جلوگیری از خشکی پوست با تغذیه

گروه سلامت الف،   3980309052
 
دلایل بسیار زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. عوامل محیطی همانند وضعیت آب و هوایی، شیوه و سبک زندگی می‌تواند در کمبود آب بدن و یا خشکی پوست تاثیرگذار باشد. در ادامه با غذاهایی که به رفع این مشکل کمک می‌کنند، آشنا می‌شوید.

آووکادو

علاوه بر دارابودن چربی‌های سالم، آووکادو حاوی ویتامین‌های C و E است. ویتامین C باعث تقویت تولید کلاژن می‌شود. از سوی دیگر براساس نظر محققان، کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. اضافه کردن آووکادو به سالاد و اسموتی‌ها می‌تواند شما را از دریافت مقادیر مناسبی از این دو نوع ویتامین برخوردار ساخته و موجب حفظ رطوبت پوست شما شود.

سیب‌زمینی شیرین

برای کمک به افزایش استحکام و مقاومت پوست، یک سیب‌زمینی شیرین پخته شده و یا کباب شده را به شام خود اضافه نمایید. این سبزی همانند کارووتنوئیدها و گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که بخش‌های محافظتی پوست در برابر عوامل و آسیب‌های محیطی را تقویت می‌نمایند. این عوامل موجب می‌شوند تا از پوست در برابر آب و هوای سرد و خشک زمستان و آسیب‌دیدگی پوست محافظت شود.

کلم

این سبزی سبزبرگ حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و کارووتنوئیدها است که موجب ایجاد رطوبت بالا در پوست و اجتناب از تخریب کلاژن می‌شوند. شما می‌توانید با مصرف همزمان کلم و ماهی از آنتی‌اکسیدان‌های مرطوب‌کننده پوستی و اسیدهای چرب بهره‌مند شوید.علاوه‌بر کمبود آب بدن که در حفظ سلامت پوست تاثیرگذار است، مواد شیمیایی مضر موجود در عطر و لوازم آرایشی نیز می‌توانند موجب خشکی پوست شوند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب همانند ماهی قزل‌آلا (سالمون) و ساردین دارای مقادیر بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش میزان رطوبت پوست می‌شوند. یک مطالعه‌ نشان داد که اسید چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست را در پوست‌های خشک احیا نموده و بروز خارش و حتی خارش‌های مزمن را کاهش دهد.

آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که به پوست‌های خشک کمک فراوانی می‌کند. به‌عنوان مثال برخی از انواع آجیل‌ها حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم هستند که سطح گلوتاتیون را افزایش می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند علائم پسوریازیس را کاهش داده و بهبود بخشد (نوعی بیماری پوستی خودایمنی که موجب خشکی و پوسته پوسته‌شدن پوست می‌شود). علاوه بر این، دانه‌هایی مانند دانه کتان و گردو، مقادیر بسیار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 را در خود دارند که به حفظ رطوبت پوست کمک فراوانی می‌کنند.

منبع: آرمان