تکلیف مجلس به دولت برای ارائه گزارش سالیانه به پارلمان

گروه سیاسی الف،   3980327174

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از مصوبه این هیئت برای تکلیف به دولت برای گزارش سالیانه به پارلمان خبر داد.

به گزارش تسنیم،  اسدالله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر امروز قوه مقننه، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی جلسه روز گذشته هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ماده 235 آیین‌نامه داخلی مجلس را فعال کردیم . در این ماده قانونی آمده است که رئیس‌جمهور و وزرای دولت در مردادماه هر سال براساس عملکرد سال گذشته و شاخص‌های مدنظر و برنامه‌های آیندشان گزارش‌هایی را به مجلس ارائه کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون در این زمینه فرمت خاصی وجود نداشت و به صورت پراکنده عمل می‌شد مقرر شد دبیرخانه‌ای را در هیئت رئیسه مهندسی کنیم تا بر اساس موضوعات مهم در کشور جلساتی را داشته باشیم، تصریح کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، لازم است کارهایی صورت گیرد که هفته گذشته با توجه به مسئله مسکن و شهرسازی جلسه‌ای را به صورت غیرعلنی برگزار کردیم. در تیرماه هم در بخش کشاورزی جلسه‌ای خواهیم داشت تا روند تولید در بخش کشاورزی، توزیع محصولات کشاورزی و قیمت‌گذاری این محصولات از مبدأ تا مقصد را بررسی کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس  با تأکید براینکه چنین جلساتی موجب می‌شود مجلس و دولت پلن درستی برای  انجام مسئولیت‌های خود داشته باشند گفت: بند 8 ماده 22 آیین‌نامه داخلی در خصوص دعوت از اشخاص حقیقی و حقوقی یا کسانی که درخواست حضور در صحن علنی مجلس و ارائه توضیحات در ارتباط با وظایفشان را داشتند را فعال می‌کنیم.

عباسی خاظرنشان کرد: اجرای دقیق ماده 106 آیین‌نامه از دیگر مصوبه‌های هیئت رئیسه بود که طی آن رؤسای قوای مجریه و قضائیه می‌توانند برای حضور در مجلس و ارائه گزارش‌ خارج از دستور کار مجلس درخواست کنند.

وی با تصریح اینکه امروز کشور ما در جنگ اقتصادی است، عنوان کرد: مجلس موظف است ابزار نظارتی خود را برای کنترل و نظارت بیشتر برای قیمت‌گذاری کالاها و کنترل کیفیت چه در بخش صنعت و خدمات به‌کار بگیرد. 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: 14 میلیارد دلاری که باید براساس مصوبه مجلس برای توزیع کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت باید کنترل شود تا ببنیم هر کدام از دستگاه‌ها از سهمی که دارند به چه‌شکلی استفاده می‌کنند. 

عباسی با اشاره به جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها گفت: مجلس یک جلسه را به جلسات علنی اضافه کردیم و کمیسیون‌ها هم بر اساس ضرورتی که وجود دارد روزهای سه‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهند. بنابراین کمیسیون‌ها عصرهای یکشنبه و سه‌شنبه جلسه دارند و یکشنبه، دوشنبه در دو نوبت صبح و عصر و صبح سه‌شنبه هم جلسه صحن علنی خواهد بود.

وی با تأکید براینکه جلسه سه‌شنبه کمیسیون‌ها رسمی است، خاطرنشان کرد: براساس ضرورتی که در طرح‌ها و لوایح وجود دارد نمایندگان باید در کمیسیون‌ها شرکت کنند. البته سؤال از وزرا که روزهای یکشنبه با جلسات هیئت دولت تداخل پیدا می‌کند، بیشتر در روزهای سه‌شنبه صورت می‌گیرد.