وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور

گروه سلامت الف،   3980307200

رئیس اداره بهداشت بیرجند گفت: حدود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که به عدم وجود مراکز ناباروری در برخی از شهرها با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌باشند که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرد.

به گزارش فارس، محمدعلی زنگویی‌مطلق عصر امروز در همایش گرامیداشت روز ملی جمعیت اظهار داشت: رویکرد افزایش نرخ باروری متناسب با اهداف سلامت، فرهنگ‌سازی و افزایش دانش جامعه درباره سیاست‌های افزایش جمعیت و خانواده سالم است.

وی افزود: بنا به نظر کارشناسان، رشد جمعیت کشور در سال 1420 به صفر خواهد رسید و در صورت ادامه این روند به رشد منفی هم می‌رسد به همین دلیل سیاست‌های کلی جمعیت تغییر مناسبی پیدا کرده و بحث افزایش جمعیت متناسب با سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

رئیس اداره بهداشت بیرجند تصریح کرد: ارتقاء پویایی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزندآوری و کاهش سن ازدواج از جمله این سیاست‌ها است.

زنگویی‌مطلق مناسب‌ترین سن ازدواج را زمان دانشجویی دانست و گفت: با ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌توان در تحقق این سیاست نقش بسزایی ایفا کرد.

وی حفظ کیان خانواده و آموزش به خانواده‌ها در مواجهه با مشکلات را مهم‌ترین اقدام بعد از ازدواج دانست و افزود: با فرهنگ‌سازی و استفاده از کلاس‌های آموزشی و مراکز مشاوره می‌توان این مشکل را مرتفع کرده و جلوی طلاق‌های عاطفی و قانونی را گرفت.

رئیس اداره بهداشت بیرجند اعتیاد، مشکلات اقتصادی و عدم آموزش مهارت‌های زناشویی را از مهم‌ترین مشکلات و باعث طلاق و برهم زدن کانون گرم خانواده دانست و گفت: با تأسیس مراکز مشاوره و آموزش قبل و پس از ازدواج می‌توان به تحکیم خانواده کمک کرده و جلوی برخی مشکلات و معضلات اجتماعی را گرفت.

زنگویی‌مطلق ادامه داد: از ضروریات رسیدن به جامعه‌ای سالم، فرهنگ‌سازی در زمینه خدمات زایمان ایمن و طبیعی و نیز هشدار نسبت به افزایش سزارین است تا از مضرات و خطرات ناشی از سزارین در بین مادران کاسته شود.

وی افزود: حدود 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که به عدم وجود مراکز ناباروری در برخی از شهرها با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌باشند که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرد.