سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» در هرمزگان/ پرواز RQ-۴ از پایگاه آمریکایی در جنوب خلیج فارس/ سنتکام با صدور بیانیه‌ای رسما تایید کرد+واکنش ترامپ

گروه سیاسی الف،   3980330075 ۹۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ساعات اولیه بامداد امروز یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه سرنگون شد.

سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» در هرمزگان/ پرواز RQ-۴ از پایگاه آمریکایی در جنوب خلیج فارس/ سنتکام با صدور بیانیه‌ای رسما تایید کرد+واکنش ترامپ

به گزارش الف، در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران اسلامی در ساعات اولیه بامداد امروز مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای به تشریح جزئیاتی از این اقدام پرداخت.

در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.

این اطلاعیه افزوده است: این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد( بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

بیشتر بخوانید:

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در سواحل هرمزگان

مشخصات و تصاویر پهپاد جاسوسی آمریکا که سپاه سرنگون کرد+ عکس

شمخانی: مرز هوایی ما خط قرمز است/ به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد

آمریکا رسما به هدف قرار گرفتن پهپاد این کشور توسط ایران اعتراف کرد

اطلاعاتی جدید از پهپاد آمریکایی که شکار سپاه شد

واکنش ترامپ به ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکایی

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در اولین واکنش به ساقط شدن پهپاد متجاوز این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، اقدام ایران را «اشتباه بسیار بزرگ» توصیف کرد.

ظریف: تجاوزگری جدید آمریکا را به سازمان ملل می بریم/ ایالت متحده درباره آب های بین المللی دروغ می‌گوید


واکنش جدید ترامپ به ساقط شدن پهپاد آمریکایی: احتمالا یک نفر اشتباه کرده است


فیلمی از لحظه انهدام پهپاد امریکایی توسط سامانه سوم خرداد

ظریف: تکه‌هایی از پهپاد آمریکا را از آب‌های سرزمینی خود بیرون آوردیم

ارتش آمریکا اعلام کرده است که هیچ یک از هواپیماهای این کشور روز چهارشنبه بر فراز آسمان ایران پرواز نکرده است.

بیل اوربان سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این باره گفت: هیچ یک از هواپیماهای آمریکایی روز چهارشنبه در حریم هوایی ایران عملیات انجام نداده است.

اما در عین حال خبرنگار حوزه پنتاگون شبکه خبری فاکس نیوز در توئیتی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است:‌ «پهپاد تریتون MQ-4C صبح امروز در نزدیکی تنگه هرمز و در آب‌های بین‌المللی به وسیله موشک زمین به هوای ایران سرنگون شده است».

آمریکا اعتراف کرد
پس از اینکه آمریکایی‌ها رفتار متناقضی در تایید خبر ساقط شدن پهپاد گلوبال هاوک داشتند، مقر فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) با صدور بیانیه‌ای رسما تایید کرد که یک پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

در این بیانیه آمده است: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده می‌تواند تایید کند که یک هواپیمای اطلاعات، نظارت و رصد شبکه نظارت گسترده نیروی دریایی ایالات متحده توسط یک سیستم موشکی زمین به هوای ایرانی ساقط شده است.»

سنتکام مدعی شده است که این پهپاد «در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز تنگه هرمز» هدف قرار گرفته و «گزارش‌های ایران مبنی بر اینکه این هواپیما بر فراز ایران بوده، غلط است.»

در این بیانیه به مدل پهپاد ساقط شده اشاره‌ای نشده است، اما مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته‌اند این پهپاد از نوع RQ-4 بوده است.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

گفتنی است محل سقوط پهپاد آمریکایی، کوه‌ مبارک است که یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در 155کیلومتری میناب و 65کیلومتری جاسک قرار دارد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی ۱۲۰ کشور جهان در روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.

وی افزود: "اف ای آر"(مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد