سفارت روسیه: انگلیس دلیلی برای متهم کردن ایران ارائه نداده است

گروه جهان الف،   3980328138

سفارت روسیه در لندن اعلام کرد، ادعای بی‌اساس دولت انگلیس در مقصر جلوه دادن ایران در حادثه دریای عمان، نمونه دیگری از ارزیابی‌های یک‌جانبه، نادرست و غیراثبات شده از سوی مقامات لندن درباره رخدادهای بین‌المللی است.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی سفارت روسیه در انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده که مقامات لندن در ادعای خود در رابطه با متهم کردن ایران به اینکه «تقریباً احتمالاً» مسئول حمله به تانکر‌های نفت‌کش در دریای عمان است، هیچ دلیل و مدرکی ارائه نداده‌اند و ارزیابی آنها نسبت به این حادثه بی ارزش است.   

در این بیانیه یادآوری شده است: «نتیجه گیری طرف انگلیسی در باره متهم کردن ایران، بدون هیچ دلیل و مدرکی است. از دیدگاه ما، فقدان هر گونه شواهدی اجازه نمی‌دهد تا بطور صریح مشخص کرد که مسئولیت این حادثه بر عهده چه کسی است. در همین رابطه روسیه از همه کشورهای جهان بدون استثناء می‌خواهد تا در ارزیابی از این حادثه خویشتن دار بوده و از هر نوع نتیجه گیری یک‌جانبه و غیراثبات شده خودداری کنند. به عقیده ما، متهم کردن بی پایه و اساس هر کشوری در دست داشتن در این حادثه، تنها باعث وخامت اوضاع منطقه شده و برای نتیجه گیری در این باره لازم است تا تحقیقات بین المللی بی طرفانه و دقیقی صورت بگیرد.»

سفارت روسیه تاکید کرد که دولت محافظه‌کار "ترزا می" بارها نشان داده که برای ارزیابی از حوادث و برخورد با رویدادها چندان قابل اطمینان نیست و مواضعش عواقب ناخوشایندی برای روابط بین المللی به دنبال دارد.

سفارت روسیه در لندن، بعنوان نمونه، از حملات موشکی به سوریه یاد کرد که به بهانه اینکه گویا دولت سوریه در تاریخ 7 آوریل سال 2018 در شهر دوما از سلاح شیمیایی استفاده کرده، صورت گرفت.

"ویتالی نائومکین" رئیس موسسه شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راسیا-24» چنین ابراز عقیده کرده است: «یک مسئله درباره حمله صورت گرفته به تانکرهای نفتی در دریای عمان مشخص است و آن اینکه ایران نمی‌تواند در این ماجرا مقصر باشد، چرا که جمهوری اسلامی آخرین کشوری است که از چنین اوضاعی سود می‌برد. مقامات تهران در شرایط کنونی، اصلاً نیازی به ایجاد چنین تحریکاتی علیه خود نداشتند. در حالیکه کشورهایی که روابط خصمانه‌ای با ایران دارند، به راحتی از این ماجرا در متهم کردن ایران استفاده کرده‌اند. ضمن اینکه این اتهامات هم بدون هیچ دلیل و شواهد مشخصی صورت گرفته است.»