مدیررسانه‌ای ایرباس: سفارش‌های ایران کماکان برقرارند

گروه اقتصادی الف،   3980331118 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
مدیررسانه‌ای ایرباس: سفارش‌های ایران کماکان برقرارند

جاستین دوبن، مدیر روابط رسانه ای شرکت ایرباس در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی پاریس امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت که سفارش‌های ایران لغو نشده‌اند و هنوز رسما در دفتر فروش ایرباس قرار دارند.

مدیر روابط رسانه‌ای شرکت ایرباس در پاسخ به خبرنگارایرنا در مورد وضعیت کنونی قراردادهای کنونی این شرکت با طرف‌های ایرانی و همچنین پشتیبانی فنی از هواپیماهای فروخته شده گفت که قراردادهای بسته شده با طرف‌های ایرانی به صورت رسمی کماکان برقرارند و لغو نشده. حتی این سفارشات هنوز در فهرست فروش ایرباس هم به جای خود باقی هستند. با این همه به جریان افتادن مجدد آنها منوط به لغو تحریم‌های آمریکاو یا صدور مجوزهای موردی است. دوبن گفت که در این صورت احتمالاً باید مجدداً مذاکراتی با ایران ایر و دیگرمشتریان ایرانی طرف قرارداد صورت پذیرد تا ببینیم که باید توافقات و قراردادهای پیشین را به همان صورت دنبال کنیم و یا بنا به شرایط روز تغییراتی در آن‌ها دهیم.

دوبن در پاسخ به این سوال که خدمات پشتیبانی وتامین قطعات هواپیما فروخته شده تا بیش از بازگشت تحریم‌ها در چه وضعیتی قرار دارند گفت که به خاطر وضعیت کنونی تحریم‌ها تقریباً هیچ مجوزی برای صدورمحصولاتی که نیاز به مجوزهای آمریکا دارند صادرنمی‌شود. ما تا بیش از بازگشت تحریم ها دو فروندایرباس ٣٣٠ و یک ایرباس ٣٢١ به ایران ایر تحویل دادیم و اگرچه در این چارچوب هیچ استثنایی در نظر گرفته نشده وقتی مسئله امنیت پروازی در میان باشد ایرباس یا هر شرکت دیگری برای صدور قطعاتی که به مجوز آمریکا نیاز دارند می‌تواند درخواست مجوزهای موردی کند. به این ترتیب این مجوزها به صورت موردی بررسی شده و در صورت صدور مجوز فروش قطعات ممکن می‌شود.