مجلسی این‌چنینم آرزوست

بیژن مقدم،   3980328021 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مجلسی این‌چنینم آرزوست

اسفند سال جاری باردیگر با انتخاباتی مهم مواجه خواهیم شد؛ انتخاباتی که می‌تواند درصورت هدف‌گذاری درست، مجلسی کارآمد، فعال، بانشاط و انقلابی را به‌ارمغان بیاورد.

مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی از موقعیت و جایگاهی ممتاز برخوردار است و اختیارات فراوانی در حوزه قانون‌گذاری و نظارت دارد که بی‌بدیل است. این اختیارات در ساختاری مردم‌سالارانه هم به فرد نماینده، هم به جمعی از نمایندگان و هم به کلیت مجلس داده شده است.

مشکل فعلی خانه ملت در گم‌شدن وظایف اصلی است. به‌اعتقاد من، مجلسی می‌تواند در رأس امور باشد که از بخشی‌نگری فاصله بگیرید، لابیگری در آن راه نداشته باشد و نمایندگان جایگاه خود را با فرماندار، استاندار، بخشدار یا شهردار اشتباه نگیرند.

مجلسی عصاره فضائل ملت است که معامله در آن راه نداشته باشد، شجاعت و مسوولیت‌‌پذیری و فریادهای «مدرس»گونه در آن حرف اول را بزند. مجلسی می‌تواند زینت نظام و فخر مردم باشد که اولویت‌ها را گم نکند و در بستر قوانین راه سوء‌استفاده و فساد را بر متخلفان ببندد.

متأسفانه بهارستان امروز با آرمان‌ها و قانون اساسی فاصله‌ای بسیار دارد. انتخابات آینده می‌تواند فرصتی باشد برای پوست‌اندازی از این کالبد گرفتار در روزمر‌گی‌ها. انتخابات آینده باید فرصتی فراهم کند برای رویش‌های جوانان انقلابی. احزاب و جریان‌های سیاسی که فکر می‌کنند همچنان مورداعتماد مردم هستند، باید با معرفی نسل نو و خلاق گامی اساسی به‌منظور اعتباربخشی به خانه ملت بردارند.

مردم نیز با آگاهی و شناخت شرایط کشور و نگاه به حل مشکلات خود، باید نمایندگانی را راهی بهارستان کنند که راهکارهای عملی برای برون‌رفت از شرایط فعلی را داشته باشند.

بهتر است گام دوم انقلاب با اعتماد به نسل جوان برداشته شود. اگر تحول، سازندگی و پیشرفت می‌خواهیم، باید میدان دراختیار جوانان قرار گیرد. باید بخشی از امید مردم که حاملان شعار «امید» آن را زائل کرد، دوباره به آنان بازگردانده شود. جریانی که با وجود شعارهای جذاب، رفته‌رفته به نماد ناکارآمدی در کشور تبدیل شده، باید جای خود را به خدمتگزاری با انگیزه و توانمند بدهد و تلخی این واقعیت را پذیرد که نتوانست با وجود حضور در قوه مجریه، پارلمان‌های محلی شهروروستا یا مجلس شورای اسلامی گره‌ای از مشکلات اساسی مردم بازکند.

از هم‌اکنون امیدمان به «تغییر» در نگاه‌ها، ساختارها و کارکردهای ایران اسلامی است. به جوانان اعتماد کنیم.

 

منبع: صبح نو