پروژه ضد ایرانی دولت آمریکا چگونه شکست خورد؟

گروه جهان الف،   3980319026 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعلیق بودجه پروژه آنلاین ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا که همچنان بخشی از گزارش رسانه‌های این کشور را در برگرفته است اکنون به عرصه نبرد دموکرات‌های کنگره آمریکا با دونالد ترامپ مبدل شده است.

 
انتشار خبر تحقیق در مورد تخلفات پروژه «ایران‌دیس‌اینفو» (IranDisInfo) توسط نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در روز‌های اخیر سبب شده تا توجهات به این پروژه بیشتر شود. اما این پروژه چیست و چه فعالیت‌هایی را در دستور کار دارد؟
 
«دفتر فعالیت جهانی» وزارت خارجه آمریکا با هدف مبارزه با تبلیغات سیاسی خارجی کشور‌های مختلف در فضای مجازی در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» توسط کنگره تاسیس شد. بودجه رشته عملیات آنلاین این دفتر از سوی وزارت خارجه آمریکا تامین می‌شود. اما اخیرا وزارت خارجه آمریکا بودجه این دفتر را به دلیل رسوایی اخیر پروژه ایران‌دیس‌اینفو که بخشی از فعالیت‌های این دفتر با تمرکز بر ایران بوده است را به حالت تعلیق درآورده است.
 
پروژه ضد ایرانی و آنلاین دولت آمریکا چگونه شکست خورد؟
این تصمیم در پی آن گرفته شد که شماری از روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان و ... که بعضا شهروند آمریکا نیز هستند، اعلام کردند از سوی حساب کاربری توییتری متعلق به پروژه ایران‌دیس‌اینفو هدف قرار گرفتند. این افراد اظهار داشتند حساب کاربری مذکور، آنان را به دلیل انتقاد یا زیر سوال بردن سیاست‌های دولت آمریکا هدف قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا با تایید خبر تعلیق بودجه این دفتر و اذعان به این نکته که "بخش قابل توجهی از فعالیت‌های این پروژه مورد تایید بوده است"، اعلام کرد تعلیق بودجه این پروژه مادامی که از مطابقت تمامی فعالیت‌های آن با دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده اطمینان حاصل شود، ادامه خواهد داشت.

ماهیت فرد یا گروه طرف قرارداد این فعالیت آنلاین که حساب کاربری ایران‌دیس‌اینفو را هدایت می‌کنند و نیز میزان مبالغ دریافتی در قابل این فعالیت‌ها همچنان نامشخص است.

به گزارش تایمز آو اسرائیل این حساب کاربری به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعالیت می‌کرد.

از سوی دیگر اعلام شده که حساب کاربری مورد نظر کمتر از ۲۰۰۰ دنبال کننده داشته که اغلب آن‌ها مخالفت شدیدی با توافق هسته‌ای ایران که سال گذشته واشنگتن به صورت یکجانبه از آن خارج شد، دارند.
 
پروژه ضد ایرانی و آنلاین دولت آمریکا چگونه شکست خورد؟
گاردین گزارش داد وزارت خارجه آمریکا در پی این رسوایی با ادعای خارج شدن پروژه ایران‌دیس‌اینفو از چارچوب در نظر گرفته شده، اعلام کرد شمار زیادی از توییت‌های بحث برانگیز حساب کاربری این پروژه در توییتر حذف شده و بودجه آن به حالت تعلیق درآمده است.

حساب کاربری توییتری مذکور با هدف قرار دادن منتقدان سیاست‌های آمریکا، آنان را "زبان ایران" خوانده(!) و محکوم می‎کند؛ این در حالی است که این افراد تنها منتقدان سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران بوده و موضوعاتی مانند تاثیر تحریم‌های واشنگتن بر ایران، خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ... را مورد سوال قرار داده بودند.

مدیر دفتر فعالیت جهانی وزارت خارجه در دولت اوباما نیز مدعی شد این دفتر در دوران رئیس جمهور پیشین با هدف مقابله با تبلیغات نادرست روسیه و نیز گروه تروریستی داعش ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد در دولت ترامپ بودجه و کارکنان این پروژه برای انتقاد از توافق هسته‌ای و  ایران مورد استفاده قرار گرفته‎اند.
 
منبع: میزان