ترامپ: اوباما باید از توطئه علیه من در انتخابات مطلع می‌بود

گروه جهان الف،   3980327072

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای باراک اوباما را به اطلاع داشتن از برنامه‌ای با هدف جلوگیری از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ متهم کرد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در مصاحبه با برنامه "این هفته" ای‌بی‌سی گفت گزارش رابرت مولر، رئیس شورای ویژه او را از اتهام تبانی با روسیه تبرئه کرد و او افراد "حقیر و پستی" در اف‌بی‌آی را به فعالیت ضد خودش متهم کرد.

ترامپ گفت: هیچ جرمی در کار نبود. هیچ همدستی در کار نبود. هیچ تبانی نبود. اکنون هیچ تبانی وجود ندارد. این بدین معناست که آن ساختگی بوده است. به اعتقاد من این برنامه بود و معتقدم مشخص می‌شود.

خبرنگار ای‌بی‌سی به ترامپ گفت: شما آشکارا تاکید دارید که گروهی علیه شما کار کردند. آیا فکر می‌کنید که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از آن مطلع بود؟

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به او گفت: با اطمینان می‌گویم که او باید از این روند مطلع می‌بود زیرا در جایگاه بالایی قرار داشت و این مشخص خواهد شد. قصد ندارم آن حرف را الان بزنم اما این را می‌گویم که رئیس‌جمهوری اوباما باید از آن مطلع می‌بود.

ترامپ در ادامه به پیام‌های مقام‌های سابق اف‌بی‌آی شامل پیتر استرزوک و لیزا پیج اشاره کرد که موجب شد تا جمهوری‌خواهان خواستار تحقیق درباره چرایی آغاز تحقیقات مولر علیه روسیه شوند. خبرنگار ان‌بی‌سی در پایان پرسید که آیا ترامپ معتقد به جاسوسی اوباما از کمپین خود است و رهبر کنونی کاخ سفید گفت: نمی‌دانم اما خوشبختانه متوجه خواهیم شد. طبق گزارش مولر اساساً هیچ نوع مانع‌تراشی رخ نداده است. من با یک پیگیری موهومات ساختگی مواجه شدم.

"حقیقت را دوست دارم"

او در پاسخ به اینکه چرا این تحقیقات او را انقدر ناراحت کرده است، گفت: چون این مساله حقیقت ندارد. من حقیقت را دوست دارم. من واقعاً مرد خیلی صادقی هستم.

خبرنگار ای‌بی‌سی در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: فکر نکنم چیزی که او به آن رسیده باشد، این باشد اما ما فرصت بررسی آن را نداریم. ترامپ با پافشاری ادامه داد: این چیزی است که او پیدا کرد. ببخشید. او توطئه همدستی کشف نکرد و چیزی پیدا نکرد که مانع‌تراشی را نشان دهد. آنها این حکم را براساس یافته‌هایشان اعلام کردند و گفتند همدستی در کار نبوده است.

خبرنگار شبکه خبری ای‌بی‌سی به این نکته اشاره کرد که تیم مولر "مدارکی دال بر مانع‌تراشی" ارائه کرد و از ترامپ پرسید که آیا گزارش مولر را خوانده است یا خیر. ترامپ گفت: بله من خواندم و شما هم باید آن را بخوانید.

"قصد اخراج مولر را نداشتم"

ترامپ در ادامه گفت‌وگوی خود با جورج استفانوپولوس از ای‌بی‌سی تاکید کرد رابرت مولر ار اخراج نکرد چون اخراج‌ها برای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا چندان کارآمد نبود. او گفت: قصد نداشتم مولر را اخراج کنم، می‌دانید چرا؟ چون دیدم که ریچارد نیکسون همه را اخراج می‌کرد و کارایی نداشت. هیچ وقت قصد نداشتم مولر را اخراج کنم. هیچ وقت توصیه‌ای برای اخراج او نداشتم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طبق گزارش مولر، ترامپ از دن مک‌گان، مشاور حقوقی کاخ سفید خواسته بود تا راد روزنستاین، دادستان کل موقت مولر را اخراج کند. ترامپ در مصاحبه خود همچنین گفت اگر قصد اخراج مولر را می‌داشت، طبق ماده دوم قانون اساسی آمریکا اقدامش قانونی می‌شد.

"آنها سیاستمدارند"

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش نامه‌ای با امضای بیش از ۱۰۰۰ تن از دادستان‌های فدرال را که تاکید داشتند اگر ترامپ در حال حاضر رئیس‌جمهوری آمریکا نبود با صدور کیفرخواست مواجه می‌شد، کم‌اهمیت دانست.  

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: بیشتر از آنکه شما از دادستان‌ها بدانید، من می‌دانم. آنها سیاستمدار هستند. می‌توانم ۵۰۰۰ اسم بیاورم که بگویند هیچ چیزی نبوده است. من اسامی آنها را دیده‌ام. بسیاری از آنها از ترامپ متنفر هستند. فقط کافی است به اسامی نگاهی بیندازید. با اینکه هرگز مرتکب کاری نشدم، رفتار غیر منصفانه‌ای با من شد. هیچ جرمی صورت نگرفت.