضیه رای دهند.

آقای حاجی بابایی اشکال کار مجلس این دوره چه چیزی است؟

حاجی بابایی: نظارت ما خوب نبوده است.

فقط نظارتتان خوب نبوده است؟

حاجی بابایی: خیر، قانونگذاری هایمان هم همین طور، ضمن احترام به تمامی همکارانم، خیلی از همکارانم از من خیلی بهتر کار می‌کنند و خودم پایین از آن‌ها می‌دانم باید بگویم که مجلس در این دوره، راس امور تمامی کار‌ها نبوده است.

چرا؟

حاجی بابایی: برای اینکه نتوانسته خوب نظارت کند.

یعنی نمایندگان آن توانایی این قضیه را ندارند؟

حاجی بابایی: نمایندگان خوب هستند.

از همکارانتان حساب می‌برید!

حاجی بابایی: گاهی اوقات به مجلس ششم اعتراضاتی را می‌کردم. من با تک تک نمایندگان مجلس ششم صحبت می‌کردم، اکثریت نمایندگان مجلس ششم انسان‌های صاف و صادق می‌دیدم و واقعاً هم مشکلات مالی نداشتند و کار می‌کردند. وقتی برآیند کارکرد مجلس را می‌دیدم رضایت بخش نبود، من هم می‌خواهم بگویم تمام نمایندگان آن خوب و پر تلاش بودند، اما برآیندمان لذت بخش نبود. به طور مثال ما در همان روزی که می‌خواستیم بر سر ۱۴ میلیارد دلار بحث کنیم، گفتیم که اجازه بدید پیشنهادات داده شود و برای دولت شفاف کنیم که به چند نفر و چه کالایی می‌خواهید بدهید؟

رئیس مجلس در آن جلسه نبود و یکی از نواب ریاست را برعهده داشت که نمایندگان بسیار بحث کردند و باید رای گیری انجام شود و بحث را تمام کنیم، رای گیری انجام شد، ۸ صبح قانون انتخابات را شروع کردیم، دو ماه کار مجلس انتخابات مجلس بود. اما شورای نگهبان آن را رد کرد و تمام شد و رفت، واقعا اگر مجلس دو ماه را بر سر ۱۴ میلیارد کار می‌کرد، این مشکلات حل فعلی نمی‌شد؟

حالا که بحث سیاسی راه افتاد بگذارید چند سوال سیاسی هم از شما بپرسیم.

حاجی بابایی: بحث سیاسی حرف‌های خوبمان را خراب نکند.

برای ریاست مجلس لشکرم، لشکر علمیات نبود/ برای مصلحت در انتخابات  سال گذشته به نفع لاریجانی کنارگیری کردم

آقای حاجی بابایی چرا امسال برای ریاست مجلس کاندیدا نشدید؟ با توجه به اینکه فراکسیون شما توانست به خوبی صندلی‌های مختلف را از آن خود کند.

حاجی بابایی: لشگر من، لشگری نبود که بتوانم با آن عملیات کنم.

سال گذشته چرا به نفع آقای لاریجانی انصراف دادید؟

حاجی بابایی: تا آنجایی که به مرحله دوم راه پیدا کردم و رای گیری کردم کار خودم بود، از آنجا به بعد وظیفه دیگری داشتم.

وظیفه داشتید به نفع آقای لاریجانی کنار بروید؟

حاجی بابایی: یک مصلحتی در کار بود.

در مصاحبه‌ها اگر اشتباه نکنم آقای عارف گفته بودند که در دوره قبلی انتخابات مجلس آقای حاجی بابایی به هیچ عنوان تا آخرین لحظه کنار نخواهند کشید، اما آخر سر شما کنار رفتید!

حاجی بابایی: پارسال که ما ورود پیدا کردیم، با توجه به اینکه فراکسیون داریم و فراکسیون باید نظر بدهد و دیدگاه ما را بگوید، گاهی وقتا مصلحت‌های پیش می‌آید که افراد نباید از خط قرمز‌های خود عبور کنند و علی‌رغم میل باطنی باید انجام دهد.

آقای مصری کاندیدای نایب رئیسی بودند و در فرصتی ایشان توانستند جای آقای مطهری رو بگیرند. نظرتان در این خصوص چیست؟

حاجی بابایی:به نظرم آقای مطهری فرد محترمی هستند، اما فراکسیون ما در جمع بندی به این نتیجه رسید که آقای مصری نایب رئیس باشند و رای گیری هم کردند و موفق شدند.

به روحانی گفتم که ۱۸ وزیر اصلاح طلب اما کارآمد و سالم انتخاب کند/ آنچه می‌خواستیم برآورده نشد

چند سال مردمی می‌پرسیم، این سوالی که می‌خواهم خدمتتان بپرسم جزء بیشترین کامنت‌های مردم در زمان حضور شما در این برنامه بوده است!

حاجی بابایی: پس معلوم است نگاه مردم چه چیزی است نگاه مردم این است که حواشی را رها کرده به میدان بیاییم و کار کنیم. یک جمله بگویم که خیلی شیرین است، وقتی آقای روحانی در مرحله دوم قصد معرفی هیئت دولت خود را به مجلس داشت، بنده به همراه فراکسیون به ۱۵ نفر به خدمت او رفتیم و گفتم که آقای روحانی بنده از فراکسیون نمایندگان ولایی خدمتتان آمدم؛ دو پیام به شما دارم. هر کسی را که دوست دارید برای وزارت معرفی کنید، ۱۸ اصلاح طلب؛ ما اصلا پیشنهادی در این مورد نداریم، اما دو ویژگی داشته باشند اول کارآمد و دوم سالم باشند. هر کسی را که دوست دارید معرفی کنید و ما به آن‌ها رای خواهیم داد.

دیدید در مجلس همه توان خود را به کار گرفتیم، حتی در این میان وزرای وجود داشتند که دوستانم در فراکسیون امید به آن‌ها رای ندادند، مانند وزیر وزیر ارتباطات یا وزیر راه که ما به آن‌ها رای دادیم و آن‌ها وزیر شدند. اما آنچه می‌خواستیم برآورده نشد.

موضوع استخدام پذیرفته شدگان آزمون قوه قضائیه را پیگیری می‌کنیم/ حق آنهاست که زود استخدام شوند

مهمترین سوالی که فکر می‌کنم در کامنت‌ها وجود بحث افرادی است که ۷۲۲۸ نفر از فرزندان همین کشور که هر کدام خانه دارند و تشکیل خانواده دادند و جمعیتی اگر بخواهم به خانواده‌هایشان حساب کنم جمعیتی ۳۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند که سال ۹۶ در آزمون استخدامی قوه قضاییه قبول شدن، اما دو سال است که مشغول به کار نشدند و علت آن به دولت برمی گردد. حدود دو هفته پیش که ما میزبان آقای اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه بودیم گفتند که دولت بودجه نمی‌دهد که ما این افراد را مشغول به کار کنیم. این افراد گرفتاری بسیار دارند و چندین نفر از آن‌ها در این دوره ۱۷ ماهه که از آزمون گذشته فوت شدند، بسیاری از آن‌ها به مشکل خوردند زندگی‌های شان در حال از هم پاشیدن است و هیچ جایی شغلی ندارند و یا شغل قبلی خود را به دلیل قبولی در آزمون استخدامی بیکار شدن. تکلیف آنها کی معلوم می‌شود؟

حاجی بابایی: به بنده ام بسیار مراجعه کردند و می‌دانید که این مصوبه برنامه ششم است، در برنامه ششم توسعه مصوب شد که ما اگر قوه قضاییه بخواهیم و پرونده‌ها را زود بررسی کند و به مردم پاسخ دهد، قوه قضاییه آمد یک جلسه مشترک با ما تشکیل دادند، ما به قوه قضاییه اینطور گفتیم شما چه چیزی می‌خواهید که ما در برنامه ششم مصوب کنیم تا مشکل مردم را حل کنید؟ گفتند این موارد، لذا ما موارد درخواستی آنها را مصوب کردیم و بسیار در رابطه با آن بحث شد اکنون از آن‌ها آزمون گرفتند به حق آنهاست که زود استخدام شوند، اما دولت گفته است مشکل اعتبارات دارد، اما ما پیگیری می‌کنیم.

از شما خواهش می‌کنم این مسئله را ویژه پیگیری کنید.

حاجی بابایی: چشم، این‌ها مسائلی نیست که ما فقط پیگیری کنیم، به طور مثال ما به دولت فشار بیاوریم که این کار را انجام دهد، از طرفی دیگر قوه قضاییه هم به دولت فشار بیاورد، ما امتیاز را در اختیار دولت قرار دادیم و دولت باید ردیف را به مجلس بدهد و اعتبار را پیش بینی کند، باز هم سعی می‌کنیم که فشار را به دولت بیاوریم.

در دوران صدارتم بر وزارت آموزش و پرورش ۲۷۰ درصد حقوق معلمان را افزایش دادم/ بودجه این وزارتخانه اکنون کمتر از ۱۰ درصد است

یکی دیگر از سوالاتی که مردم مطرح کرده‌اند، این بود که شما در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودید اینقدر مدافع فرهنگیان نبودید، آیا کار سیاسی می‌کنید؟

حاجی بابایی: خیر، من در زمانی که وزیر آموزش و پرورش شدم، عدد و رقم مشخص است، هر کسی من حرفی که می‌زنم غیر از آن است را چاپ کند و روی دیوار بگذارد، زمانی وزیر شدم میانگین حقوق معلمان ۴۸۹ هزار تومان بود و زمانی که وزارت را تحویل دادم یک میلیون و سیصد و حدود ۴۹ هزار تومان بود، یعنی ۲۷۰ درصد حقوق معلمان در ۴ سال افزایش یافت، به شکلی که یک نفر معاون اجرایی مدرسه را می‌خواستند مدیرکل ارشاد کنند، اما نرفت و گفت حقوقم من از آنجا بالاتر است، در سال ۹۱ کل عملیات دولت در بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود، ولی بودجه آموزش و پرورش ۱۵.۷ درصد، اما اکنون بودجه این وزرات خانه نسبت به کل بودجه دولت کمتر از ۱۰ درصد است.

سرباز معلم ها هم مشمول افزایش حقوق  می‌شوند

درباره حقوق سرباز معلم‌ها بفرمایید؟

حاجی بابایی: خبر خوبی را برای این افراد دارم، در جلسه ای که امروز داشتیم با دوستان سازمان اداری و استخدامی صحبت کردم، از قبل هم آقای انصاری به من گفته بودند، از دولت و آقای انصاری تشکر می کنم اینها نامه را به دولت دادند که در مصوبه دولت نام سرباز معلمان اضافه شود و آنان هم مشمول افزایش حقوق شوند.

در حقوق رزمندگان معسر هم باید بگوییم که حقوق آن‌ها ۶۰۰ هزار تومان است ما در جلسه اخیرمان با دولت این موضوع را پیگیری کردیم تا آنان هم شامل افزایش حقوق شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان