واکنش‌های بین‌المللی به عبور قریب‌الوقوع ایران از سقف 300 کیلویی اورانیوم

گروه جهان الف،   3980327209 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و هشدار این سازمان درباره عبور کردن از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده با واکنش‌های مختلفی در جهان مواجه شد.

واکنش‌های بین‌المللی به عبور قریب‌الوقوع ایران از سقف 300 کیلویی اورانیوم

به گزارش فارس، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه) طی نشست خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) ضمن تشریح آخرین اقدامات فنی این سازمان برای اجرای بیانیه شورای عالی امنیت ملی در کاهش و توقف اجرای برخی تعهدات ذیل توافق هسته‌ای، وعده داد که ایران در ۱۰ روز آینده از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند.

نمای کلی: این اظهارات با واکنش‌های مختلف بین‌المللی از روسیه و انگلیس گرفته تا آلمان و رژیم صهیونیستی مواجه شد. دولت‌های غربی و متحدان آمریکا، همگی از تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات برجامی و عبور از سقف تعیین‌شده ابراز نگرانی کردند.

آنها بدون اینکه درباره خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای (در 18 اردیبهشت 97) یا عدم اجرای تعهدات خود برای بهره‌مند شدن ایران از عواید اقتصادی برجام عمل کنند، از تهران خواستند که به الزامات خود ذیل توافق پایبند باشد.
جزئیات: «ولادیمیر شامانوف»، رئیس کمیته دفاعی پارلمان سفلی روسیه (دوما) در واکنش به صحبت‌های کمالوندی گفت: «مسکو و تهران اختلافاتی دارند که باید این اختلافات را از بین ببرند. روند مذاکره با ایران اما هنوز به پایان نرسیده است».

پس از او، کاخ کرملین در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که فعلا بر این فرض هستند که تهران به تعهداتش ذیل برجام پایبند است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای برخی تعهدات برجامی، گفت: «ما فعلا بر مبنای این فرض عمل می‌کنیم که ایران به الزاماتش پایبند است».
وی در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره نقض تعهدات توسط ایران، گفت: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید می‌کنند که ایران تا کنون به تمام تعهدات برجامی‌اش پایبند بوده است».

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا و عدم اجرای تعهدات بانکی و نفتی توسط اروپا، از ایران خواست که به الزامات خود ذیل بندهای توافق هسته‌ای پایبند کاملا بماند.

پس از آلمان نوبت به انگلیس رسید تا لفاظی‌ها را علیه تهران ادامه دهد.

سخنگوی «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس مدعی شد: «ما درباره قصد ایران مبنی بر کاهش پایبندی به برجام به وضوح ابراز نگرانی کرده‌ایم. در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، ما همه گزینه‌هایی که در اختیار داریم را در نظر خواهیم گرفت».
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز که پای همیشگی واکنش‌های تند علیه ایران است، با درخواست اعمال تحریم‌های هرچه بیشتر بر ایران، ادعا کرد که اجازه نمی‌دهد ایران تسلیحات اتمی بسازد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «امروز ایران تهدید کرد که اورانیوم را بیشتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای غنی‌سازی خواهد کرد. این ما را شگفت‌زده نکرد. در زمانی که (ایران) به تهدیداتش جامعه عمل پوشانده و توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، جامعه بین‌المللی باید فورا تحریم‌هایی را که قبلا (لغو کرده بود)، مجددا اعمال کند. اسرائیل اجازه نمی‌دهد که ایران اتمی بسازد».
اهمیت موضوع: طبق بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران می‌تواند تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم به غنی‌سازی اورانیوم آن‌هم با خلوص ۳.۶۷ درصد ادامه دهد که این سطح از غنی‌سازی به ادعای غربی‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق و مصارف صلح‌آمیز کفایت می‌کند.

ایران اما پیش از امضای توافق هسته‌ای توانسته بود به توانایی غنی‌سازی 20 درصدی نیز دست پیدا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2012 گزارش داده بود که ایران حدود 109 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در اختیار دارد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

کمالوندی در نشست خبری امروز با اشاره به این تصمیم شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه منتظر تصمیم مقامات کشور برای گام دوم هستند، درباره آب سنگین تولیدی در تاسیسات آب سنگین اراک هم گفت: «ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد».