می‌شود برجام را با روسیه و چین ادامه داد؟

محمد صفری،   3980329053 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
می‌شود برجام را با روسیه و چین ادامه داد؟

اعتماد به اروپا و آمریکا در جریان توافق هسته‌ای نتوانست تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کند، آمریکا با خروج از برجام و اروپا با سیاست یکی به نعل یکی به میخ، همچنان خود را پایبند برجام نشان می‌دهد ولی در عمل هیچ اقدامی برای ماندگاری توافق هسته‌ای انجام نمی‌دهد.

مواضع اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام نشان داده است که تمایلی به اجرای تعهداتشان در این توافق ندارند، حتی اتحادیه اروپا در موضع گیری نسبت به اقدام آمریکا علیه توافق هسته‌ای، منفعلانه رفتار کرده و تنها به ابراز تأسف بسنده کرده است و آمریکا را به خاطر لغو توافق محکوم نکرده است، در حالی که براساس برجام باید تحریم‌های اقتصادی و بانکی ایران لغو می‌شد نه برجام!

جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یکسال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اقداماتی را در پاسخ به بدعهدی آمریکا و اروپا آغاز کرد که نشان دهنده عزم ایران برای بالا بردن هزینه تصمیمات اروپا و آمریکا علیه توافق هسته‌ای است.

همزمان با سالگرد خروج ایالات متحده از برجام، ایران تصمیماتی را در زمینه کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای اجرا و آغاز کرد تا به طرف مقابل تفهیم کند، توانایی و قدرت مقابله به مثل را دارد و نمی‌توان انتظار داشت، برجام از سوی ایران یکطرفه اجرا شود. جتی توصیه مضحک رئیس جمهور فرانسه به ایرانه برای مسئوملیت پذیر بودن در قبال برجام نیز نشان از همراهی اروپا با آمریکا دارد.

پس از آغاز اقدامات ایران، آمریکایی‌ها که خواهان مذاکره با جمهوری اسلامی برای توافق بر سر برجامی تازه بودند و توافق موجود را یک توافق بد می‌دانستند، اکنون با آغاز واکنش ایران، خواهان پایبندی جمهوری اسلامی به برجام هستند، اگر توافق هسته‌ای از نظر آمریکا یک توافق بد و به زیان آمریکا است، چرا نسبت به خروج ایران از آن نگران هستند؟!

توافق هسته‌ای زمانی که نتوانست تحریم‌های اقتصادی و بانکی ایران را برچیند، خسارت محض است، موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها درباره آن سخن گفتند و فرمودند که هدف از مذاکرات و توافق هسته‌ای با آمریکا، لغو تحریم‌های اقتصادی بود غیر از این، خسارت محض است.

اکنون ایران، هم برجام را اجرا می‌کند و هم به تعهدات خود در این توافق پایبند است اما تحریم‌ها پابرجاست و چنین شرایطی غیرقابل ادامه است. خروج آمریکا و اروپا از برجام برای آنها تاکنون تبعات و هزینه ای نداشته است، اما اگر ایران به طور کامل بخواهد از این توافق خارج شود که البته حق جمهوری اسلامی است، تبعاتی خواهد داشت که باید سیاست‌هایی را اجرایی کرد که از هزینه‌های آن بکاهد.

ایران یا باید به همین شرایطی که وجود دارد، تن بدهد، یعنی در برجام باقی بماند و تعهدات خود را اجرا کند و طرف مقابل نیز همچنان به بدعهدی ادامه دهد، یا این که از برجام خارج شود و نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را به شرایط پیش از برجام بازگرداند بلکه فراتر از آن پیش برود.

در این میان نقش روسیه و چین نباید نادیده گرفته شود، یکی از اشتباهاتی که در جریان مذاکرات اتفاق افتاد، محور قرار دادن آمریکا و اروپا بود، در حالی که به چین و روسیه بیشتر از اروپا و آمریکا می‌توانستیم اعتنا و اعتماد کنیم.

اکنون نیز این دو کشور که دارای ظرفیتهای سیاسی و اقتصادی زیادی هستند، می‌توانند، نیازهای اقتصادی ایران را تأمین کنند، تقابل و تضادی که میان چین و روسیه با اروپا و آمریکا وجود دارد فرصتی است برای سه کشور، تا بتوانند یک جبهه متحد و منسجم مقابل آمریکا تشکیل دهند، چنین تشکلی اگر شکل بگیرد، با وجود ماندن ایران در برجام، می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را در موضوع تحریم‌های اقتصادی به درصد زیادی از حقوق خود برساند.

روسیه و چین نیز خواهان ماندن ایران در توافق هسته‌ای هستند، چرا که می‌دانند اگر ایران از برجام خارج شود، تنش‌های منطقه و حتی بین‌المللی افزایش خواهد یافت که چنین اتفاقی دنیا را درگیر خواهد کرد و زیان خواهد رساند. می‌توان با امضای یک موافقتنامه و پیمان سه‌جانبه میان سه کشور ایران، روسیه و چین و تعهداتی که سه طرف برای اجرای آن می‌دهند، مناسبات اقتصادی و سیاسی ویژه‌ای را اجرا کرد که نیازهای هر سه کشور را برآورده سازد.

تکلیف آمریکا که روشن است، امیدی به بازگشت این رژیم به برجام نیست، اروپا نیز به خاطر بدعهدی‌هایی که در این چند سال گذشته از خود نشان داده است، قابل اعتماد نیست و نمی‌توان همچنان به امید بسته‌ای که آنها با نام اینستکس ارائه داده‌اند و هنوز هم عملیاتی نشده، نشست.

نشستن پای وعده‌های اروپا، وقت تلف کردن است در حالی که می‌توان دیپلماسی با چین و روسیه را در زمینه اقتصادی و سیاسی گسترش داد و نتایج آن را در زمان کوتاه دریافت کرد.

یقین بدانیم که روسیه و چین هیچگاه نمی‌توانند روابط خود را با آمریکا در شرایطی قرار دهند که مانند اروپا یا برخی کشورهای آسیای شرقی همچون ژاپن و کره رفتار کنند و همین استقلال این دو کشور قدرتمند که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، می‌تواند هم برای خود فرصت‌سازی کنند و هم برای جمهوری اسلامی ایران، ایران دارای ظرفیت‌های بالایی در منطقه است که آنها نیز به این ظرفیت‌ها نیاز دارند. 

 

منبع: سیاست روز

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۹۶۰۸۱۰:۲۹:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تجربه نشان داده است که روسیه و چین در مناسباتشان با ایران فقط دنبال منافع خود هستند. این دو کشور بیشترین نفع را از تحریم های علیه ایران برده و خواهند برد.
محمد قاسمی۹۵۹۷۴۳۱۱:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
حتی محمد رضا پهلوی برای بهره بیشتر بردن از امریکا گاهی به سمت شوروی متمایل میشد و توازن رو در دو طرف قدرت نگه میداشت. اینکه نوشتید چین و روسیه دنبال منافع خودشون هستند جالبه گویی امریکاییها هر روز برای رفاه ایران قطعنامه صادر میکنند. بله اشتباه متفضحانه دولت روحانی در تمایل ظاهری و باطنی به اروپا و امریکا وضع کشور رو به روزی بسیار بدتر از تحریم سال ۹۰ و ۹۱ انداخت و با قهر چین حلقه تحریم ناقص امریکا کامل کرد. امروز که حتی اجناس معمولی هم در بازار پیدا نمیشه از مدیریت درجه چندم دولت روحانیه
ناشناس۹۶۰۶۰۰۲۱:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
قرن کنونی قرن شکست هیمنه پوشالی شیطان بزرگ است. کسانی که دل در گرو این قدرت پوشالی بستند و دل مومنین و خانواده شهدا را به درد آوردند فکری برای خود کنند!
ناشناس۹۵۹۸۲۹۱۲:۱۴:۵۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ضمن اینکه توان حل مشکلات ایران رو ندارند.
ناشناس۹۶۰۰۵۸۱۳:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست .
ناشناس۹۶۰۰۷۹۱۴:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این عمده مشکلات کدام ها هستند؟
ناشناس۹۵۹۹۷۹۱۳:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تجربه نشان داده اروپا و آمريكا محض رضاي خدا با كشورهاي ديگر رابطه دارند!!!!
ناشناس۹۶۰۰۰۸۱۳:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
امریکا و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریم ها را با هم می خواهند گرایش ایران باید به سمت شرق و چین و روسیه باشد تا بتوانیم تحریم ها را خنثی کنیم و اقتصادمون را سر و سامان بدهیم.
ناشناس۹۶۰۰۴۵۱۳:۵۴:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
مناسبات اقتصادی ایران با چین و روسیه قبل از برجام هم وجود داشت و بعد از این هم خواهد بود، پس اصولا چه نیازی به برجام هست؟! چرا باید در این توافق‌نامه ننگین بمانیم و از پیشرفت هسته‌ای کشورمون چشمپوشی کنیم؟!
خرکچی۹۶۰۱۷۱۱۵:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این دیگه اسمش برجام نیست به نظرم خرجام باشه درست تره .
ناشناس۹۶۰۱۷۴۱۵:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تو رو خدا دست بردارید از این برجام کوفتی
ناشناس۹۶۰۵۲۶۱۹:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
دوست عزیز اصلا نیازی نیست به تجارب اشاره کنید این کاملا مشخص است هر کشوری به نفع منافع خودش کار می کند حتی ایران هم همینطور است اما یک سوال چرا فقط تا اسم روسیه و چین می اید اسم منافع می اید اما امریکا و انگلیس و فرانسه و المان اصلا دنبال منافع نیستند؟؟
ناشناس۹۵۹۶۱۰۱۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
روسیه و چین مثل .. از آمریکا حساب میبرن .
ناشناس۹۶۰۰۶۶۱۴:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
امریکا جرئت رویارویی با چین و روسیه را ندارد و یانکی به شدت از این دو ابر قدرت وحشت دارند.
ناشناس۹۶۰۲۳۸۱۵:۴۲:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
فقط کافیه تحریم نفتی ما رو روسیه بذاره ده برابر ما داعون میشه.
ناشناس۹۶۰۴۰۵۱۷:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
روسیه همین الانش داغونه جوونای تحصیلکرده روسیه از دست پوتین دارن فرار میکنن به غرب
ناشناس۹۵۹۶۱۵۱۰:۳۱:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آمریکا منتظر است که ایران از برجام خارج شود تا اجماع جهانی را دوباره علیه ایران برقرار سازد. در واقع آمریکا ایران را به خروج از برجام هل می دهد.
ناشناس۹۵۹۷۳۲۱۱:۲۸:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
همینکه تا امروز از برجام نیومدیم بیرون نماد پیروزی طرف مقابل است
امید۹۵۹۷۵۶۱۱:۳۴:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بسم الله الرحمن الرحیم این دروغی است که کسانی در داخل آن را سناریو سازی می کنند که از برجام خارج نشویم که آمریکا اجماع جهانی بر علیه ایران راه اندازی می کند . الان وضعیت تحریم ها از قبل از برجام هم بدتر است و اگر آنها می توانستند غلطی بکنند می کردند. دقیقا آمریکا همین را می خواهد که کسانی در داخل بگویند از برجام خارج نشویم. پس چرا قرارداد بستیم؟ این که از زمان قاجار هم بدتر است . هر وقت ما عقب نشینی کردیم دشمن جلوتر آمد و هر وقت در مقابل آنها مقاومت کردیم آنها عقب نشینی کردند این راز آفرینش است . یک عده ای در کشور از نسل قاجار هستند و می خواهند ایران مستقل نباشد و مانند ژاپن و کره جنوبی مستعمره مستقیم آمریکا باشند . در جواب نویسنده محترم هم باید گفت که آمریکا هم می خواهد که ایران در برجام بماند و با روسیه و چین ادامه دهد تا بتواند وضعیت را بخوبی کنترل کند و بگوید دیدید که ما از برجام خارج شدیم و ایران را تحریم کردیم و آنها هم نتوانستند از برجام خارج شوند . دولت ملت را با برجام در طی این ۶ سال معطل کرد و در زمینه اشتغال و تولید نه تنها سرمایه گذاری نکرد بلکه آن را نابود کرد این از هزاران برجام نافرجام بدتر است که دقیقا دشمن همین را می خواهد تا دولت ها مشغول کنند که از وظیفه اصلی خود که ایجاد زمینه برای تولید و اشتغال و کنترل نقدینگی است جلوگیری کنند .
ناشناس۹۶۰۱۱۶۱۴:۳۳:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ادمای مثل تو بزرگترین سرمایه های امریکان.
hamid۹۵۹۶۱۷۱۰:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام اگر روسیه و چین بتونن منافع ایرانو تامین کنن و مثل اروپا و آمریکا رفتار نکنن بد نیست، اما ایا میتونن؟
ناشناس۹۵۹۶۶۱۱۰:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نمیتونن و نمیخوان
ناشناس۹۶۰۱۰۳۱۴:۲۷:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ایران باید FATF را بپذیرد و برجام را کامل رعایت کند تا روسیه و چین به روابط خود ادامه دهند در غیر اینصور آنها هم ایران را تحریم کامل می کنند
ناشناس۹۵۹۶۲۱۱۰:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آیا توسعه انرژی اتمی ارزش آن را داشت و دارد که در این سالها این قدر تحت انواع فشارهای خارجی گیرد؟
ناشناس۹۵۹۶۹۴۱۱:۰۸:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
کدام‌ توسعه وقتی تحریم شدیم توسعه وجود نداره همه چیز نصف کاره مانده
ناشناس۹۵۹۷۰۷۱۱:۱۸:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
انرژی هسته ای ارزشی ندارد. باید دنبال انرژی های تجدید پذیر رفت.
ناشناس۹۶۰۰۲۲۱۳:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت هیچ ارزشی ندارد باید آنرا بدهیم به انگلیس ببرد !!!
ناشناس۹۶۰۰۱۷۱۳:۴۷:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
انگار شما متوجه نیستی که انرژی هسته ای با برجام تعطیل شد و تاسیسات آن بتن ریزی و تخریب شد.
ناشناس۹۶۰۰۸۳۱۴:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
از اولش با وجود این همه منابع نفت و گاز نباید دنبال انرژی اتمی میرفتیم تا حالا این همه تاوان پس بدیم.
ناشناس۹۶۰۴۷۸۱۹:۰۰:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
الان 20 سی ساله تازه رسیدیم به اینجا. اگر از الان دنبالش بریم تازه وقتی که نفت و گازمون تموم شد به دانش کامل هسته ای رسیدیم. اگر اون موقع که تموم شد بخواهیم دنبالش بریم دیگه نفتی وجود نداره که تحریم کنن و هرکسی هرچی گفت باید بگیم چشم.
ناشناس۹۶۰۴۷۲۱۸:۵۷:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نه انرژی هسته ای مثل نفت در زمان انگلیسی ها اخه اخه ولی الان برای عربستان خوبه آخه حماقت چقدر و تاکی؟ انرژی هسته ای برای اسراییل خوبه برای ما بده؟
ناشناس۹۶۰۴۸۳۱۹:۰۳:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
خب یه چیز دیگه رو بهونه قرار میدادن!!!! چقدر ساده ای که هنوز فکر میکنی اگر هسته ای نبود مشکلی هم نبود!!! مگه با برجام هر آنچه که در مورد هسته ای میخواستن انجام ندادیم!؟ اما دوباره بهانه موشک و .... اگر هم همه را تقدیم کنیم انقدر جلو میان که به پوشک هم برسن.
سالاریان۹۵۹۶۲۳۱۰:۳۵:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام در جریان مذاکرات هسته ای دولت و تیم مذاکمرات هسته ای بیتشرین اهمیت و به آمریکا و بعدش اروپا می دادن که بیشتری چچوب و هم لای چرخ مذاکره اونا گذاشتن، ایران می تونست محور رو چین ورسیه قرار بده و اروپا و امریکا را رو به خاشیه ببره اما خوب غربگرایی در خون بعضی هاس
ناشناس۹۵۹۹۹۰۱۳:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
عجب ! چین وروسیه هردو اقتصادشان زخم خورده تحریمهای آمریکاست وآمریکا اثبات کرده اقتصاد دنیا بدون خواست او فلج است . آنوقت شما می گویید می توانست با چین وروسیه طرف شود ؟ الان آمریکا اراده کند قادر است هردوی اینها را تحریم کامل کند !
ناشناس۹۶۰۵۰۳۱۹:۲۶:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
شوخی میکنی؟!! تو رو خدا اینقدر ما را نخندون
س.علی۹۵۹۶۳۷۱۰:۴۲:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نه چین و نه روسیه آبی گرم نمیشه ازشون و سابقه هردوتاشون و وضعیت کشورهایی هم که زیر چترشون رفتن مثل ونزوئلا و کره شمالی معلومه.
ناشناس۹۵۹۶۴۷۱۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نه سوال بعدی لطفا
ناشناس۹۵۹۶۵۳۱۰:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام روسیه و چنی هر چه باشند تا کنون که بهتر از آمریکا و اروپا عمل کردن. آمریکا از برجام بیرون رفت اروپا هم که انگار نه انگار که تعهدی داره. بازم روسیه و چین که هنوز به برجام پایبندن
ناشناس۹۵۹۹۱۶۱۲:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
بانک های چینی که دیگه با ایران معامله نمی کنند. روسیه هم معلوم نیست با چه هزینه ای حاضر است با ما معامله کند. مومنین نباید به کفار امید ببندند. امید ما باید به خدا باشد و توانایی های خودمان.
ملت۹۵۹۶۵۹۱۰:۴۸:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
حالا هم يكي يكي طرفهاي قرارداد دارند خارج مي شود و اميد بسته ايم به روسيه و چين يعني ٢+١ و فردا روز خواهيم شنيد كه با اون هم موافق نبودم بله ملت از اول اگاه بود كه روسيه با امريكا و چين با اروپا هيچ تفاوتي ندارند
حسام۹۵۹۶۶۰۱۰:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
امریکا داره اقتصاد چین رو فلج میکنه و روسیه هم دارای اقتصاد کاملا فاسد و رانتی است بعد با ما بیان هم پیمان بشن اواوه چه شود.
ناشناس۹۵۹۹۸۴۱۳:۳۷:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چین دومین قدرت اقتصادی دنیاست و امریکا نمی تواند هیچ ضربه ای به این کشور وارد نماید.
ناشناس۹۶۰۳۶۵۱۷:۰۷:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
زد هواوی رو پوکوند. خودش گفته تا سال 2020 ، 30 میلیارد دلار ضرر میکنه.
ناشناس۹۵۹۶۷۳۱۰:۵۴:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تقابل ایران و آمریکا ان شاء الله به مرحله ی نهایی داره می رسد.
علی۹۵۹۶۷۵۱۰:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آمریکا که وضعیتش روشنه اروپا ماروسر کار گذاشته از اون موقع که توافق امضا شد چیکار کرده اگر بعیضی ها پوز اومدن پو و رنو رو میدن که نیومده بودن بهتر بود وسط کار گذاشتن رفتن دست ما موند توی پوست گردو. والا بازم چین و روسیه متعهدتر هستن حتی اگر دنیال مناع خودشون باشن تازه مگه اروپا و امریکا دنبال منافعشون نیستن
ناشناس۹۵۹۶۸۵۱۱:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چند بار تو تاریخ ما لطمه از روسیه باید بخوریم تا بفهمیم اونها خطرناک هستند؟؟؟ وضع مردم کره شمالی رو ببینین تحد نظارت مستقیم چین و روسیه هستند عاقبتشون چیه!
ناشناس۹۵۹۹۸۹۱۳:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
دشمن اصلی ما امریکاست فرافکنی نکنید.
ناشناس۹۶۰۵۴۸۱۹:۵۸:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
دشمن اصلی ما اونایی هستن که ببن ایران وآمریکا فتنه به پا می کنن مثلا اینا که به کشتی ها حمله می کنن طوری که به اسم ایران تمام بشه !
ناشناس۹۵۹۶۸۸۱۱:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام اره میشود با روسیه و چین ادامه داد آنها نیز خواهان باقی ماندن ایران در برجام هستند اما باید روابط اقتصای و سیاسی خود را با ایران گستارش دهند و به یک رابطه راهبردی برسانند
ناشناس۹۵۹۶۹۹۱۱:۱۱:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آیا قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای اعتماد به روسیه را توجیه میکنند؟!!!!
ناشناس۹۵۹۹۹۳۱۳:۴۰:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
برجام نافرجام باید در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های آینده باشد.
ناشناس۹۶۰۰۷۵۱۴:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
هم قرارداد ترکمنچای نباید از تاریخ حذف بشه هم کودتای ۲۸ مرداد
ناشناس۹۵۹۷۰۶۱۱:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این دو کشور هم که خودشون تحت تحریم آمریکا هستن
ناشناس۹۶۰۰۳۰۱۳:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ایران و روسیه و چین و هند و ترکیه می توانند دلار را از مبادلات تجاری شون حذف کنند و توطئه اقتصادی دشمن را خنثی نمایند.
ناشناس۹۵۹۷۱۰۱۱:۱۹:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این قبری که دارین روش گریه میکنید مرده در آن نیست! هیچ کار از دست روسیه و چین بر نمیاد.
ناشناس۹۶۰۰۳۹۱۳:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
استفاده از سیستم بانکی سوئیفت روسیه که اخیرا"راه اندازی شده بهترین راهکار برای دور زدن تحریم های بانکی است .
مسعود۹۵۹۷۴۰۱۱:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سوابق در خشان رابطه با روسیه و چین خود گویای همه چیز است. هر کشوری به فکر منافع ملی خودش است
ناشناس۹۶۰۰۵۰۱۳:۵۴:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
در هر قراردادی منافع ملی همه کشورها باید لحاظ بشود اگر فکر کنیم فقط منافع ملی ما تامین بشود اما طرف های مقابل سودی نبرند اشتباه است .
سلام۹۵۹۷۵۰۱۱:۳۴:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
راهبرد مقاومت حتی میتواند بدون روسیه و چین هم ایران را در پیشبرد اهداف خود یاری کند. اعتماد و امتیاز دادن به دشمن راه به جایی نبرده از این به بعد هم نخواهد برد. حتی اگر ایران به طور کامل در آغوش آمریکا غش کند هیچ اتفاق مثبتی برای ایران نخواهد افتاد تا اول بدبختی ها است
محمد۹۵۹۷۷۸۱۱:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۳/۲۹
کشور هند که از پهناوری وجمعیت زیادی برخوردار است ویکی از خریداران انرژی ما می باشد را هم می توان به این گروه اضافه نمود در عین حال در کشور های عدم تعهد هم می توان چنین توافقی را پیگیری ودنبال نمود
ناشناس۹۵۹۷۸۴۱۱:۴۱:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
هر كشوري كه تحت حمايت روسيه وچين هست داره گرسنگي وفقر در اونجا بيداد ميكنه وابستگي يك مفهوم داره چين و روسيه وآمريكا فرقي نميكنه باز وابسته آمريكا باشيم خيلي بهتره
ناشناس۹۵۹۹۹۷۱۳:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
در امریکا 47 میلیون نفر زیر خط فقر هستن و با کوپن غذا دریافت می کنند اوضاع اقتصادی چین و روسیه بهتر است .
ناشناس۹۶۰۲۴۸۱۵:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
خط فقر اونا خط ثروت ماست.
ناشناس۹۶۰۰۵۵۱۳:۵۷:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ایران هرگز زیر بلیط استکبار جهانی نخواهد رفت یانکی ها این آرزو را باید به گور ببرند.
ناشناس۹۵۹۷۸۶۱۱:۴۲:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
با خودمون هم ادامه بدیم بد نیستا
ناشناس۹۵۹۷۹۶۱۱:۵۲:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
روسیه و چین دوست نیستند ولی دشمن هم نیستند. امریکا دشمنه و هدفش معلومه.
ناشناس۹۵۹۸۳۵۱۲:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
آیا امریکاییها مثل چین و روسیه و اروپاییها از منافع برجام برخوردار شدند؟ امریکا بعد از برجام چی بدست آورد؟ آیا چین بعد از تحریم امریکا از ما نفت می خرد؟ آیا روسیه به صفر شدن فروش نفت ما مخالفت کرد یا سعی می کند مشتری های ما رو در اختیار بگیره؟ کدام کشور که وابسته به چین و روسیه همستند شرایط خوبی دارند. یک بار هم شده چشمایتان را باز کنید واقع بین باشید
صادقق۹۵۹۸۳۷۱۲:۲۰:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۹
روسيه وچين فقط دنبال منافع خودهستند واظهارات اخيرپوتين مبني براينكه ما آتش نشان نيستم وتراز بازرگاني عظيم چين با آمريكا خودگواه كاملي است
کامران۹۵۹۸۵۸۱۲:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۲۹
سلام اونایی که به آمریکا و اروپا خوشبین بودن الان به روسیه بد بینن . این رفتارها در واقع برای زمین گیر کردن کشور هستش. نتیجه اعتماد به آمریکا و اروپا هنوز براشون درس عبرت نشه. هر چی باشه روسیه و چین تا اندازه آمریکا و اروپا که نامرد نیستن
سلام۹۵۹۸۷۷۱۲:۴۴:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
یه ذره بد بینی و بی اعتماد بودن به آمریکا و اروپا وجود داشت الان وضعیتمون این نبود
ناشناس۹۵۹۹۰۳۱۲:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۹
از نظر مسئولین ایران تنهایی هم میتونن تو برجام بمونه !!!
ناشناس۹۵۹۹۰۵۱۲:۵۵:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
از امریکا و اروپا رسیدید به روسیه و چین ؟ چند ماه دیگه بگذرد آنوقت به این نتیجه میرسیم که چطور است اصلا" برجام را تنهایی ادامه بدهیم . بدون عامل مزاحم !!! . برجام یک توافق بین ایران و امریکا بود و آن 5 کشور دیگه فقط همراه بودند . مثل ازدواج که یک پسر و دختر قرار است به هم برسند و بقیه می ایند که شام و شیرینی بخورند و بروند . بدون امریکا اصلا برجام معنی ندارد و ایران دارد خودش را گول میزند .
ناشناس۹۵۹۹۷۱۱۳:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
خیر ما باید از برجام خارج بشیم چیزی که از اولش منافعی نداشته و الان هم مایه دردسر شده نگه داشتنش اشتباهه طرف مقابل زیر تعهددات خود زد
ناشناس۹۶۰۰۰۰۱۳:۴۲:۵۶ ۱۳۹۸/۳/۲۹
تحلیلی غیرمنطقی وغیرواقع بینانه. البته بایدبه این دولت حقوقدان وزبان غرب شناس بااین برجامشون تبریک گفت که هم ماندن دربرجام خسارت محضه وهم خارج شدن ازاون!!
ناشناس۹۶۰۰۹۳۱۴:۲۱:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۹
این سوال در بدو مطالعه این فکر را تلقی می کند که بهر حال ما میخواهیم زنجیر های برجام را برگردنمان بیاندازیم حالا بجای 5+1 بشود چین و روسیه . موضوع این است که برجام برای ما چه داشته که بخواهیم ادامه بدهیم ؟ غیر این بوده که حتی در اجرا هم بقول آقای جلیلی چندین تعهد دادیم در مقابل چند تعهد . آیا این مذاکره دمنطقی است ؟
ناشناس۹۶۰۱۲۸۱۴:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۹
ایران باید غنی سازی حداکثری را شروع کند تا در مذاکرات احتمالی آینده دست بالا را داشته باسد حتی تا ۹۰ درصد و بیشتر
ناشناس۹۶۰۲۰۸۱۵:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۲۹
با خودمان ادامه میدیم احتیاج به هیچکی هم نداریم وقتی قراره هیچی عایدمون نشه
ناشناس۹۶۰۲۱۳۱۵:۲۶:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۹
چين وروسيه نه توان مقابله با امريكا را دارند ونه توان رفع نياز هاي اساسي ايران مانندفروش نفت ومبادلات بانكي لذا بهترين حالت براي حالت بد عهدي اروپا خروج كامل از برجام وبالا بردن غني سازي بالاي ٢٠درصد است وبا اين شرط كه مذاكره ديگري در كار نخواهد بود
ناشناس۹۶۰۲۴۶۱۵:۴۸:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
روسیه و چین که هیچ، خود ایران هم از برجام بیرون بره، تدبیر و امید آنرا ادامه میدهد.
کاوه۹۶۰۳۳۵۱۶:۴۴:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۹
نویسنده راست گفته که اگر بمونیم زیان داره اگر بیرون بریم بازم زیان داره یک توافق دو سر باخت بود برجام. اما میشه با روسیه و چین ادامه داد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین