خطر پوکی استخوان در مردها

گروه سلامت الف،   3980311061

محققان دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در ایالات متحده در بررسی‌های خود متوجه شدند که مردان به اندازه زن‌ها در خطر پوکی استخوان هستند.

خطر پوکی استخوان در مردها

به گزارش طبنا از دیلی‌میل، همیشه فرض بر این بوده است که زنان یائسه بیش از هر کسی در معرض خطر پوکی استخوان هستند. اما در بررسی محققان آمریکایی روی ۲۰۰ مرد جوان و میانسال، معلوم شد که از هر سه مرد، یک مرد بین ۳۵ تا ۵۰ ساله، به استئوپنیا ( از دست دادن تراکم استخوان) مبتلاست. این وضعیت موجب ضعف استخوان‌ها شده و علامت ابتلا به پوکی استخوان است.

این بررسی نشان داد که پزشکان باید مردهای جوان و میانسال را هم تشویق به بررسی تراکم استخوان کنند.

تقریبا بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی به پوکی استخوان که منجر به ضعیف و شکننده شدن استخوان می‌شود، مبتلا هستند. شکستگی‌های استخوانی، به‌ویژه در ناحیه لگن، عواقب شدیدی به دنبال دارد. شکستگی لگن منجر به معلولیت دایمی ۵۰ درصد از افراد مبتلا به این نوع شکستگی می‌شود.

علاوه بر آن ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنانی که دچار شکستگی در لگن شده بودند، جان خود را از دست دادند و این نرخ مرگ‌ومیر در مردان، ۳۳ درصد است.

بررسی روی بزرگسالان نشان داد که در ضعف استخوانی، لگن فمور و مهره‌های کمری و کمر بیش از نقاط دیگر بدن در معرض شکستگی قرار دارند.

متاسفانه پوکی استخوان علایم قابل مشاهده ندارد و بدون تست تراکم ماده معدنی استخوان، نمی‌توان آن را تشخیص داد.

محققان دانشگاه می‌سی‌سی‌پی می‌گویند، آنها در بررسی‌های خود با شگفتی متوجه شدند که مردها حتی بیش از زن‌ها در معرض پوکی استخوان قرار دارند. البته این بررسی در مقیاس کوچک انجام شده است و آنها قصد دارند مطالعات دیگری در سطح وسیع‌تر انجام دهند.

بنابه گفته محققان، برای سالم نگهداشتن استخوان باید ورزش‌های قدرتی و البته هوازی مانند پیاده‌روی ملایم و تند و کوهنوردی انجام داد. این نوع ورزش‌ها روی استخوان‌های بدن در برابر جاذبه نیرو وارد کرده و آنها را قوی‌تر می‌کند.

محققان می‌گویند علاوه بر ورزش، باید عادت سالم رژیم غذایی داشت و به اندازه کافی مواد مغذی کلسیم و ویتامین D مصرف کرد. مصرف روزی سه وعده لبنیات نیز ضروری است.

با اتخاذ سبک زندگی سالم و انجام ورزش می‌توان از ضعف استخوان و ابتلا به بیماری مهلک پوکی استخوان پیشگیری کرد.