راهبرد اقتدار ایران و بی اعتباری ترامپ

ناصر خادمی ماشاری، گروه تعاملی الف،   3980403020 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
راهبرد اقتدار ایران و بی اعتباری ترامپ

بامداد جمعه سی‌ام خرداد نود و هشت باز هم امریکا در خلیج فارس دست به تحرک ابلهانه ائی زد که اگر دنیا با رفتارهای ناشیانه و اعمال از سر غرور و خود برتر انگاری ترامپ آشنا نبود، میشد آنرا رفتاری برای تحریک ایران به اتخاذ موضعی منفعلانه بر شمرد.

اقدام قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در قبال تجاوز پهباد فوق مدرن ایلات متحده نشان داد که ایران نه تنها از لشکرکشی های جدید امریکائی‌ها همراه با تبلیغات وسیع چند ماهه اخیر‌شان مرعوب نشده که حتی مصمم است با حفظ خویشتن داری و عدم اقدام پیش دستانه و تحریک آمیز، در قبال کوچکترین رفتار ضد امنیتی متجاوزین، پاسخ متقابل و سخت دهد. ترامپ و تیم مشاورین و دستیاران عمدتا جنگ طلبش پس از تسلط بر سراسیمگی و شوک چندساعته خود، ابتدا ضمن اعلام اینکه ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده، تلویحاً زبان به تهدید گشوده و جهان را در انتظار اقدامات تقابلی سخت گذاشتند.

اما اندکی ترامپ بعد به تلویزیون آمده و در چرخشی آشکار اظهار نمود: «قرار بود سه سایت راداری و موشکی در ایران هدف بگیرد که باعث کشته شدن ۱۵۰ تن می‌شد. من این حمله را ده دقیقه پیش از انجام، متوقف کردم چرا که با اقدام ایران در سرنگون کردن پهباد ما متناسب نبود». علیرغم تصریح فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی که سرنگونی پرنده نظامی مذکور در پاسخ تجاوز به حریم کشورمان بوده، رئیس جمهور آمریکا حتی در انفعال پا را فراتر نهاده و از انجام غیر عامدانه عملیات مذکور، اشتباه و یا تصمیم خودسرانه یکی از فرماندهان یگان های عملیاتی سپاه سخن گفت.

آقای ترامپ ساعاتی پس از این اظهارات، مجددا مبادرت به اعلام موضع انفعالی دیگری نموده، تصریح کرد حاضر است بدون هیچگونه پیش شرطی با ایران بر سر میز مذاکره بنشیند. ترامپ که بر اثر رفتارهای نابخردانه بین المللی اش، تا کنون حمایت کشورهای اروپائی و بخشی از افکار عمومی و حتی مراکز قدرت در ایالات متحده را از دست داده بود، امروز بیش از پیش وجهه خود را از دست داده و متحدین و حامیان بین المللی وی تنها محدود به رژیم صهیونیستی، کشورهایی چون عربستان، بحرین و امارات و سازمان آدمکش منافقین شده است. حتی گروه های اپوزیسون خارج نشین نیز در هر تریبون و فرصتی از وی اظهار ناامیدی می کنند.

بحمداله بنظر می‌رسد کار اختلافات ایران و امریکا به جائی رسیده که موعد تحقق شروط بحق جمهوری اسلامی برای تفاهم و دیدار فرا رسیده، شروطی از قبیل بازگشت ایالات متحده به برجام، لغو و تعلیق محدودیت‌ها و تحریم‌هائی که متعاقب خروج از برجام وضع گردید. این اقدامات می‌تواند تا حدودی شرایط را برای گفت و گوهای دو با چندجانبه فراهم نماید.