حاجی‌بابایی: باید برای مردم شغل ایجاد کرد

گروه سیاسی الف،   3980325106 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: فاصله بین فرهنگ عمومی و رسمی به سیاست، اقتصاد، نوع نگاه به جامعه، جهان‌بینی، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی برمی‌گردد.

حاجی‌بابایی: باید برای مردم شغل ایجاد کرد

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی در جامعه گفت: باید واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنیم البته برنامه‌ریزی آرمان‌گرایانه خوب است اما آرمان‌گرایانه را باید به عنوان هدف کلی قرار دهیم و واقع‌بینانه را بر اساس آرمان‌ها و اهداف متوسط و کوتاه مدت قرار دهیم و بر اساس آرمان‌های کوتاه مدت به سمت آرمان‌های بلند مدت حرکت کنیم. مسائل گوناگون مثل اقتصاد در این زمینه تاثیرگذار است به عنوان مثال فردی در جامعه شغل ندارد و خانواده‌اش از نظر معیشتی مشکل دارند بنابراین به یک نوعی در برابر مسئول موضع می‌گیرد.

باید برای مردم شغل و رفاه عمومی ایجاد کرد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: گاهی اوقات ناشیانه مواضع را بر روی مسائلی متمرکز می‌کنیم که هیچ ارتباطی با مسائل روز ندارد و جناح‌های سیاسی نیز کمک می‌کنند؛ به عنوان مثال در زمان انتخابات برخی از آیات قرآن خرج می‌کنند، اما در عمل اینگونه که گفتند نیست؛ این حرکات باعث می‌شود که از حرف و اهداف اصلی دور و حرف‌های حاشیه‌ای زده شود. بازار سیاست نیز همین‌گونه است، در زمان انتخابات هر کسی از چیزی حرف می‌زند مثلا برخی در مورد فرهنگ می‌گویند فرهنگ را رها می‌کنند و برخی آنرا سفت می‌گیرند درحالی‌که باید گفت فرهنگ جای خود را دارد؛ اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، بگویید چگونه برای مردم شغل و معیشت و رفاه عمومی ایجاد می‌کنید.

سیاست و اقتصاد در فاصله فرهنگ عمومی و رسمی تاثیر دارد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی به سیاست، اقتصاد، نوع نگاه به جامعه، جهان بینی، انسان شناسی و به جامعه شناسی برمی‌گردد و مسائل گوناگونی وجود دارد در نتیجه بین تعلیم و تربیت رسمی با تعلیم و تربیت عمومی کاملا یک گپی وجود دارد.

به مدیری که مسلمانی را اعمال می‌کند نیاز داریم

حاجی بابایی در پاسخ به اینکه نهادهای متولی چطور می‌توانند این فاصله فرهنگ‌ها را کاهش بدهند، با بیان اینکه در دستگاه‌های متولی چند اشکال وجود دارد، تصریح کرد: به مدیری نیاز داریم که اعتقاد به فکرهایی که گفتیم داشته باشد یعنی نه تنها به یک مدیر مسلمان بلکه به مدیری که مسلمانی را اعمال می‌کند نیاز داریم. زمانی حرف وزیر یا هر مسئولی خریدار دارد که خود او به آنچه که می‌گوید عمل کند و اگر عمل نکند، سرمایه اجتماعی وی کاهش پیدا می‌کند در نتیجه به تدریج ضریب نفوذ حرفش کاهش می‌یابد.

آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نیست

وی در مورد اینکه چه دستگاه‌هایی می‌توانند فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی جامعه را کم کنند اظهار کرد: زیرساخت تمام این موارد آموزش و پرورش است به گونه‌ای که برای این نهاد در این چهل سال بسیار زحمت کشیده شده اما هیچ زمانی آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نبوده است. یک جایی یک وزیر خارجهاستعفا می‌دهد، تمام مسئولان کشور درخواست برگشت وی را می‌کنند اما یک وزیر آموزش و پرورش استعفا می‌دهد، می‌گویند: به سلامت! بنابراین چه توقعی از این آموزش و پرورش دارید، شاید هم به او گفتند که تشریف ببر.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نمی‌گویم وزیر خارجه مهم نیست اما ثابت شده که برای مسئولان کشور وزارت خارجه مهمتر از وزارت آموزش و پرورش است.