نمایندگان مجلس از وضعیت مسکن خود در تهران می گویند/ نمایندگان توان اجاره منزل را ندارند

گروه سیاسی الف،   3980327184 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسعود پزشکیان می‌گوید: برخی نمایندگان برای زندگی و اجاره مسکن در تهران با مشکل مواجه هستند و گویا گرانی سرسام آور و افسار گسیخته اجاره بهای خانه دامان نمایندگان مجلس را نیز گرفته است!

نمایندگان مجلس از وضعیت مسکن خود در تهران می گویند/ نمایندگان توان اجاره منزل را ندارند

روزنامه قدس نوشت: این روزها بحث اجاره مسکن به شدت گریبان مستاجران را گرفته و آنها را مستاصل کرده است. موضوع آنقدر بالاگرفته که نایب رییس مجلس هم گفته است اجاره مسکن برای برخی نمایندگان مجلس نیز سخت شده است. البته آنچه در این اظهار نظرات برای نمایندگان مغفول می‌ماند، این است که نمایندگان کمک هزینه اجاره مسکن را بدون طی کردن روند طولانی و فرسایشی یافتن بانک وام دهنده و چندین ضامن دریافت می کنند، بی آنکه مدت زمان طولانی در صف انتظار وام باشند. امتیازی که به نوعی مردم عادی از آن بی بهره هستند و این یکی از مزایای نمایندگی مردم است.

مسعود پزشکیان مدعی شده که افزایش قیمت خانه و اجاره بهای مسکن به گونه‌ای بالا بوده که بسیاری از نمایندگان توان اجاره منزل را ندارند. گرچه پزشکیان تنها به گفتن این جمله بسنده کرده و از عدد و رقم وام سخنی نگفته است. اما آنچه که از جزئیات میزان وام در رسانه ها و از زبان برخی نمایندگان نقل شده رقمی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است. گرچه رقم وام از سوی برخی رسانه ها حدود ۱۵۰ میلیون تومان مطرح شده و میزان درستی یا نادرستی آن مشخص نیست، اما به نظر می رسد مبلغ وام رقمی بیشتر از این باشد که برخی آنرا مطرح کرده‌اند.

پیش ازاین غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که رقم پرداخت هزینه رهن مسکن به نمایندگان ۲۵۰ میلیون تومان است و به رقم این وام می‌توان با صلاحدید رئیس مجلس نیز مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان اضافه کرد. گرچه بد نیست بدانیم که این وام بدون سود است و نمایندگان می توانند وام را در مدت ۲۰ سال با کسر از حقوق شان پرداخت کنند.

وام ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی در ابتدای شروع دوره نمایندگی به نمایندگان پرداخت می شود که همین مبلغ در حدود چهار سال رقم بالایی محسوب می شد و اگر نخواهیم اغراق کرده باشیم که رقم وام می توانست کمک قابل توجهی برای خرید خانه در نقاط مناسب تهران باشد اما باید گفت که مقایسه مبلغ دریافتی وام با هزینه اجاره بهای مسکن در چهار سال گذشته قابل قیاس نیست و مبلغ اختصاص یافته برای کمک هزینه مسکن بسیار بالاتر از میزان اجاره بها در آن دوران می باشد.

بنابراین بد نیست نمایندگانی که این امتیازات را به واسطه نمایندگی و دفاع از حقوق مردم دریافت می کنند در راستای شفاف سازی دریافتی و مزایای خود ریز هزینه ها و مبالغ دریافتی از مجلس را در سامانه‌ای مختص به نمایندگان مجلس منتشر کنند.

بررسی هزینه های اجاره بها در مناطق مختلف تهران نشان می دهد که با رقم وام پرداختی به نمایندگان اگر فردی بخواهد در مناطق مناسب تهران هم خانه ای رهن کند این امکان وجود دارد. برای مثال طبق گزارش میدانی که اقتصاد آنلاین در ۲۱ خرداد ماه امسال منتشر کرده رقم ودیعه مسکن در منطقه ای همچون سعادت آباد مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که البته باید ماهیانه مبلغی هم بابت اجاره پرداخت شود که با توجه به حقوق نمایندگی عدد بالایی نیست. یا اجاره آپارتمان ۱۲۰ متری در منطقه شهرک ژاندارمری حدود ۲۵۰ میلیون تومان است.  

 با این تفاسیر، باید گفت که اختصاص رقم ۲۵۰ میلیون تومانی برای هزینه اجاره مسکن نمایندگان مبلغ نسبتاً بالایی است و چرا نمایندگان با این رقم نمی توانند اجاره بهای محل سکونت خود را بپردازند جای سوال و تعجب است. این موضوع باید برای مسئولان این نگرانی و دغدغه را بوجود بیاورد که در حالی نمایندگان مجلس نسبت به عموم جامعه دریافتی و مزایای بالایی دارند اما از تامین هزینه ها و نیازهای خود ابراز ناتوانی می کنند، بنابراین در این بین مردم عادی جامعه که درآمد میانگین آنان رقمی بین 3 تا 4 میلیون تومان است چگونه باید از پس هزینه های خود بربیایند.

چنانچه نابسامانی و افزایش غیر منطقی و سرسام آور قیمت مسکن در یک سال اخیر باعث شد بسیاری از خانواده ها از تهران به شهرهای دیگر یا حاشیه تهران مهاجرت کنند و دولت نشان داد که عملاً از مدیریت بازار مسکن ناتوان است.

محرومیت مردم از امتیازات خاص نمایندگی

ما صحت این اظهار نظر پزشکیان را از نمایندگان مجلس جویا شدیم و همچنین درباره میزان وام دریافتی آنان از مجلس نیز سوال کردیم اما آنان در این باره اظهار بی اطلاعی کرده و گفتند که چنین وامی را دریافت نکرده اند. به نظر آنها ترجیح می دهند درباره این موضوع سکوت کنند یا حرفی نزند. در تماسی که خبرنگار «قدس آنلاین» با احمد سالک نماینده مردم اصفهان داشت، وی در واکنش به این سوال اظهار کرد که بنده در حال حاضر آمادگی پاسخگویی به این سوال را ندارم. سالک مدعی شد بنده نه چنین وامی را دریافت کرده‌ام و نه اطلاعی از آن دارم و بدون سند و مدرک حرف نمی زنم شاید در فرصتی دیگر پاسخ آن را بدهم.

اما حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم اصفهان در پاسخ به سوال ما عنوان کرد که من در تهران منزلی اجاره نکرده ام و هیچ دریافتی بابت این موضوع از مجلس نداشته ام.      

البته وی در ادامه با اشاره به افزایش سرسام آور اجاره بها در کشور گفت: نرخ اجاره بها چه در شهرستان ها و چه در تهران بسیار بالاست و تامین هزینه های آن برای مردم سخت شده است. یکی از حوزه های بی توجهی‌های دولت در پنج سال گذشته حوزه مسکن می باشد. نمایندگان مجلس بالاخره می توانند مشکل خود را هر جور شده برطرف کنند اما باید پرسید که مشکل مردم چگونه حل خواهد شد و آنها از امتیازاتی که نمایندگان دارند، برخودار نیستند.

شبها در دفتر کارم میخوابم!

اما پاسخ ابوالفضل ابوترابی جالب توجه بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین وامی را دریافت کرده و اینکه آیا نمایندگان در تامین هزینه اجاره مسکن ناتوان هستند، اظهار داشت: خانواده من در نجف آباد اصفهان ساکن هستند، به همین دلیل اطلاعی از میزان اجاره بهای مسکن در تهران ندارم و خودم نیز شب ها در دفتر کارم می خوابم. نمی دانم با این وام کدام نقطه  تهران می توان خانه اجاره کرد. البته تا جایی می‌دانم مبلغی که مجلس برای تامین مسکن نمایندگان پرداخت می کند رقمی حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان در ماه است.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک دیگر نماینده ای بود که به سراغ او رفتیم. کریمی گفت از آنجایی که خودم وامی برای هزینه مسکن از مجلس دریافت نکرده ام و همچنین خانه اجاره ای که از سوی مجلس تعیین شده باشد در اختیارم نیست، از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم.

وی در ادامه افزود: وام پرداختی مجلس برای تامین مسکن به دو صورت است. عده ای از نمایندگان ابتدا وام را می گرفتند و خودشان می رفتند پس از جستجو مسکن مدنظرشان را رهن می کردند و این هزینه ای که به آنها داده می شد بصورت وام بود و باید اقساطی آن را به مجلس بر می گردادنند، اما برخی دیگر از نمایندگان با هماهنگی مجلس منازلی را اجاره می کردند و مجلس هزینه اجاره را می پرداخت. بنده چون در این زمینه اقدامی نکرده ام از میزان افزایش قیمت مسکن خبری ندارم. گویا دوره های قبلی مجلس مبلغی بصورت بلاعوض به عنوان کمک هزینه مسکن و سایر موارد به نمایندگان داده می شده اما در دوره دهم این مبلغ بصورت بلاعوض به نمایندگان پرداخت نشد بلکه کمک هزینه ها بصورت وام در اختیار نمایندگان قرار گرفت.