مشاوران حسن روحانی دقیقا چه می‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   3980318075 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی درباره عیدی به مردم، واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

کیهان نوشت: سایت انتخاب از سایت‌های حامی دولت، ضمن درج مطلب فوق نوشت: روحانی در پایان مراسم نماز عید سعید فطر در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا و سیما که پرسیده بود عیدی شما به مردم چیست، گفته بود: عیدی امسال ما به مردم این است که مردم توانستند با ایستادگی، تصمیمات آمریکا را به سمت دیگری هدایت کنند؛ خواهش می‌کنیم، همین را ادامه دهند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی این سخن روحانی را در کنار سخن مشابهی از او در سال گذشته قرار داده‌اند که در آنجا نیز درباره عیدی خود به مردم گفته بود: عیدی ما همین است که مردم ما تلاش کنند، ما بتوانیم به اهدافمان برسیم.

این سایت می‌افزاید: بیش از همه، این مشاوران و نزدیکان حسن روحانی هستند که باید به مضحکه شدن و تمسخر رئیس جمهور در فضای مجازی پاسخ دهند.

اینکه پاسخ روحانی بی‌ربط‌ترین پاسخ ممکن به سؤال خبرنگار بوده و اساساً با تعریف ساده «عیدی» به معنای هدیه‌ای که اعطا می‌شود نه اینکه دریافت شود، در تعارض است، تردیدی وجود ندارد و بحثی روی آن نیست. آنچه پذیرفتنی نیست آن است که چطور پس از مضحکه سال گذشته، مشاوران روحانی فکری به حال امسال نکرده بودند و یک پاسخ ساده برای چنین سؤالی را به رئیس‌جمهور پیشنهاد نداده بودند؟

پس وظیفه مشاوران روحانی چیست؟ آیا آنها حتی در این حد هم برای خود وظیفه قائل نیستند؟

حسن روحانی، یک مشاور سیاسی دارد که حمید ابوطالبی است؛ حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی روحانی هم از قضا در شبکه اجتماعی بسیار فعال و پرکار است و درباره غالب موضوعات ریز و درشت اظهارنظر می‌کند که گاه اثرات قابل توجهی هم دارد.

یک مشاور اقتصادی هم دارد و یک مشاور در امور روحانیت. به جز این، دستیاری در امور اقلیت‌ها دارد و دستیار دیگری در امور حقوق شهروندی. محمد نهاوندیان هم اگرچه عنوانش معاون اقتصادی است اما بیشتر نقش یک دستیار و مشاور با نفوذ را دارد. به جز اینها، برخی از نزدیکان او از نظر مشاوره به روحانی به خصوص در امور سیاست داخلی و اقتصادی، اثرگذاری ویژه‌ای دارند مانند محمدباقر نوبخت و محمود واعظی.

همه این نام‌ها به جز دیگر افرادی  است که از نزدیکان روحانی به شمار می‌روند و روی نظرات او اثرگذارند اما سمت رسمی مشخصی ندارند.

این رسانه البته به یک سؤال او پاسخ نداد و آن اینکه در ماجرای اخیر، تقصیر مشاوران روحانی است یا خود وی که عیدی برای مردم ندارد؟