استرالیا: ایران باید به «برجام» پایبند باشد

گروه جهان الف،   3980321217 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده استرالیا در «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ضمن تاکید بر حمایت مجدد کشورش از برجام، پایبندی ایران به این توافق را خواستار شد.

 به گزارش فارس، نماینده استرالیا در «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» سه شنبه حمایت کشورش را از برجام اعلام کرد.

  نماینده استرالیا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که کشورش حمایت از برجام را ادامه می‌دهد زیرا این توافق موجب عدم توسعه سلاح‌های هسته‌ای شده و ساز و کار بین‌المللی مبتنی بر قانون را تقویت می‌کند.

این در حالی است که وزیر خارجه استرالیا  نیز چندی قبل در اظهاراتی درباره تصمیم ایران برای توقف اجرای دو تعهد برجامی و دادن مهلت 60 روزه به دیگر طرف‌های این توافق، ابراز نگرانی کرده بود.

«ماریس پِین» وزیر خارجه استرالیا گفته بود که کشورش تا زمان تعهد ایران به برجام، از این توافق حمایت می‌کند. (جزئیات بیشتر)

 نماینده استرالیا روز سه‌شنبه در شورای حکام گفت که ایران باید به برجام‌ پایبند باشد.

جمهوری اسلامی در  بیانیه‌ای به مناسبت   اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ، به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان  حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد و با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم مه 2018 (18 اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور اعمال مجدد تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.