تصمیم جدی فدراسیون فوتبال در جلسه با باشگاه ها؛ لیگ باید تعطیل شود!

گروه ورزشی الف،   3980324004

امروز در جلسه ای مهم با حضور نمایندگان باشگاه ها و فدراسیون فوتبال در مورد مشکلاتی که در لیگ گذشته به وجود آمد صحبت های مهمی مطرح خواهد شد.

به گزارش فارس، لیگی که پشت سر گذاشتیم با همه مشکلات، حواشی و خوبی ها و بدی هایش به پایان رسید اما تبعات اتفاقات حاشیه ای لیگ در فوتبال ما باقی مانده است و اگر فکر جدی برای آن نشود فوتبال کشورمان را دچار چالش جدی می کند.

برخی اتفاقات رخ داده روی سکوها و اختلافات عمیقی که بین باشگاه ها به وجود آمده از دست فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خارج است و این مسئله ریشه ای و عمقی بیشتر به روابط خود باشگاه ها و کانون های هواداری باز می گردد. 

آشوب و التهاب عجیبی که امسال در لیگ برتر شاهد بودیم از بی سابقه ترین سال های فوتبالی در تاریخ ورزشی ایران بوده است. پرخاشگری، تندخویی، قومی گرایی، تمسخر و انگ زدن و متهم کردن دیگری به حکومتی بودن و ... از جمله موارد منفی در لیگ برتر بود که کنترل بخشی از این جریانات به معنی واقعی از دست فدراسیون خارج بوده و مربوط به بخش فرهنگی باشگاه ها باز می گشته که کاملا مشخص و مبرهن است که باشگاه ها در این زمینه کم کاری زیادی کرده اند. 

مصاحبه های جنجالی با هدف ایجاد اختلاف بین هواداران از مدیران عامل،مربیان و بازیکنان تیم ها علیه رقبای خود، بیانیه های آتشین برای ایجاد هجمه به روی کمیته داوران و سازمان لیگ، فعالیت های نامعقول و بعضا غیر قانونی و خارج از عرف کانون های هواداری باشگاه ها که گاهی حتی به کانال های شخصی کشیده می شد و ... همگی از مواردی است که باید از سوی خود باشگاه ها کنترل می شده که نشد. هر چند در این بین نقش آیین نامه سازمان لیگ را نباید نادیده گرفت. چه بسا اگر سازمان لیگ آیین نامه انضباطی و اجرایی قوی تر و تاثیرگذارتری داشت شاید جلوی خیلی از این اتفاقات را می گرفت.

بحث بلیت فروشی و شماره گذاری اصولی صندلی های ورزشگاه ها از مباحثی است که به یک دغدغه مهم در فوتبال تبدیل شده است و بابت فروش بلیت به خصوص در بازی های حساس و پر جمعیت هیچ گاه بین سازمان لیگ و باشگاه ها وحدت نظر وجود نداشته است. فروش بیش از حد بلیت در بازی هایی که تماشاگر زیاد دارد از سوی باشگاه ها برای درآمدزایی بیشتر و سپس عدم تامین امنیت مناسب در چنین بازی هایی ممکن است باعث خلق فاجعه ای بزرگ در ورزشگاه ها شود اما به نظر می رسد باشگاه ها نمی خواهند این مشکلات را جدی بگیرند و حتما باید آن اتفاق ناگوار رخ دهد تا فکری به حال این قضیه کنند و به یک وحدت نظر برسند. 

درکنار همه این مسائل حاشیه ای مسئله اقتصادی در فوتبال ایران به یک بحران جدی تبدیل شده است. باشگاه ها با وجود هزینه های سنگینی که می کنند اما دارای بدهی و برای تامین بودجه خود با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. بحث حق پخشی که به یک معضل لاینحل در فوتبال تبدیل شده از جمله موارد مهم است که با وجود تلاش فوتبالی ها هنوز اتفاق مثبتی رخ نداده است.

این موارد باعث شده تا امروز مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با حضور اعضای سازمان لیگ و مدیران باشگاه ها جلسه مهمی را برگزار کند.

وی می خواهد در جلسه امروز به مدیران باشگاه ها اعلام کند به صورت جدی به دنبال تعطیلی لیگ برتر است. 

مهدی تاج در نشست خبری که برگزار کرد هم اشاره ای به این موضوع داشت و معتقد بود با این وضعیتی که از لحاظ امنیتی در ورزشگاه ها هست بهتر است لیگ تعطیل شود. 

تاج اعتقاد دارد با مشکلاتی که روی سکوها به وجود آمد همین که کسی کشته نشد و اتفاقات ناگوارتر رخ نداد فوتبال شانس آورده است. همچنین رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است باشگاه ها باید فکری به حال گرفتن حق پخش تلویزیونی داشته باشند.

فدراسیون فوتبال در خصوص حق پخش از سوی فیفا هم زیر ذره بین قرار دارد. اینفانتینو در آخرین حضوری که در ایران داشت به جد به این موضوع اشاره کرد و حضور دوباره خود در ایران را حل شدن مشکل حق پخش اعلام کرد.

نکته عجیب این است که چرا وزارت ورزش که باید به عنوان پشتیبان فدراسیون های ورزشی باشد در این زمینه دست فدراسیون فوتبال را نمی گیرد و کمکی به حل این موضوع نمی کند. 

در صورتی که مثل همه جای دنیا تلویزیون قانون حق پخش را رعایت کند بسیاری از مشکلات مالی باشگاه ها حل می شود. 

باید دید در جلسه مهمی که امروز برگزار می شود بین رئیس فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه ها چه صحبت هایی رد و بدل می شود.

انتهای پیام/ا