ماست احتمال ابتلای مردان به سرطان روده را کاهش می‌دهد

گروه سلامت الف،   3980331127

مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف حداقل دو وعده ماست در هفته احتمال ابتلای مردان به سرطان روده را ۲۶ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری یونایتد پرس، سرطان روده بزرگ سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا و دومین عامل در اروپا است. عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان روده بزرگ موثرند.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد شیوه زندگی و مواد غذایی نقش مهمی در کنترل سرطان روده دارد. این مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون صورت گرفته است، تأثیر مصرف ماست در کاهش احتمال ابتلاء به سرطان روده را مورد بررسی قرار داده و نشان می‌دهد مصرف حداقل دو وعده ماست در هفته احتمال ابتلای مردان به سرطان روده را ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. هنوز نتایج مشابهی در زنان دیده نشده است.
این مطالعه نشان می‌دهد ماست نقش مهمی در تغییر باکتری‌های روده دارد. ماست به طور کلی حاوی دو باکتری به نام‌های Lactobacillus bulgaricus و Streptococcus thermophilus است که خاصیت ضد سرطانی دارند و با کاهش اسید روده، التهاب و سرطان را کاهش می‌دهند.
روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است، در این بخش از روده آب، نمک و ضایعات غذا خارج شده و ضایعات آماده دفع می‌شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولاً اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه Gut منتشر شده است.