پیشنهاد دیپلمات سابق آلمانی برای ایفای نقش نظارتی اروپا در خلیج فارس

گروه جهان الف،   3980326143

رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد اقدام اروپا برای نظارت دریایی در منطقه خلیج فارس را مطرح کرده است.

به گزارش فارس، «ولفگانگ ایشینگر» رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ به بهانه تحولات اخیر در منطقه خلیج‌فارس و حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در دریای عمان، گفت که نظارت بر نیروی دریایی و ماموریت حفاظت در منطقه خلیج فارس باید مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر گزارش روزنامه آلمانی «بیلد»، این دیپلمات سابق آلمانی در این مورد گفت: «اروپا در مقابله با دزدان دریایی در شاخ آفریقا نشان داده است که می تواند در این زمینه اقدام کند.»

بنا بر این گزارش، وزارت کشور آلمان این موضوع را بررسی می‌کند که آیا سطح خطر برای کشتی‌هایی که پرچم آلمان را دارند، باید افزایش یابد یا خیر، هرچند که نیروی دریایی آلمان فعلا در این منطقه کشتی ندارد. با این حال «اورسولا فون‌در لین» وزیر دفاع آلمان به بیلد گفت: «شرایط به گونه‌ای است که موجب نگرانی است و با توجه به وضعیت متشنج منطقه، ما باید  تمامی جوانب را در نظر بگیریم و تنش‌زدایی کنیم.»

منابع خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. طبق گزارش‌ها، دو نفتکش در این حادثه دچار حریق شدند که یکی نفتکش «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ بوده است که از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و دومی «کُکوکا کوریجس» با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور بوده است که محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

آمریکا و انگلیس بلافصله اقدام به اتهام‌زنی علیه ایران کردند با این حال ژاپن اعلام کرد که مشخص نیست که چه کسی مسئول این واقعه است.