مروری بر اخبار مهم روز؛ تکذیب درگیری لفظی روحانی با جهانگیری و قهر معاون اول/ دلیل انتقاد عجیب و کنایه آمیز داماد رئیس جمهور/ ذوالنوری چگونه به ریاست کمیسیون امنیت رسید؟

گروه سیاسی الف،   3980402178 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تکذیب درگیری لفظی روحانی با جهانگیری و قهر معاون اول/ دلیل انتقاد عجیب و کنایه آمیز داماد رئیس جمهور/ ذوالنوری چگونه به ریاست کمیسیون امنیت رسید؟

 تکذیب جر و بحث تند روحانی با جهانگیری

پايگاه خبري انتخاب نزدیک به دولت نوشت: در پی بروز مباحثه ای در جلسه ی شنبه ی سران قوا، روحانی خطاب به جهانگیری می گوید که شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید.

جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند.

جهانگيري پس از پايان جلسه، راهی منزل شده و در محل كار خود حاضر نمی شود.چندین تن از وزرا، طی ديروز و امروز با جهانگیری در منزلش دیدار کرده اند و خواستار بازگشت او به سرکارش شده اند، امری که هنوز محقق نشده است.

محمدجواد ظريف از جمله وزرایی است كه براي وساطت، به منزل جهانگيری رفته است.

بیشتر بخوانید:

بحث شدید روحانی با جهانگیری/ معاون اول قهر کرد/ روحانی خطاب به جهانگیری: شما دنبال سرنگونی دولت هستید/ جهانگیری از دیروز به محل کارش نرفته است

اما کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهور در واکنش به این خبر گفت: معاون اول رئیس جمهور هم اکنون در جلسه هیات دولت حضور دارد. پالیزدار گفت: جلسه هیات دولت دقایقی پیش آغاز شده و آقای جهانگیری هم با قوت در این جلسه حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

پالیزدار: اسحاق جهانگیری هم‌اکنون در جلسه هیات دولت حضور دارد

البته توییت حسام الدین آشنا، مشاور روحانی نیز در این باره جالب است: جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاههای سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند. اختلاف نظر بد نیست.

علی ربیعی سخنگوی دولت، در پاسخ به این سؤال که ماجرای قهر جهانگیری از دولت، صحت دارد یا خیر، گفت: بین اختلاف نظر و قهر، تفاوت وجود دارد. طرح موضوع قهر در شأن آقای جهانگیری نیست و صحت ندارد.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: قهر «جهانگیری» شایعه است/ نشست دولت به ریاست جهانگیری برگزار شد

کنایه داماد روحانی به آشنا و واعظی

کامبیز مهدی‌زاده داماد حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که سال گذشته خبر انتصابش به معاونت وزارت صمت حاشیه‌ساز شده بود، امروز در روزنامه شرق و طی یادداشتی نوشت: امروز زمان همدلی و همبستگی است، نه زمان بازی‌های سیاسی و جناحی. برخی افراد در دولت به‌جای کاهش تنش و فشار، برای رئیس‌جمهور هزینه ایجاد می‌کنند. تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد؛ چرا باید حرفی بزنیم که بعد از چند ساعت، یا آن را حذف کنیم یا انکار! اینکه کسانی القا می‌کنند که حزب خاصی باحث پیروزی اندیشه اعتدال شد، در توهم سیاسی به سر می‌برند.

دولت واعظی توانمند ندارد و برخی افراد ناآشنا به سیاست، حرف‌های ناپخته می‌زنند. اگر مردم نبودند و به صحنه نمی‌آمدند، برخی امروز به‌جای مسئولیت در دولت باید شغل پدری خود را در بازار ادامه می‌دادند؛ گذشته خود را فراموش نکنیم.

بیشتر بخوانید:

کنایه داماد روحانی به آشنا و واعظی: «دولت نه واعظی توانمند دارد نه مشاورانی آشنا به سیاست»

تابناک نوشت: پس از توئیت آشنا و کنایه سنگینی که مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی به «سید محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات که نقش زیادی در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و رئیس جمهور شدن روحانی در کنار چهره هایی مثل مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی»، حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری»، «علی لاریجانی»، «اسحاق جهانگیری» و حجت الاسلام «سید حسن خمینی» داشت، زد. بسیاری از اصلاح طلبان انتقادات شدیدی به او و روحانی کردند.

آنها اعتقاد داشتند که در کنار خرج شدن جایگاه اجتماعی و سیاسی رئیس دولت اصلاحات برای لیست امید او بخشی از اعتبار خود را برای رأی آوردن دولت روحانی و روی کار آمدن افرادی نظیر آشنا که هیچگاه نزدیکی به این جریان نداشته، وسط گذاشته است؛ حالا بکارگیری چنین رویکردی در قبال خاتمی چیزی جز قدرنشناسی نیست و اگر او نبود نه روحانی رئیس جمهور می شد و نه فردی مثل آشنا مشاور او و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری.

انتقاد شدید داماد رئیس جمهور از دو چهره نزدیک به پدرزنش آنهم به فاصله اندکی از توئیت انتقادی «حسام الدین آشنا» خطاب به لیدر جریان اصلاح طلبی، این موضوع را به ذهن متبادر می کند که گویا «حسن روحانی» به واسطه انتشار یادداشت انتقادی دامادش تلاش کرده که دست به دلجویی از «سید محمد خاتمی» بزند تا رابطه دوستانه این دو روحانی یعنی «شیخ دیپلمات» و «سید اصلاحات» همچنان دوستانه بماند.

ایلنا هم درباره داماد رئیس جمهور نوشت: نام کاملش پیش از اینکه داماد روحانی خطاب شود، «کامبیز مهدی زاده فرساد» اصالتاً آذربایجانی و زاده‌ شهرستان اهر است.

چند ماه قبل از اینکه با جنجال‌ها بر سر انتصابش به عنوان معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان عموم جامعه شناخته و موجی از انتقادها را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عمومی با خود همراه کند در تیر ماه سال ۹۷ با یکی از دختران حسن روحانی در تالار فرشته تهران ازدواج کرد... مهدی‌زاده فرساد تنها در حیطه سیاسی و دولتی فعال نبوده بلکه در حوزه ورزش و جوانان نیز دستی بر آتش داشته، از جمله مشاور فدراسیون کاراته، عضو هیات رییسه ورزش‌های رزمی IMARO ایران و مشاور رئیس سازمان ملی جوانان...

اکنون بعد از حدود هشت ماه سکوت خبری و بعد از جنجال معاونت وزارت صمت، گفته می‌‌شود که مهدی‌زاده‌ فرساد خود را برای شرکت در رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی آماده می‌کند و قصد کاندیداتوری انتخابت پیش رو که در دوم اسفند ماه برگزار می‌شود را دارد باید دید وی ... در صورت کاندیداتوری در کدام یک از لیست‌های انتخاباتی قرار خواهد گرفت.

ذوالنور رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شد

مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در آخرین سال کاری دوره دهم شد. کاندیداهای ریاست این کمیسیون فلاحت‌پیشه، ذوالنور، کواکبیان و بروجردی بودند که کواکبیان به نفع فلاحت‌پیشه و بروجردی به نفع ذوالنور انصراف داد. فلاحت‌پیشه کاندیدای مورد حمایت فراکسیون امید و ذوالنور کاندیدای مورد حمایت فراکسیون ولایی بود.

بیشتر بخوانید:

ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی شد/ نقوی حسینی سخنگو

جلسه نمایندگان اصولگرا برای ریاست کمیسیون امنیت/ 14 رای برای ذوالنوری/ دود سفید کواکبیان از کمیسیون

خبرآنلاین نوشت: انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در نهایت برگزار شد تا شوک بزرگ به اصلاح طلبان دقیقا در همین نقطه وارد شود. جایی که مجتبی ذوالنوری کاندیدای فراکسیون ولایی توانست در یک ائتلاف بین فراکسیون مستقلین و ولایی ریاست این کمیسیون را از فلاحت پیشه پس بگیرد. ذوالنوری در این انتخابات ۱۱ رای در مقابل ۱۰ رای فلاحت پیشه بدست آورد. یک رای باطله بود و یک نماینده هم در جلسه کمیسیون امنیت غایب بود.

حشمت الله فلاحت پیشه هم گفت:.. در میان سران سه فراکسیون تنها جریان امید و آقای عارف بودند که تمام قد برای من تلاش کردند. ولی در نهایت ولایی ها و مستقلین با هم ائتلاف کردند.

بیشتر بخوانید:

روایت فلاحت‌پیشه از شکست در انتخابات ریاست‌ کمیسیون‌امنیت

جزئیات دستگیری یک خانم از سوی نهادهای امنیتی در وزارت نفت

ابوالفضل ابوترایی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از دستگیری یک خانم در وزارت نفت به عنوان جاسوس خبر داد و گفت: این فرد اخیرا از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است.

وی با بیان اینکه این خانم تبعه ایران و نفوذی بوده است افزود: این فرد با 16 مدیر وزارت نفت در ارتباط بوده و قصد تأثیرگذاری بر آنها را داشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: اخیرا نهادهای امنیتی یک باند نفوذی را دستگیر کردند که با نفوذ در میان تعدادی از مدیران وزارت نفت در جهت تکمیل پازل دشمن اقدام می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات دستگیری یک نفوذی در وزارت نفت

اعضای باند نفوذی در وزارت نفت دستگیر شدند

وی افزود: در راس این باند خانمی قرار داشت که با نفوذ بین ۱۶ نفر از مدیران مهم و تاثیرگذار وزارت نفت توانسته بود تصمیمات مهمی را در وزارت نفت مسکوت بگذارد و ضربه کاری را در این جنگ اقتصادی به کشور وارد کند.

اما مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ روانی شدیدی علیه وزارت نفت وجود دارد به ایلنا گفت: نمی‌خواهم تحلیل خاصی در این مورد ارائه بدهم اما مشخص است علیه همه کسانی که در این مملکت تلاش می‌کنند، جوسازی می‌شود.

وی افزود: هر چقدر آن جایگاه حساس‌تر باشد، جوسازی آنها نیز شدیدتر است و علت این جوسازی‌ها این است که مردم را نسبت به نظام بدبین کرده و نظام را در نهایت به ورطه بحران بکشانند.

ظرفیت وقوع جنگ بین ایران و آمریکا وجود دارد

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نامه ۱۸ اصلاح‌طلب به دبیر کل سازمان ملل بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی به خبرآنلاین گفت: واقعیت آن است که ظرفیت‌های وقوع یک درگیری نظامی وجود دارد و فرآیندی را که شاهد آن هستیم اگر اتفاق مثبتی رخ ندهد در نهایت به این سمت است. البته این نکته را نیز باید اشاره کرد هرچه احتمال وقوع جنگ بیش‌تر می‌شود این امید نیز ایجاد می‌شود که طرفین خویشتن‌داری بیشتری از خود نشان دهند و به حل مشکلات فی‌مابین خود بپردازند. اما اگر این اتفاق رخ ندهد هیچ بعید نیست که با یک رودررویی محدود مواجه شویم البته اینکه این مواجهه به چه معنا خواهد بود مسئله دیگری است؛ به عبارت دیگر اینکه آیا احتمال بروز جنگ با صدهاهزار نیروی نظامی خواهد شد طبعا احتمالش اندک است.

بیشتر بخوانید:

عبدی: در این شرایط مذاکره بی‌معناست

عبدی در ادامه می گوید: من همواره از مذاکره بدون قید و شرط حمایت می‌کنم و طرفدار آن هستم اما درباره موضوع خاص ایالات متحده در شرایط کنونی و آنچه مطرح می‌کند نظر مخالفی با مذاکره دارم چراکه ما موضوعی برای مذاکره نداریم. آنها می‌گویند «می‌خواهیم شما به بمب اتم دست پیدا نکنید» درحالی که اساسا چنین مبحثی وجود ندارد چراکه در جریان مذاکرات برجام به طور مفصل در این رابطه صحبت شد و طولانی‌ترین مذاکره میان ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان مذاکرات برجام رخ داد.

رئیسی: با چادر به سرکردن متهمان خانم مخالفم

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیس رئیس قوه قضاییه دیروز در نشست هم اندیشی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان گفت:  با چادر به سر کردن متهمین زن در مراجع قضایی مخالفم ، ما مدافع حقوق حقه زنان هستیم ،برای پیشگیری از طلاق باید به حضور ریش سفیدها توجه شود.