ادعای رویترز درباره اهداف سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران

گروه جهان الف،   3980317118

یک رسانه غربی روایت خود را از اهداف ادعایی نخست‌وزیر ژاپن در سفر به تهران مطرح کرده است.

به گزارش فارس، گفته می‌شود «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، ۱۲-۱۴ ژوئن (۲۲-۲۴ خرداد) به تهران سفر می‌کند.

 خبرگزاری «رویترز» مدعی شده این سفر به قصد میانجی‌گیری میان ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. این رسانه غربی نوشته ژاپن به‌دلیل داشتن روابط نزدیک و طولانی‌مدت با ایران از یک سو و اتحاد با آمریکا از سوی دیگر، جایگاه منحصر به فردی برای میانجی‌گری بین دو کشور دارد.

طبق این تحلیل، از آن‌جا که ژاپن یکی از واردکننده‌های نفت خاورمیانه است، صلح و ثبات در این منطقه را در راستای منافع ملی خود می‌داند.

تا پیش از تشدید تحریم‌ها علیه تهران، ژاپنی‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد نفت خام خود را از ایران خریداری می‌کردند.

اکنون با افزایش تنش بین آمریکا و ایران و درخواست واشنگتن از کشورهای مشتری نفت ایران مبنی بر قطع خرید نفت از تهران، ژاپن با کمبود احتمالی سوخت‌های فسیلی مواجه است. از این رو محتمل است آبه در سفر خود به ایران، خواهان ازسرگیری مجدد مذاکرات بین ایران و آمریکا شود.

بر اساس برنامه اولیه، انتظار می‌رود آبه روز ۲۳ خرداد با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و روز ۲۴ خرداد با رهبر معظم انقلاب دیدار داشته باشد. او اولین نخست‌وزیر ژاپن است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد تهران خواهد شد.

سال گذشته نیز زمزمه‌هایی از احتمال سفر آبه به تهران وجود داشت، اما آنطور که رسانه‌های ژاپنی خبر دادند، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موجب لغو آن سفر شد.

«ریچارد مالینسون»، تحلیل‌گر ارشد مسائل انرژی در لندن نیز معتقد است: «تمرکز ژاپن بیشتر بر روی روابط تجاری و دیپلماتیک در منطقه است تا اقدامات نظامی و ممکن است به همین دلیل، تهران در میان متحدان آمریکا، ژاپن را متحد بی‌طرف‌تری بداند».

طبق تحلیل رویترز، ژاپنی‌ها در نشست چهارجانبه در توکیو توانستند تأکید روسیه را برای تلاش جهت کاهش تنش میان ایران و آمریکا کسب کنند.

«مومویو کندو» محقق انستیتوی خاورمیانه در ژاپن در این‌ خصوص گفت ممکن است آبه در سفر به تهران از حسن روحانی بخواهد در نشست گروه ۲۰ شرکت کند.

ترامپ در سفر ماه گذشته خود به توکیو با اشاره به روابط خوب میان ژاپن و ایران از آبه درخواست کرد در قبال مسئله ایران به او کمک کند. او گفت: «معتقدم ایران مایل به گفت‌وگو است و اگر آن‌ها مایل به گفت‌وگو باشند ما هم مایل به گفت‌وگو هستیم».

علی‌رغم این، یک منبع آمریکایی چهارشنبه به پایگاه آسیاتایمز گفته «دونالد ترامپ» بعد از بررسی‌هایی که در دولت او انجام شده به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از وضعیت تنش با ایران است و به همین سبب پیشنهاد «مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را مطرح کرده است.