مشاهدات خبرنگار الف؛ حاشیه های یک پرواز با هفت ساعت و 45 دقیقه تاخیر/از مریض بدحال و انتقال به بیمارستان تا عدم پرداخت خسارت به مسافران

گروه اجتماعی الف،   3980326136 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرواز ایران ایرتور از تهران به مشهد که با هفت ساعت و 45 دقیقه تاخیر انجام شد، یک مسافر را راهی بیمارستان کرد و 280 نفر را بدون پرداخت یک ریال خسارت به مقصد رساند.

حاشیه های یک پرواز با هفت ساعت و 45 دقیقه تاخیر/از مریض بدحال و انتقال به بیمارستان تا عدم پرداخت خسارت به مسافران

به گزارش خبرنگار الف، صبح روز شنبه تعدادی از پروازهای شرکت ایران ایرتور فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد شیراز، مشهد، ارومیه و... با تاخیر طولانی مواجه بود. تاخیرها باعث شد تا پروازهای این شرکت از فرودگاههای دیگر به مقصد تهران هم با اختلال روبرو شود.

خبرنگار الف مسافر پرواز 662 ایران ایرتور از ترمینال 2 فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد مشهد بود که مشاهدات وی از این تاخیر به شرح زیر است؛

*بلیط این پرواز با قیمت های متفاوت از 270 هزار تومان تا 400 و 500 هزار تومان به مسافران فروخته شد.

* زمان پرواز  ۸ و ۳۰ دقیقه صبح بود اما ساعتی قبل از پرواز برای برخی مسافران پیامک ارسال شد که پرواز در ساعت 9:30 دقیقه انجام می شود. این پیامک بنا به گفته برخی مسافران برای آنها ارسال نشد.

* همه 280 مسافر این پرواز در ساعت 9 در فرودگاه حاضر بودند. کارت پرواز گرفتند و حتی کیف و بارهای خود را تحویل دادند. اما در ساعت وعده داده شده اعلام شد که پرواز در ساعت 12:45 انجام می شود.

* در ساعت 11 تنها یک آب میوه، یک تکه نان، یک پنیر، کره و مربای کوچک، به مسافران داده شد.

*در ساعت 13 به مسافران اعلام شد که تا 20 دقیقه دیگر پرواز انجام می شود. این وعده 20 دقیقه ای چند بار با وعده های یک ربع، 10 دقیقه و حتی 5 دقیقه تکرار شد اما از پرواز خبری نبود.

*مسافران این پرواز به همراه دیگر پروازهای این شرکت که تاخیرهای چند ساعته داشتند، در ساعت 13 جلوی گیت ایران ایرتور جمع شده و صداهای داد و فریاد مسافران بلند شد.

*مسافران با اشاره به حقوق قانونی خود که تاخیر بیش از چهارساعت بوده، خواستار پرواز جایگزین و رسیدن به مقصد بودند اما مسئولین ایران ایرتور فقط وعده می داند تا دقایقی دیگر پرواز انجام می شود.

*مسئولین این شرکت تنها پذیرایی ساده و تخفیف 30 درصد برای سفر بعدی با خرید از ایران ایرتور، را خسارت تاخیر چند ساعته اعلام کردند در حالی که مسافران می گفتند خرید از ایران ایرتور که پرداخت خسارت نیست.

*یکی از مسافران دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی که در شورایعالی هواپیمایی تصویب و به تایید وزیر راه و شهرسازی رسیده و از تاریخ ابلاغ (اردیبهشت ۹۴ ) توسط سازمان هواپیمایی اجرایی شده است، را به مسئولین شرکت یادآوری کرده و گفته در تاخیر بیش از ۲ساعت و تا ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام مقدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

*مسئولین شرکت ایران ایرتور به مسافران گفتند در تاخیرهای بیش از چهار ساعت، اگر شرکت هواپیما نداشت، باید هواپیمای جایگزین پیدا کنیم. در حال حاضر هواپیما در فرودگاه است اما به دلیل نقض فنی در حال تعمیر است. بنابراین هواپیمای جایگزین نداریم.

*برخی از مسافران به همراه خانواده‌های خود از ساعت ۷ صبح امروز در فرودگاه معطل و سرگردان بودند. در این میان برخی ازمسافران این پرواز 11 ساعت معطل ماندند.

* یکی از مسافران به خبرنگار الف گفت: منزلم در ورامین است. 5 صبح از خانه راه افتادم. 7:30 صبح فروگاه بودم. 9 ساعت در فرودگاه معطل ماندم. اگر از ورامین با اتوبوس راه می افتادم هم هزینه کمتر می دادم و هم زودتر می رسیدم.

*داد و فریادهای مسافران در ترمینال 2 تا دقایقی ادامه یافت. مسئولین شرکت برای برقراری آرامش در ترمینال یک مسافر را به نمایندگی از دیگر مسافران به داخل باند پرواز بردند تا از روند تعمیر هواپیما مطلع شود.اما این نماینده مسافران بعد از بازگشت به مسافران اعلام کرد که «اولا اجازه ندادند تا به هواپیما نزدیک شوم و در ثانی مسئولین در حال تعمیر از طریق بیسیم به آقایان توصیه کردند که شما تا کنون پنچ ساعت مسافران رو دست به سر کردید، چند ساعت دیگه هم این روند رو ادامه بدهید تا هواپیما درست شود».

* بعد از شش ساعت معطلی مسئولین شرکت مذکور وعده ناهار دادند و حتی به مسافران گفتند در یک جا باشید تا دادن غذا راحت تر باشد، اما این وعده هم مثل وعده پرواز بود و هرگز ناهاری به مسافران داده نشد.

* خبرنگار الف موضوع را از سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری و حضوری به این سازمان مراجعه و خواستار مصاحبه با رئیس سازمان برای این تاخیرها شد. اما در تماس مسئولین حراست ورودی سازمان با دفتر رئیس، اعلام شد که رئیس در جلسه است و بعد از جلسه می خواهند بروند. وقت ندارد.

*برخی از مسافران می خواستند با پرواز دیگر به مشهد اعزام شوند اما چون کیف و وسایل خود را تحویل داده و وسایل به هواپیما منتقل شده بود، مسئولین از عودت وسایل شان خوداری می کردند و آنها مجبور بودند در فرودگاه منتظر باشند.

*بعد از تاخیر چند ساعته و اطلاع شرکت های دیگر از تصمیم مسافران برای خرید بلیط   مشهد، قیمت ها که حدود 250 تا 300 هزار تومان بود، به یک باره تا 700 هزار تومان افزایش یافت.

*شرکت ایران ایرتور در ساعت 9:45 دقیقه پرواز دیگری با شماره 966 به سمت مشهد داشت که این پرواز هم با تاخیر چند ساعته در ساعت 13 انجام شد اما مسافران پرواز قبل همچنان در فرودگاه سرگردان بودند.

* بعد از هفت ساعت معطلی در ساعت 15:30 دقیقه به مسافران اعلام شد که که سوار هواپیما شوند. هواپیما در ساعت 16:15 دقیقه پرواز کرد.

* خلبان پرواز ضمن عذرخواهی از مسافران، دلیل تاخیر را نقض فنی اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه خرابی یک قطعه که باید از فروگاه دیگر در خارج از کشور به مهرآباد می رسید، پرواز با تاخیر انجام شد.

*حدود 150 مسافر نامه اعتراضی خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی تهیه کرده و خواستار پیگیری حق و حقوق خود شدند هر چند برخی با ناامیدی و بیان این جمله که این نامه ها به نتیجه نمی رسد، آنرا امضاء می کردند.

* تعدادی از مسافران این پرواز که عرب بودند با مسئول تور مسافرتی خود تماس گرفته و با داد و فریاد از تاخیر طولانی شکایت داشتند.

*با تاخیر پرواز، استاد دانشگاهی به کلاسش نرسید. وکیلی در جلسه دفاع از موکلش در دادگاه حاضر نشد. کارمندی به اداره نرفت. مریضی به مطب و دکتر نرسید.

*خانم مهیا یکی از مسافران این پرواز که بیماری دیابت داشته، به دلیل خستگی زیاد، بعد از رسیدن به مشهد با افت فشار به بیمارستان منتقل شد.

*تعدادی از صندلیهای این پرواز به دلیل تاخیر طولانی و رفتن مسافر خالی شد.

*مسافران در نهایت در ساعت 17:15 دقیقه به مشهد رسیدند. جمعی از مسافران از پیاده شدن از هواپیما خودداری کردند. در نهایت با صحبت مسئولین شرکت و وعده به مسافران که شکایت آنها رسیدگی خواهد شد ، بعد از نیم ساعت از هواپیما پیاده شدند.

*مسافران بعد از پیاده شدن به دفتر شرکت در فرودگاه رفتند. مسئول این شرکت در مشهد که در خارج از فرودگاه بود بعد از اطلاع از پیاده نشدن مسافران، به سمت فرودگاه حرکت کرد و خود را به دفترش رساند و وعده داد که به شکایات آنها رسیدگی کند.

*صبح دیروز تنها در فرودگاه مهرآباد تهران بیش از 5۰۰ مسافر شرکت ایران ایرتور با تاخیر چند ساعته مواجه شدند اما این شرکت یک ریال خسارت پرداخت نکرد.