«ده گونه نوآوری»؛ لری کیلی، رایان پیکل، برایان کوئین و هلن والترز؛ ترجمه گروهی؛ نشر آریانا قلم شرکت‌های برتر چگونه نوآوری می‌کنند؟

مارال مختارزاده،   3980325119

این کتاب تمام ساختار ذهنی شما از نوآوری را در هم می‌شکند و ممکن است با یک‌بار مطالعه، شما را در دریای اطلاعات و مثال‌های مربوط به نوآوری غرق کند. ده گونه نوآوری کتابی است که در عین سادگی، نمی‌توان خوابیده خواند، باید با تمرکز بالا و حواس‌جمع به سراغش رفت و حتی گاهی برای به یاد آوردن مرز ظریف بین دو گونه، به عقب برگشت و مطالب را مرور کرد

شرکت‌های برتر چگونه نوآوری می‌کنند؟

«ده گونه نوآوری»

نویسنده: لری کیلی، رایان پیکل، برایان کوئین و هلن والترز

مترجمان: بابک وطن دوست، رضا قنبرزاده میاندهی و سینا فخارمنش

ناشر: آریانا قلم،  چاپ اول، تابستان 1397

 264 صفحه، 40000 تومان

 

 ****

 

در اینکه نوآوری چقدر مبحث مهمی است و چه نقش ویژه‌ای در اقتصاد امروزی ما بازی می‌کند، شکی نیست. اینکه سهم بزرگی از بازارها در اختیار استارتاپهایی است که با «نوآوری» خود را نسبت به دیگران متمایز کرده‌اند هم امری بدیهی است. ما می‌دانیم نوآوری چقدر خوب است، میدانیم باید دست به نوآوری بزنیم اما نکته اینجاست که اغلب نتیجه نمی‌گیریم. نوآوری در ذهن اغلب ما چارچوبی از پیش تعیین شده است که به ابتکار عمل در محصول یا خدمت ارائه‌شده خلاصه می‌شود، اما این تمام ماجرا نیست و شاید همین‌جا اولین دلیل عدم توفیق در نوآوری‌هایمان مشخص شود. سال‌ها پیش تیمی به دنبال این سؤال که  «چه کنیم تا پروژه‌های نوآوری، به‌جای شکست طعم موفقیت را بچشند؟» تشکیل شد و ثمره ۳۰ سال تلاش برای پاسخ به این سؤال، تولد کتابی تحت عنوان «ده گونه نوآوری» بود.

این کتاب تمام ساختار ذهنی شما از نوآوری را در هم می‌شکند و ممکن است با یک‌بار مطالعه، شما را در دریای اطلاعات و مثال‌های مربوط به نوآوری غرق کند. ده گونه نوآوری کتابی است که در عین سادگی، نمی‌توان خوابیده خواند، باید با تمرکز بالا و حواس‌جمع به سراغش رفت و حتی گاهی برای به یاد آوردن مرز ظریف بین دو گونه، به عقب برگشت و مطالب را مرور کرد.

ارمغان کتاب ده گونه نوآوری برای مخاطب، دیدی همه‌جانبه و منسجم در مورد نوآوری، تاکتیک‌ها و روش‌های اجرایی آن‌هاست. گوشه گوشه کتاب سرشار از مثال‌هایی از شرکت‌های نام‌آشنای امروزی است. به کرّات در متن اتفاق می‌افتد که با خود بگویید: 《مگر این نوآوری محصول نبود؟ اینجا که بحث از فرآیند و مشتری است!

متأسفانه صنعتگران و دانشگاهیان بر دو یا حداکثر سه نوع از مدل‌های نوآوری گفته‌شده در این کتاب، مانور می‌دهند. لذا این کتاب به شما کمک می‌کند تا چارچوب ذهنی‌تان نسبت به نوآوری را مجدداً ساختاردهی کنید و این بار اگر به نوآوری در کاری فکر کردید، ابعادی را در نظر بگیرید که در نگاه اول آن‌قدرها مهم تلقی نمی‌شد.

مدل مطرح‌شده در ابن کتاب از نوآوری ساده و درعین‌حال هوشمندانه است. ده گونه مختلف نوآوری در ۳ طبقه بسیار مهم طبقه‌بندی شده‌اند و عناصر هر طبقه ویژگی‌های نسبتاً مشابهی را نشان می‌دهند. اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به این طبقه‌بندی و اجزای آن داشته باشیم، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

پیکربندی: نوآوری‌های این طبقه بخش‌های درونی و سیستم کسب‌وکار سازمان را هدف قرار می‌دهند، بنابراین نوآوری‌های زیرمجموعه این طبقه عبارت‌اند از: نوآوری در مدل سود، شبکه، ساختار و فرآیند.

پیشنهاد: این گونه‌های نوآوری بر محصول یا خدمت اصلی سازمان و یا مجموعه‌ای از محصولات و خدمات آن متمرکز هستند و زیرمجموعه‌های آن عبارت‌اند از: نوآوری در عملکرد و سیستم محصول.

تجربه: این طبقه بر عناصری همچون خدمات، کانال، برند و مشارکت مشتری متمرکز هستند که بیشترین مواجهه با مشتری را دارند.

مدلهای نوآوری:

اما نویسندگان کتاب ده گونه نوآوری شما را در میان جزئیات رها نمی‌کنند بلکه در قالب مثال‌ها و نمونه‌های موردی سعی می‌کنند مفهوم را هر چه روان‌تر در ذهنتان نهادینه کنند و در بخشی تحت عنوان تاکتیک‌های نوآوری، انواع تاکتیک‌های ممکن برای هر گونه از نوآوری را مثال می‌زنند و این یعنی نقشه راهی برای ادامه مسیر در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و وی را ز سردرگمی در میان گونه‌های متنوع نوآوری نجات می‌دهند.

در جای‌جای کتاب مقالاتی را می‌بینیم که شما را با مفهوم نوآوری، اجرای اثربخش آن، صنعت و زمینه‌سازی تغییر مدل نوآوری در آن آشنا می‌کنند.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است تا پیش‌فرض‌های فعلیتان از نوآوری را کنار بگذارید و همچون دانش‌آموزی بی‌تجربه، بر سر کلاس درس ده گونه نوآوری حاضر شوید. این کتاب جزئیاتی از نوآوری را در اختیار خواننده قرار می‌دهد که حاصل ده‌ها سال مطالعه متخصصان و بررسی پروژه‌های نوآوری هزاران شرکت معتبر است، لذا مطالعه این کتاب را در شرایطی که بین اقیانوس‌های قرمز کنونی حصار شده‌ایم، به مخاطبان پیشنهاد می‌دهیم.