داماد ترامپ از «بن‌سلمان» خواسته فعلا اعدام نکند

گروه جهان الف،   3980328231

دو منبع سعودی به میدل‌ایست آی گفته‌اند که داماد ترامپ از ولی‌عهد سعودی خواسته، فعلا دست از اعدام‌ بردارد.

به گزارش فارس، وبگاه خبری «میدل‌ایست آی» انگلیس در گزارشی نوشت که «جرد کوشنر»، داماد یهودی و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به «محمد بن سلمان آل سعود»، ولی‌عهد سعودی توصیه کرده است که فعلا دست از اعدام‌ در عربستان سعودی بردارد.

این وبگاه دیروز (دوشنبه) به نقل از دو منبع سعودی نوشت که کوشنر شخصا برای توقف اعدام‌های جدید در عربستان سعودی ورود کرده و از ولی‌عهد سعودی خواسته فعلا کسی را اعدام نکند.

داماد ترامپ در این تماس تلفنی به بن سلمان گفته است که اعدام‌های جدید در عربستان سعودی به چهره ریاض در کنگره آمریکا لطمه خواهد زد.

بر اساس این گزارش، تماس تلفنی کوشنر با بن سلمان بعد از آن صورت گرفته است که شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» آمریکا تصاویری از «مرتجی قریریص»، نوجوان سعودی منتشر کرد که منتظر حکم اعدام از سوی مقامات سعودی است.

کوشنر به ولی‌عهد سعودی گفته است که در آمریکا «رسوایی» اخیر قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسول‌گری سعودی در ترکیه کاسته شده و زمان برای اعدام جدید «مناسب» نیست؛ چرا که احتمال دارد «دوباره تصویر عربستان سعودی را نابود کند».

مشاور ترامپ همچنین موضوع بازداشت زنان فعال سعودی در زندان‌ها را پیش کشیده است. به اعتقاد نویسنده یادداشت میدل‌ایست آی، گفت‌وگوی کوشنر و بن‌سلمان نشان می‌دهد که کاخ سفید تلاش دارد به جای پی‌گیری ماجرای قتل خاشقچی، آن را «دفن کند».

یکی از منابع سعودی میدل ایست آی گفته است که بن سلمان به توصیه کوشنر عمل کرده است و گفته است که با او «مجادله نمی‌کند» ولی به او قول نداده است.

همزمان با انتشار این خبر، خبرگزاری رویترز انگلیس نیز دیروز به نقل از یک منبع سعودی که نخواسته نامش فاش شود، از عقب‌نشینی مقام‌های قضایی سعودی در پرونده اعدام مرتجی قریریص خبر داد. او به رویترز گفته است که این نوجوان ۱۸ سعودی «هرگز» اعدام نخواهد شد.

شبکه سی‌ان.‌ان آمریکا هجدهم خرداد گزارش داد که قریریص که از آن به عنوان کم‌سن‌ترین مخالف سیاسی محکوم به اعدام در عربستان سعودی نام برده می‌شود، در انتظار اعدام است.

انتشار این خبر بعد از قتل فجیع خاشقچی به تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) در کنسولگری سعودی در شهر استانبول بار دیگر انتقاد و فشار افکار عمومی و بین‌المللی را متوجه ریاض کرد و تحت همین فشارها بود که  حکم اعدام قریریص به ۱۲ سال حبس تقلیل یافت