رئیس قوه قضائیه: حجم بالاى قانون مشکلى را حل نمى‌کند

گروه اجتماعی الف،   3980311015

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از مشکلات‌مان در مسئله قوانین، حجم بالاى قانون است، گفت: یکى از ضرورت‌هایى که باید در قوه قضاییه با همکارى دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد، تنقیح قوانین است.

رئیس قوه قضائیه: حجم بالاى قانون مشکلى را حل نمى‌کند

به گزارش الف به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه که به استان خراسان جنوبی سفر کرده است، در جمع کارکنان و قضات دادگسترى این استان با بیان اینکه توفیقى است که در جمعه آخر ماه مبارک رمضان و در روز قدس در جمع مردم متدین و ولایتمدار و سختکوش استان خراسان جنوبى هستم، با اشاره به گزارشی که در ابتدای جلسه از سوی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ارائه شد، به بیان نکاتی پرداخت.

وی گفت: نکاتى که رئیس کل دادگسترى به عنوان گزارش کار اشاره کرد، باعث خوشحالى شد؛ از این جهت که در زمینه نزدیک شدن شرایط در مجموعه استان خراسان جنوبى به شاخصه‌هایى که موضوع تحول در دستگاه قضایى هست، گام‌هاى خوبى برداشته شده و همت کردند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در موضوع اطاله دادرسى و رفع آن که از معضلات دستگاه قضایى است، آمارِ ارائه شده، آمار قابل توجه و خوشحال کننده‌ای بود که زمان رسیدگى بسیار زمان کمى شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش جمعیت کیفری، خطاب به قضات دادگستری این استان گفت: نسبت به حبس دادن و زندانى کردن افراد، با همان احتیاط و حساسیت و آنچه که محدود به قانون است، اقدام کنید.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف وضعیت پرونده‌های مسن و معوقه، تصریح کرد: حتما باید پرونده هاى مانده را به سرانجام برسانیم.

آیت الله رئیسی اجرای احکام را به عنوان موضوعی مهم مورد تاکید قرار داد و افزود: اثر تمام احکام و اقدامات در اجراى آن ظاهر مى شود و اگر اجرا نشود، تمام زحماتى که براى رسیدگى و اتقان حکم و دقت نظر‌ها کشیده شده، هدر می‌رود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در مورد اجراى احکام، وضعیت و شرایط، مطابق اظهارات رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی، شرایط مناسبى است، ادامه داد: در مجموع در استان خراسان جنوبى با داشتن نیروهاى فرهیخته و همکاران متدین، پرکار، قانع و پرتلاش‌مان در رابطه با مسائل قضایى و اجراى عدالت گام‌هاى خوبى برداشته شده که جا دارد از همه مدیران، قضات و کارکنان پرتلاشی که براى اجراى عدالت، احقاق حق، رسیدگى به امور مردمِ بسیار خوب، متدین، خونگرم و ولایى در این استان تلاش مى‌کنند، صمیمانه تقدیر و تشکر و سپاسگزارى داشته باشم.

وی با بیان اینکه امروز کرامت، شان و منزلت قضات باید حفظ شود، به مصادیق حفظ شان قاضی اشاره کرد و ادامه داد: شان و منزلت قاضى به زمینه مناسب براى رسیدگی‌هاى عادلانه وى فراهم کردن، حکم متقن او را ترتیب اثر دادن، زمینه را براى هرگونه نفوذ در او و حکم او سد کردن، توجه به شخصیت انسانى و کرامت جایگاه و شان و منزلت او داشتن و پیگیرى کردن اجراى آنچه از نظرات صائب و قضاوت عادلانه اوست، می‌باشد. 

آیت الله رئیسی تصریح کرد: شان و منزلت قاضى ایجاب مى‌کند هم منزلت شخصیت حقیقى او و هم شخصیت حقوقى او حفظ شود و مشکلات معیشتى و دغدغه معیشت را نداشته باشد و حداقل امکانات براى او و زندگیش فراهم شود.

وی اضافه کرد: عزت قاضى و حفظ کردن آن در دستگاه قضایى را به این مى‌دانیم که نظام قضایى از قاضى نفوذ ناپذیر، شجاع و دلداده به خدا که براى احقاق حق و ابطال باطل جز خدا و انجام وظیفه الهى چیز دیگر را به رسمیت نمى‌شناسد، حمایت کند. این قاضى و حکم این قاضى باید مورد حمایت جدى در عدلیه باشد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: قضات شجاع باید مورد حمایت جدى در دستگاه قضایى باشند و ما هم بنای‌مان این است که از قضات عزیزى که به دور از هرگونه نفوذپذیرى با حفظ کرامت و شان خود، حکم صادر می‌کنند و به پرونده‌ها رسیدگی می‌نمایند و فصل خصومت انجام می‌دهند، حمایت کنیم.

آیت الله رئیسی افزود: نسبت به رفع مشکلات و کمبودهاى دادگسترى استان، ١٠ نفر از همکاران از تهران طى یک هفته مشغول بودند و قبلا اطلاعات و گزارشاتى داشتند و گزارشات خود را تکمیل کردند و امروز در جلسه‌اى که قبل از این جلسه با شوراى قضایى استان و روساى سازمان‌ها داشتیم، این مسائل مطرح شد و به نظر می‌رسد میزان نیروى انسانىِ تصویب شده و میزان اعتباراتِ قطعى شده، بتواند بخش قابل توجهى از مشکلات استان خراسان جنوبی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: قضاوت کار سختى است؛ به نحوى که قاضى باید هم اطلاعات قانونى و حقوقى کامل داشته باشد و هم مجموعه آنچه را که در دانشگاه یا حوزه دریافت کرده، بتواند مهندسى کند، در واقع قضاوت مهندسى اجراى قانون است.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: قاضى وقتى مى‌خواهد در محکمه حکم کند، باید اطلاعات همه قوانین را داشته باشد و آنجا در یک پرونده شاید همه این قوانین در جهت تصمیم گیرى به کار آید؛ قاضی در مقام قضاوت باید از حیثى به قانون مدنی، از حیثى به آیین دادرسى کیفرى، از حیثى به قوانین و مقرراتى مثل قانون تجارت و قوانین دیگر تسلط داشته باشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از مشکلات‌مان در مسئله قوانین، حجم بالاى قانون است، ادامه داد: یکى از ضرورت‌هایى که باید در قوه قضاییه با همکارى دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد، تنقیح قوانین است.

وی بیان داشت: تنقیح قوانین یکى از ضرورت‌هاى کشور است. قوانین باید منقح شوند و حجم بالاى قانون مشکلى را حل نمى‌کند. این قوانین گاهى اجمال، گاهى ابهام و گاهى تعارض دارند و باید این مسائل حل شود.

رئیس قوه قضاییه از قضات و کارکنان استان خراسان جنوبی خواست پیشنهادات تحولی خود را منعکس کنند و گفت: دیدگاه ما این نیست که همه کسانی که در مرکز هستند، همه پیشنهادات و ایده‌های عالی را داشته باشند. البته خیلی از ایده‌های ایشان عالی است؛ اما بسياری از ایده‌های عالی هم از استان‌ها و شهرستان‌ها و از قضاتی که در جای جای کشور تلاش می‌کنند، برمی‌خیزد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه بانکی را به عنوان بانک ایده‌ها در دستگاه قضایی دنبال می‌کنیم، افزود: حتما دیدگاه‌ها و نظرات شما موثر است و مورد توجه قرار خواهد گرفت و انشاءالله دیدگاه‌های شما بتواند منشاءِ برکات و آثار خیر باشد.

وی در بخش پایانی اظهاراتش به بیان نکاتی در رابطه با ماه مبارک رمضان پرداخت و برکات دهه سوم این ماه را برشمرد و گفت: این لیالی و ایام آخر ماه مبارک رمضان نباید بدون درک فضائل آن از دست برود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه استفاده از فضائل ماه مبارک رمضان برای همگان ضرورت دارد، گفت: از خداوند می‌خواهیم سرمایه عظیم تقوا را به همه ما ارزانی دارد و در تنگنا‌ها و اشکالات و گرفتاری‌ها دست ما را بگیرد تا بتوانیم به وظایف‌مان به بهترین نحو ممکن عمل کنیم.