هندوانه از فواید تا عوارض

گروه سلامت الف،   3980323061

برخلاف باور عمومی که هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده است، این میوه محبوب تابستانی سرشار از موادمغذی است. هندوانه سطوح بالایی از ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را ارائه می‌کند، در شرایطی که کالری کمی دارد.

مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها از انواع مختلف با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی پیوند خورده است.مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند هندوانه خطر چاقی، مرگ‌ومیر کلی، دیابت، و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.از دیگر فواید هندوانه می‌توان به بهبود شرایط پوست و مو، افزایش انرژی، و کاهش وزن اشاره کرد.

کاهش التهاب

کولین که در هندوانه وجود دارد یک ماده مغذی مهم محسوب می‌شود. کولین به بهبود شرایط خواب، حرکت ماهیچه، یادگیری، و حافظه کمک می‌کند. همچنین، این ماده مغذی به حفظ ساختار غشاهای سلولی کمک می‌کند، در انتقال تکانه‌های عصبی نقش دارد، به جذب چربی کمک می‌کند، و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی

اگر هندوانه را به میزان معقول مصرف کنید، این میوه مغذی هیچ‌گونه عوارض جانبی ایجاد نخواهد کرد. اما مصرف روزانه هندوانه به میزان زیاد ممکن است به بروز برخی مشکلات ناشی از دریافت بیش از حد لیکوپن و پتاسیم منجر شود.مصرف بیش از 30 میلی گرم لیکوپن در روز می‌تواند به‌طور بالقوه موجب حالت تهوع، اسهال، سوء‌هاضمه و نفخ شود.افراد مبتلا به‌هایپرکالمی یا میزان بیش از حد زیاد پتاسیم در خون، احتمالا نباید بیش از یک پیمانه هندوانه در روز مصرف کنند که کمتر از 140 میلی‌گرم پتاسیم دارد.

مفید برای پوست

هندوانه یک ماده غذایی خوب برای پوست است زیرا حاوی ویتامین A است که این ماده مغذی برای تولید سبوم یا چربی پوست و مرطوب نگه‌داشتن پوست و مو نیاز است. همچنین، ویتامین A برای رشد بافت‌های بدن، از جمله پوست و مو نیاز است.مصرف ویتامین C به میزان کافی نیز برای ساخت و حفظ کلاژن نیاز است که از عناصر اصلی تشکیل دهنده پوست و مو محسوب می‌شود.

منبع: آرمان