اعتراف صادقانه وزیر صنعت؛ حتی در پراید و سمند هم کامل خودکفا نیستیم

گروه اقتصادی الف،   3980324021 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد : همه خودرو‌های ایرانی اعم از پراید و سمند که بومی‌ترین تولیدات کشور ما هستند، در حوزه قطعات الکتریکی وابسته هستند.

اعتراف صادقانه وزیر صنعت؛ حتی در پراید و سمند هم کامل خودکفا نیستیم

به گزارش تسنیم، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها که شب چهارشنبه بیست و دوم خرداد ماه برگزار شد، با بیان اینکه کشور ما یک سال و یک ماه است که وارد جنگ اقتصادی شده است، اظهار کرد: این جنگ به طور رسمی از اردیبهشت سال گذشته اعلام شد.

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌ها در خط مقدم این جنگ اقتصادی هستند، افزود: بر همین اساس باید با مردم بیشتر صحبت کنیم تا در جریان مسائل قرار گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این فرصت می‌خواهم مختصات این جنگ اقتصادی را شرح دهم، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که دشمنان ما با چه هدفی این جنگ را به ما تحمیل کردند.

رحمانی با بیان اینکه در کنار این جنگ یک عملیات روانی پیچیده وجود دارد که موجب پیچیده‌تر شدن موضوع جنگ شده است، گفت: دشمنان ما انتظار نداشتند که ما تا این اندازه پایداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه نوسانات ارزی برای ما مشکل ایجاد کرده است، افزود: لازمه تولید، برقراری ارتباطات جهانی است، اما در شرایط فعلی این وضعیت به طور کامل تحریم شده و دشمنان راه تبادلات مالی را بسته‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر چه ادعا می‌کنیم که در خودرو خودکفا هستیم، اما خودرو‌های ما فقط 80 درصد در داخل تولید می‌شوند.

رحمانی با بیان اینکه ما در تولید فولاد به یک توانمندی بومی رسیده‌ایم، گفت: تولید فولاد ما دو برابر مصرف ماست و در تولید این محصول توانسته‌ایم ایتالیا و فرانسه را پشت سر بگذاریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دوره تحریم یکی از کار‌هایی که دنبال می‌کنیم مربوط به گلوگاه‌هاست، تصریح کرد: در تولید آلومینیوم یک و نیم برابر مصرف، تولید می‌کنیم و البته 70 درصد ماده اولیه آن وارداتی است.

وی با اشاره به بازدیدی که از نمایشگاه صنایع ریلی داشت، افزود: من به این نتیجه رسیدم که می‌توانیم در خودروسازی خودکفا شویم و ظرفیت‌های خوبی داریم.

رحمانی با اشاره به اینکه کشتیرانی، بنادر و اپراتور‌های ما تحریم هستند، گفت: در همه این شرایط تولید ما همچنان برقرار است.

او با بیان اینکه قرار است هزار اتوبوس، مینی بوس و کامیون در دو سال آینده نوسازی شوند، تصریح کرد: این کار 11 هزار میلیارد یورو هزینه دارد، اما دولت این کار را آغاز کرده است و ما آن را سال گذشته پیگیری کردیم و امیدواریم که درآمد‌های نفتی روی این طرح اثر نگذارد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید پوشاک از اولویت‌های ما در سال جاری است، تصریح کرد: افزایش قیمت ارز به کاهش قاچاق کمک کرده است.

وی تصریح کرد: هنگامی که من به وزارت صنعت آمدم، خودروسازی در حال تعطیل شدن بود، اما ما وضعیت تولید را رونق دادیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد : همه خودرو‌های ایرانی اعم از پراید و سمند که بومی‌ترین تولیدات کشور ما هستند، در حوزه قطعات الکتریکی وابسته هستند.

رحمانی با تاکید بر اینکه همکاران ما در سال 97 اقدامات جهادی انجام دادند، افزود: در شرایط کنونی مناطق مرزی بزرگترین پتانسیل برای ما هستند و در دوره تحریم باید به بخش خصوصی و مرزی توجه و به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه همه معادن کشور موظف شدند که نیرو‌های خود را از بومیان همان منطقه تأمین کنند، گفت: حتی اولویت را هم با مدارک تحصیلی پایین قرار داده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شریط تحریم واردات خودرو آزاد است، اما ما خود ممنوع کرده‌ایم، اما قطعات تحریم هستند.

رحمانی با بیان اینکه یکی از پیشران‌های تولید در کشور مسکن است و رئیس جمهور هم این موضوع را جدی گرفته است، گفت: وزارت راه و شهرسازی ساخت هزار مسکن را در برنامه خود قرار داده است.

دیدگاه کاربران

علی۹۵۱۶۸۰۰۸:۳۰:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۴
این که اعتراف نیست همه می دونند اما متاسفانه به اشتباه از کلمه (خودرو سازی) استفاده میشه
ناشناس۹۵۱۶۹۳۰۸:۴۷:۴۱ ۱۳۹۸/۳/۲۴
انشاءالله که خودکفا بشیم.
ناشناس۹۵۱۶۹۴۰۸:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۴
مگه قرار است در همه چیز خود کفا باشیم؟ اصلا امکان پذیر نیست
ناشناس۹۵۱۷۰۵۰۹:۰۱:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۲۴
این خیلی خوب است که دست از گنده گویی برداریم و واقعیت را بگوئیم
ناشناس۹۵۱۷۲۶۰۹:۲۸:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۴
اگر مواد اولیه را حساب کنید احتمالا، به 30 تا 40 درصد برسد شاید هم کمتر. مثلا برای روغن خوراکی بالای 90 درصد مواد اولیه وارداتی است.
ناشناس۹۵۱۷۶۴۰۹:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۴
والله ما در تولید پوشک هم خودکفا نیستیم.
ناشناس۹۵۱۷۷۳۱۰:۰۳:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۲۴
کسیکه سخن از خود کفائی مطلق در صنعت میزند از صنعت امروزه بی اطلاع است گرفتاری ما در معاملات را بر روی ما بسته اند .
ناشناس۹۵۱۷۸۹۱۰:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۲۴
این کار 11 هزار میلیارد یورو هزینه دارد!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۵۱۸۲۵۱۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
راه حل خودرو : تشویق مردم به کاهش خرید خودرو و افزایش حمل و نقل عمومی. سپس در درازمدت خودروسازی را خصوصی کنیم نه خصولتی.
ناشناس۹۵۱۸۳۷۱۱:۲۸:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۲۴
این چه مملکتی شده واقعا نمی توانیم قیمتها رو کنترل کنیم ارز و مسکن و خودرو وطلا وحتی اساسی ترین کالا های مصرفی ومردم رفته بالا وقیمت ثابتی ندارد بانک مرکزی چه می کند چرا دلار پایین نمی آید چه باید کرد این چه وضعشه?
ناشناس۹۵۱۸۸۷۱۱:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۲۴
نیازی به اعتراف نیست مردم بهتر از همه می دانند که این لگن سازان قسمت عمده قطعات را از چین دوست و برادر وارد می کنند. روزگاری خواهند نوشت در دوره ای دولت رسمی کشور مردمش را مجبور به خرید ارابه های مرگ می کرد با قیمت یک هواپیما در خارج از کشور
ultra۹۵۱۹۰۶۱۲:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۲۴
بنده خدا انگار تازه فهمیده
teddy bear۹۵۱۹۳۳۱۲:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۲۴
وی تصریح کرد: هنگامی که من به وزارت صنعت آمدم، خودروسازی در حال تعطیل شدن بود، اما ما وضعیت تولید را رونق دادیم. کاشکی .. نمی آمدی و صنعت خودرو سازی تعطیل می شد و ما از شر این لگن ها و مافیای لگن ها راحت می شدیم
ناشناس۹۵۱۹۴۹۱۲:۴۲:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
باز هم صادقانه نیست این عدد باید نصف بشه.
بی بصیرت۹۵۱۹۵۱۱۲:۴۴:۳۷ ۱۳۹۸/۳/۲۴
امیدوارم در ساخت.. خود کفا باشید
ناشناس۹۵۱۹۵۳۱۲:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۳/۲۴
چهل سال مدیریت دولتی. تا اقتصاد خصوصی نشود چیزی درست نمی شود. خودکفایی تو تولید تمام محصولات یک طرح شکست خورده هست. خود کفایی فقط تو محصولات استراتژیک باید باشد. اقتصاد های مثل کره شمالی دنبال خود کفایی هستند چون با دنیا رابطه خوبی ندارند.
ناشناس۹۵۱۹۶۴۱۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۴
خودکفایی دروغ و افسانه ای بیش نیست
ناشناس۹۵۲۰۴۶۱۳:۵۹:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۴
50سال حمایت بی قید و شرط از مافیای فرغون سازی به اسم حمایت از تولید داخل و خودکفایی ، آخرش هم ثابت شد که همچنان عرضه تولید پراید را هم ندارند !
ناشناس۹۵۲۱۰۲۱۴:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۲۴
پس اقتصاد مقاومتی یعنی چی؟
ناشناس۹۵۲۱۱۴۱۴:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۴
جناب وزیر به این نتیجه رسیده اند که میتونیم در صنعت خودرو خودکفا بشیم!!!!!
رسول۹۵۲۱۳۱۱۵:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
ما هنوز حتی قوطی تن ماهی هم نمیتونیم تولید کنیم
ناشناس۹۵۲۱۵۱۱۵:۲۶:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۲۴
گرفتیم آقا، .. یعنی تورم درمانی شده اقتصاد، یعنی چیزی که بوده 12 تومن 14 برابر میشه. شما هم وزیر صنعت و تجارتی، مردم هم که وزیر ندارند.
ناشناس۹۵۲۱۸۵۱۵:۵۴:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۲۴
برای 1000 اتوبوس 11 هزار ملیارد یورو D:
ناشناس۹۵۲۲۱۴۱۶:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
آبه باید سری هم به ایران خودرو و سایپا میزد
ناشناس۹۵۲۳۶۳۱۸:۳۰:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۴
ما برای صنعتی شدن بالاخره باید از یک جایی شروع کنیم. این که بعضی ها مدام آیه یاس می‌خونن که نمیشه، نمی‌تونیم، اصلا این کار اشتباه هست، کیفیت نداریم، مافیا هست و .نهایت بی انصافی هست که بعد وقتی یک عده از جان گذشته میان علم و تکنولوژی رو توی کشور به جایی می‌رسونن اون وقت سر و کله‌ی آقایان خودباخته پیدا میشه که چرا به استعدادهای ما توجه نمیشه، چرا اله چرا بله.
ناشناس۹۵۲۴۱۸۱۹:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
در تولید آلومینیوم یک و نیم برابر مصرف، تولید می‌کنیم و البته 70 درصد ماده اولیه آن وارداتی است.../// واقعا" مسخره است .
ناشناس۹۵۲۴۲۳۱۹:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۲۴
یازده هزار میلیارد یورو؟؟؟!!!!
ناشناس۹۵۲۴۲۵۱۹:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۴
قرار است هزار اتوبوس، مینی بوس و کامیون در دو سال آینده نوسازی شوند، تصریح کرد: این کار 11 هزار میلیارد یورو هزینه دارد،...؟؟؟؟!!! /// آیا مبلغ نوشته شده درست است ؟؟
ناشناس۹۵۲۴۵۴۲۰:۰۲:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۲۴
در خط مقدم مردم هستند وگرنه وزارت خانه شما در خواب غفلت است و بعد از افزایش چند صد درصدی ورود به موضوع می کند مانند پیاز و سیب زمینی ولی اگر فرمایش شما صحیح است چرا این خودرو را ملی می نامید و دلیل حمایت بی حد و حصر از این صنعت چیست ؟!!!!!!!!
ناشناس۹۵۲۴۵۸۲۰:۰۴:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
نزدیک به ۵۰ ساله اسم خودرو سازی را یدک میکشیم و بعد ۵۰سال تازه اعتراف میکنیم خودکفا نیستیم! بهانه ای که سالها دستاویز ایجاد رانت و انحصار در تولید خودرو بود که ثمره اش برای مردم استفاده از خودرو بی کیفیت، آمار وحشتناک کشته ها و مصدومان جاده ای،تحمیل هزینه های سرسام آور بود! صنعتی که نتواند در ۵۰سال باحمایتهای بی حد و حصر به خودکفایی برسد را باید تخته کرد و مدیرانش را اعدام!
محمد ولی زاده۹۵۲۴۸۰۲۰:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۴
پس این همه فریاد وشعار خود کفایی وتولید فلان قطعه وجلوگیری از خروج ارز طی این چهل سال الکی بود وفقط برای فریب افکار عمومی مطرح می شد .؟حتی پراید و .. هم نمیتوانید بسازید ؟
ناشناس۹۵۲۴۸۶۲۰:۳۸:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۴
هیچ کشوری در هیچ صنعتی به طور کامل خودکفا نیست چون اقتصادی نیست .
ناشناس۹۵۲۴۸۹۲۰:۴۰:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۲۴
هیچ کشوری در ساخت اتومبیل خودکفای کامل نیست و ربطی به آلمان، ژاپن و آمریکا نداره. در واقع پیچیدگی کنونی و نیاز به افزایش کیفیت مستلزم امکان ساخت تمام بخش ها را غیرممکن میکنه. مشکل قیمت بالا در مقابل کیفیت پایین محصولات ایرانی است.
ناشناس۹۵۲۵۰۷۲۱:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۲۴
بجای کلمه صادقانه تیتر می زدید بسیار دیر هنگام. این واقعیتی بود که همه مردم می دانستند و لمس می کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین