افزایش شمار کشته‌های سودان به ۱۱۷ نفر

گروه جهان الف،   3980319175

کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز اعلام کرد که شمار کشته‌های این کشور از زمان حمله به تحصن معترضان، به ۱۱۷ نفر رسید.

به گزارش فارس، کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز یکشنبه با اشاره به فوت یکی از مجروحان حمله به معترضان در منطقه خارطوم، اعلام که شمار کشته‌ها به ۱۱۷ نفر رسید.

طبق گزارش شبکه الجزیره، این کمیته اعلام کرد که از زمان حمله به تحصن معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم، ۱۱۷ نفر کشته شده‌اند.

از سوی دیگر روزنامه سودانی «الراکوبه» نیز نوشت که همزمان با آغاز نافرمانی مدنی در این کشور، خیابان‌های خارطوم شاهد تعطیلی مراکز تجاری بود و تقریبا ترددی در خیابان‌های پایتخت وجود نداشت.

بر اساس این گزارش، تمامی بانک‌ها، ادارات و دیگر مراکز نیز نیمه تعطیل بوده و معترضان خیابان‌های خارطوم و امدرمان را مسدود کردند.

همچنین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع و پلیس به طور گسترده در خیابان‌های اصلی مستقر شدند.

نیروهای امنیتی سودان سوم ژوئن (13 خرداد) با حمله به میدان محل تحصن معترضان بیش از ده ها نفر را کشتند. کمیته پزشکان سودان آمار کشته‌ها را 108 نفر اعلام کرده است.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. معترضان خواستار آن شدند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد چرا که با ماندن این شورا، چیزی تغییر نکرده بود؛ به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه دادند و هم‌زمان مشغول مذاکره با این شورا بودند.

دهم خرداد، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان «البرهان» در مقام عالی‌ترین مقام این کشور، به اجلاس سران اسلامی و سران عرب در مکه دعوت شد و با مقامات سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کرد و پس از آن نیروهای امنیتی با حمله به محل تحصن معترضان دست به کشتار زدند.