بسته شدن مرکز اسلامی سعودی در اتریش

گروه جهان الف،   3980327220

مرکز بین‌المللی رایزنی دینی و فرهنگی ملک عبدالله بن عبدالعزیز در شهر وین به دلیل وضعیت بد حقوق بشر در عربستان سعودی و در پی تصمیم ریاض برای اعدام کوچکترین زندانی سیاسی سعودی بسته شد.

به گزارش فارس، تنش‌های دیلپماتیک بین وین و ریاض طی روزهای اخیر به دنبال پرونده اعدام احتمالی «مرتجی قریریص» نوجوان سعودی بالا گرفت.

قریریص که کوچک‌ترین زندانی سیاسی سعودی محسوب می‌شود، ۱۳ ساله بود که توسط مقامات امنیتی این کشور دستگیر و اکنون ریاض اعلام کرده که این نوجوان به سن قانونی مجازات رسیده است و به زودی اعدام می‌شود.

هر چند مقامات سعودی در حال حاضر از اجرای این تصمیم عقب‌نشینی کردند(+)، اما در آخرین واکنش‌ها به اعدام این زندانی سیاسی، دولت اتریش امروز دوشنبه اعلام کرد که مرکز رایزنی دینی و فرهنگی عربستان سعودی را می‌بندد.

وزیر خارجه اتریش در این رابطه گفت که با درخواست بسته شدن مرکز بین‌المللی رایزنی دینی و فرهنگی ملک عبدالله بن عبدالعزیز موافقت شده است و این موافقت پس از بحث و جدل‌هایی صورت می‌گیرد که گزارش‌هایی از امکان اعدام یک کودک سعودی که از سال 2011 در بازداشتگاه به سر می‌برد، منتشر شده است.

پایگاه خبری القدس العربی در این باره گزارش داد که به دنبال انتقادها از وضعیت بد حقوق بشر در عربستان، نمایندگان پارلمان اتریش روز 17 ماه ژوئن، مرکز بین‌المللی رایزنی دینی و فرهنگی ملک عبدالله بن عبدالعزیز در این کشور را بستند.

سازمان عفو بین‌الملل در ماه گذشته میلادی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نوجوان شیعه در زندان انفرادی نگهداری می‌شود و بارها تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است. حاکمان سعودی این بیانیه را رد کرده و مدعی شدند که در عربستان «زندانی سیاسی» وجود ندارد.

شبکه سی ان ان در هفتم ژوئن گذشته گفته بود که دادستانی سعودی اعدام «مرتجی قریریص» نوجوانی که در زمان دستگیری در سپتامبر ۲۰۱۴ فقط ۱۳ ساله بود را خواستار شده است.

برخی از اتهاماتی که علیه او مطرح شده‌اند عبارتند از: نشستن ترک موتور برادرش هنگامی که او کوکتل مولوتوف به سمت مرکز پلیس العوامیه پرتاب کرده بود، ارتکاب خشونت در جریان اعتراضات، کمک به ساخت کوکتل مولوتوف، تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و شرکت در تشییع جنازه برادرش در سال ۲۰۱۱ که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی کشته شده بود.

نقض‌ حقوق بشر دلیل دیگری برای بسته شدن این مرکز و مراکز دیگر برون مرزی عربستان است که برای ترویج رویکرد و افکار سلفی‌گری در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند.