انتشار ارز مجازی توسط فیس‌بوک با پشتوانه اوراق قرضه

گروه اقتصادی الف،   3980329183

فیس‌بوک قصد دارد با ایجاد یک ارز مجازی جدید وارد حوزه تازه‌ای از تجارت شود.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، شرکت فیس‌بوک آمریکا قصد دارد با انتشار ارز مجازی جدید وارد بعد جدیدی از تجارت شود.

این شرکت که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان محسوب می‌شود اعلام کرده که قصد دارد ارز مجازی به نام لیبرا منتشر کرده و البته امیدوار است عرضه آن تا نیمه نخست سال آینده میلادی نهایی شود.

آنا ایوِتا، کارشناس حوزه فناوری رویترز می‌گوید: تفاوت قابل توجهی بین بیت‌کوین و لیبراوجود دارد.

بیت‌کوین هم‌اکنون محبوب‌ترین ارز مجازی جهان به شمار می‌رود.

کارشناس رویترز می‌گوید: ارز مجازی لیبرای فیس‌بوک با پشتوانه دارایی واقعی نظیر حساب‌ پس‌انداز بانکی و یا اوراق قرضه دولتی کوتاه‌مدت عرضه خواهد شد که البته این بدان معناست که اگرچه لیبرا از سوی هیچ بانک مرکزی تحت کنترل نخواهد بود، اما به طور کامل هم از دنیای واقعی دور نیست.

فیس‌بوک با ۲۸ شرکت مالی نظیر مسترکارد، ویزا، پی‌پل، و اوبر برای استفاده از لیبرا هماهنگ کرده و  یک شرکت زیرمجموعه فیس‌بوک نیز پول کیف مجازی لیبرا با نام کالیبرا را کنترل می کند.

قرار است از این کیف پول برای نگهداری و پرداخت به لیبرا استفاده شود.

هدف از این اقدام فیس‌بوک استفاده از پتانسیل ۱.۷ میلیارد نفر کاربر خود است که به خدمات بانکی فیس‌بوک دسترسی ندارند.

ایوتا می‌گوید: این حرکت فیس‌بوک تلاشی است برای آوردن این افراد به حوزه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظام‌های پرداخت بین‌المللی.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این اقدام آنها را به سمت تجارت الکترونیک خواهد آورد.‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فیس‌بوک می‌خواهد از این طریق هزینه مبادلات پولی را کاهش داده و نرخ تراکنش‌های مالی را نیز پایین بیاورد.

این اقدام البته زنگ خطرهای جدی را به صدا درمی‌آورد؛ چراکه فیس‌بوک سابقه بسیار بدی در حفاظت از اطلاعات کاربران و رعایت حریم خصوصی آنها داشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حالا می‌خواهد وارد حوزه مالی ‌‌کاربران خود شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاربران خواستار ایمن‌ترین نظام پرداخت در جهان هستند، البته بیانیه فیس‌بوک در این باره با واکنش منفی سازمان‌های مالی بین‌المللی و نمایندگان مجلس آمریکا روبه‌رو شده است.

کمیته مالی مجلس نمایندگان آمریکا نیز نسبت به این اقدام فیس‌بوک با بدبینی واکنش نشان داده است. آنها خواستار برگزاری جلسه استماع پیش از اجرایی شدن انتشار ارز مجازیفیس‌بوک، با حضور مقامات این شرکت در کنگره شده‌اند. 

برخی منتقدان می‌گویند: شرکت فیس‌بوک با بیش از ۲ میلیارد نفر کاربر در سراسر جهان بیش از حد بزرگ شده و باید به شرکت‌های کوچک‌تر تقسیم شود.