حاشیه‌های مناظره زاکانی و تاجزاده/فردی که قرار بود جانشین زنگنه شود/چرا دادگاه محمدرضا خاتمی به صورت کامل از تلویزیون پخش نمی شود؟

گروه سیاسی الف،   3980329204 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

حاشیه‌های مناظره زاکانی و تاجزاده/فردی که قرار بود جانشین زنگنه شود/چرا دادگاه محمدرضا خاتمی به صورت کامل از تلویزیون پخش نمی شود؟

حاشیه های مناظره زاکانی و تاجزاده

مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، در مناظره سوم با علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس که عصر سه‌شنبه(۲۸ خرداد) برگزار شد، مدعی شد که اصول‌گرایان معتقدند مردم، توان انتخاب ندارند و انتخاب مسئولان باید توسط ولی فقیه انجام شود! وقتی زاکانی از او پرسید که چه کسی چنین چیزی گفته است؟ تاجزاده گفت: «آقای اراکی همین دو روز پیش گفته است».

اشاره تاجزاده به گفت‌وگوی اخیر آیت‌الله اراکی، عضو مجلس خبرگان و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با خبرگزاری فارس است که برخلاف اظهارات تاجزاده، نه‌تنها اهمیت رأی مردم را کم‌رنگ نداسته، بلکه بر آن تأکید کرده و تصریح می‌کند که رأی مردم آن‌قدر اهمیت دارد که بزرگان دین هم گاهی رأی مردم را بر نظر خود، مقدّم می‌داشتند.

 در اظهارات آیت‌الله اراکی، تأکید بر چند اصل وجود دارد:

۱- مردم معصوم نیستند و احتمال خطا در انتخاب‌های آنان وجود دارد

۲- خطای مردم، در حدی نیست که خارج از چارچوب‌های انقلاب باشد

۳- یک راه برای کاهش خطای مردم این است که انتخابات ملغی شود و همه مسئولان به‌دست ولی فقیه انتخاب شوند، که راهکار مفیدی نیست، چرا که حضور مردم را کم‌رنگ می‌کند و اهمیت حضور مردم در تعیین سرنوشت خود، یکی از اصول مدیریت اسلامی است، ولو احتمال خطا بالا برود.

۴- ما باید به این خطاها تن بدهیم و این را بدانیم که به‌تدریج، رشد فکری مردم، بالا خواهد رفت و انتخاب‌های بهتری انجام خواهد شد.

حال مصطفی تاجزاده بگوید با کدام یک از اصول فوق مشکل دارد و با چه استدلالی آن‌ها را رد می‌کند؟

در سومین مناظره با تاجزاده/ زاکانی: هرگاه آمریکا به انسداد خورده، دوستان تاج‌زاده راه را باز کرده‌اند/ برادران خاتمی اول به توافق برسند، بعد سر مردم کلاه بگذارند

********

همچنین علیرضا زاکانی در مناظره دیروز، در پاسخ به کنایه تاج‌زاده که خطاب به وی گفت: آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد، فقط می‌گوید یک نفر هست که دو رییس قوه قضاییه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود، اعلام کرد: اینجا می‌گویم؛ اسمش طبری و مدیرکل قوه است.

جایگزین بیژن زنگنه، سورنا ستاری بود

نامه نیوز نوشت: آن فردی که قرار بود جانشین زنگنه شود سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان است که در نهایت با پادرمیانی یکی از شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات، روحانی از برکناری زنگنه خودداری کرد...

هرچند که بعد از بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها و تصمیم نهایی روحانی مبنی بر کنارنگذاشتن زنگنه، سخنگوی دولت گفت: «آقای زنگنه با توجه به تجاربشان از وزرای کلیدی دولت هستند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست»... حال باید دید که باتوجه به اختلاف‌نظرهای عمیقی که میان رئیس‌جمهور و وزیر نفت دولتش یعنی زنگنه وجود دارد آیا روحانی او را تا پایان دولت تحمل خواهد کرد یا خیر؟ یا آنکه آیا نمایندگان مجلس با مشاهده چنین اختلاف‌هایی بازهم مترصد استیضاح او خواهند شد یا نه؟ یا حتی آیا نهادهای بالادستی برای مقابله با سیاست مورد انتقاد نفتی او وارد عمل می‌شوند یا خیر؟ به هر روی این پرسش‌ها همچنان بر جای خود باقی است و گرچه به ظاهر دولت سعی کرد اختلاف‌ها را پناهان کند اما وزارت نفت در حالتی ابهام‌آلود به سر می‌برد.

تخلف هم ثابت نشد، چه رسد به تقلب

صبح نو نوشت: سومین جلسه رسیدگی به ادعاهای رضا خاتمی، فعال اصلاح‌طلب، درباره وقوع تقلب هشت‌میلیونی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، روز گذشته در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد... نماینده دادستان تهران درباره مسأله تعرفه‌های چاپ‌شده به‌مقصدنرسیده که خاتمی ادعا کرده بود، چنین گفت: خاتمی نقل‌قولی از یکی از مقام‌های مسوول درباره میزان تعرفه‌های توزیع‌شده در برخی شهرها ذکر کرده و درنهایت، با جمع‌زدن آن‌ها نتیجه گرفته تکلیف بقیه تعرفه‌های مازاد روشن نیست؛ در‌حالی‌که اولا در آن انتخابات همه تعرفه‌ها ته‌برگ و شماره‌سریال داشتند و بر‌همین‌اساس نیز رهگیری‌شدنی بوده‌اند. علاوه‌براین، اگر در متهم صداقت وجود داشت، حتی از همان افرادی که درباره میزان تعرفه‌ها نقل‌قول کرده، در روز انتخابات، نقل‌قول‌های تکمیلی در ساعات بعدیِ اخذ رأی وجود دارد؛ اما احتمالا چون این بخش از داستان در خدمت روایت کذب متهم نبوده، آن‌ها را ذکر نکرده است... معلوم نیست بازی با آمار چاپ تعرفه که به مرحله‌ای قبل رأی‌دهی و اجرای انتخابات بازمی‌گردد، چگونه و با چه منطقی مستمسک ادعای تقلب در انتخابات قرار گرفته است. حداقل از منطق و آشنایی با فرایند انتخابات اقتضا داشت که برای اثبات تقلب جعل آراء، مورد ادعا قرار می‌گرفت تا چاپ تعرفه؛ زیرا تعرفه سفید، کددار و دارای شماره‌سریال به هر تعداد که چاپ شده باشد، نمی‌تواند وقوع جعل اعم از مادی و معنوی را نتیجه دهد. افزون‌براین، نماینده دادستان تهران با اشاره به این مطلب که اظهارات رضا خاتمی مخدوش و بدون سند است، گفت: پس از بررسی‌های لازم، تخلف در انتخابات هم ثابت نشد، چه رسد به تقلب هشت‌میلیونی.

پیش‌از‌این، رضا خاتمی پس از برگزاری جلسه دوم دادگاه خود در روز 11خرداد98، در جمع خبرنگاران با اینکه قبلا گفته بود در انتخابات هشت‌میلیون رأی تقلب شده، اعلام کرد اساسا برایش عدد مهم نیست. این فعال اصلاح‌طلب صراحتا گفت: عددی که به آن رسیده‌ام، بین هفت‌میلیون‌و‌خرده‌ای تا هشت‌میلیون است و باید بگویم برای من با وجود اینکه عددم را ثابت می‌کنم، عدد مهم نیست، بلکه این مهم است که نشان دهم در این انتخابات چقدر جفا هم به مردم و هم به جمهوری اسلامی شده است. او ضمنا در اظهاراتی جالب‌تر گفت: اگر دومیلیون تقلب هم ثابت شود، موضوع سالم‌نبودن انتخابات سال ۸۸ اثبات شده است.

اکبر نبوی، فعال رسانه ای هم نوشت: قوه ی قضائیه (به هر دلیل) یا نباید دروغگوهایی را که در باره انتخابات سال هشتاد و هشت، یک حماسه را به تراژدی تبدیل کردند، به دادگاه بکشاند و مجددا آن پرونده را بگشاید، یا اینکه باید اجازه دهد دادگاه متهمان به شکل کامل از تلویزیون پخش شود. از جمله دادگاه محمدرضا خاتمی.

افکار عمومی با دانستن تفصیل این پرونده، بهتر می تواند نسبت به چهره و ماهیت کسانی که بر پایه ی ادعایی دروغ کشور را به آشوب کشیدند و همه ی دستاوردهای آن انتخابات باشکوه را نابود کردند، آگاهی یابد و داوری درستی نسبت به آنها پیدا کند.

موضع رهبر انقلاب دولت آمريكا را تحقير كرد

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان صبح امروز  در نطق پیش از دستور خود در جلسه این شورا به دیدار اخیر نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که نمایندگان مجلس در بیانیه تشکرآمیز خود مطرح کردند، نوع رفتار رهبر انقلاب با نخست وزیر ژاپن بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار بود.

جنتی با قدردانی از مواضع قاطعانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب در قبال دولت آمریکا که در دیدار نخست وزیر ژاپن از سوی ایشان مطرح شد، تاکید کرد: مواجهه هوشمندانه مقام معظم رهبری با آمریکایی‌ها یادآور این جمله حضرت امام بود که می‌فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این موضع رهبری، دولت آمریکا را تحقیر کرد و در تاریخ ماندگار شد.

حمایت قاطع از اقدامات پلیس در مبارزه با مفاسد اخلاقی

علی القاصی دادستان تهران در نشست بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی با اشاره به پدیده‌های نوظهوری که امروزه جامعه با آن روبرو است به برنامه ریزی‌های دشمن در حوزه شبیخون فرهنگی و  زمینه نفوذ در بین جوانان اشاره کرد و با انتقاد از بی مسئولیتی برخی از نهادهای متولی اظهار کرد: ادامه این وضع به نحوی است که امنیت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد خیلی از جرائم مهم نتیجه بی بندوباری‌های اخلاقی، بی‌نظمی‌های شهری و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی بر لزوم اقدامات مقابله‌ای و ورود قاطعانه نسبت به این قبیل ناهنجاری‌ها و جرائم اخلاقی تأکید کرد و افزود: دادستانی و ضابطین در رابطه با جرایم مشهود در فضای مجازی و فضای حقیقی وفق قانون وظیفه ورود و پیگیری را دارد.

دادستان تهران با اشاره به مواد قانونی برخورد با جرائم منافی عفت عمومی، اجرای قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر را در رابطه با مظاهر بی حجابی خواستار شد و و تصریح کرد: با کسانی که به صورت سازمان یافته به هنجارشکنی اقدام کرده و اهداف دشمن را  در زمینه بی عفتی و بی حجابی ترویج می‌کنند، قاطعانه برخورد خواهد شد.

القاصی با ابراز تأسف از سگ گردانی یا به همراه داشتن سگ در معابر عمومی و شوارع ،مناطق مسکونی و زندگی شهری و خانوادگی، گفت: نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی تفاوت باشیم و باید مطابق قانون برای کنترل و برخورد مروجین این پدیده های ضد اخلاقی ورود کرد.