دلایل شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی/ آیا دونالد ترامپ دوباره وارد میدان می‌شود؟

گروه جهان الف،   3980309123 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
دلایل شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی/ آیا دونالد ترامپ دوباره وارد میدان می‌شود؟

به گزارش الف، آخرین مهلت چهل و دو روزه بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی دو روز قبل به پایان رسید و نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتوانست دولت را تشکیل دهد. نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف جدید می بایست رضایت دیگر گروه های سیاسی یعنی حداقل 65 کرسی از کنست دارای 120 کرسی را بدست می آورد. در رای گیری روز چهارشنبه 74 نماینده به انحلال پارلمان و برگزاری دوباره انتخابات در شهریور ماه رای داده بودند و 45 نماینده با آن مخالفت کرده بودند.

البته طرح انحلال پارلمان توسط طرفداران نتانیاهو یعنی حزب لیکود در کنست مطرح شده بود چرا که در غیر این صورت روون ریولین، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی می بایست فرد دیگری به غیر از نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه می کرد.

بنیامین نتانیاهو در طول هفته های گذشته به شدت پیگیر مذاکره جهت دست یابی به ائتلاف بود اما بدلیل برخی مسائل از جمله قانون خدمت سربازی تشکیل دولت به سرانجام نرسیده بود. عامل این عدم ائتلاف نیز به آویگدور لیبرمن برمی گردد که به شدت خواهان اجرایی شدن قانون اجباری خدمت نظام وظیفه برای مبلغان یهودی ارتدکس بود.

لیبرمن رهبر حزب دست راستی« اسرائیل، خانه ما» است که تنها 5 کرسی در انتخابات چند ماه قبل کسب کرده بود اما همین تعداد کرسی به مانعی جدی بر سر راه نتانیاهو تبدیل شده بود.

در طول تاریخ رژیم جعلی اسرائیل، این اولین بار است که چنین اتفاقی رخ داده و در واقع قرار است انتخابات دوباره تکرار شود. در انتخاباتی که در فروردین ماه برگزار شده بود با وجود تمام حرف و حدیث ها، اما حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو توانست با کسب حدود 30 درصد آرا معادل 36 کرسی به پیروزی برسد. بنی گانتز، رئیس سابق ستاد مشترک اسرائیل و رهبر حزب آبی و سفید نیز با اختلاف اندک یعنی با کسب 35 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفته بود.

نتانیاهو وعده داده در انتخابات مجدد که 17 سپتامبر برگزار خواهد شد دوباره به پیروزی دست خواهد یافت.

شکست نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی موجب شده فعلاً آمریکا، رونمایی از طرح معامله قرن را به تاخیر بیندازد. این در حالی است که اگر کمک های دونالد ترامپ در طول یک سال گذشته به نتانیاهو نبود احتمالاً وی نمی توانست به پیروزی دست یابد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تبلیغات انتخاباتی تاکید ویژه ای بر ارتباطات نزدیک خود با دولت ترامپ داشت و از این موضوع به عنوان یک برگ برنده استفاده کرد. به خصوص اگر به این نکته توجه کنیم که مردمان اسرائیل از نقاط مختلف دنیا دور هم جمع شده اند و بدلیل عدم سابقه و وابستگی به آب و خاک، ترس فراوانی از آینده به لحاظ روحی و روانی دارند. بنابراین طبیعی است که حمایت آمریکا از یک نامزد چه تاثیری جدی می تواند بر معادلات انتخاباتی داشته باشد.

دونالد ترامپ با حمایت از طرح انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس و واگذاری جولان اشغالی به این رژیم عملاً کمک شایانی به پیروزی نتانیاهو انجام داده بود.

در حال حاضر مشخص نیست در چهار ماه آینده که قرار است انتخابات برگزار شود آیا باز هم دونالد ترامپ به حمایت از نتانیاهو وارد میدان خواهد شد و اگر این کار صورت گیرد چه امتیازی دوباره به وی اعطا خواهد شد. البته این بار مخالفان نتانیاهو با شدت بیشتری علیه وی فعالیت خواهند کرد. به خصوص اینکه بدلیل مشکلات قضایی، پرونده های فساد مالی نتانیاهو و همسرش در دادگاه بازاست. همسر نتانیاهو چند روز قبل در دادگاه برخی اتهامات مبنی بر سوء استفاده از قدرت را پذیرفته بود.