کنایه‌ کرباسچی به عارف: برخی که در میکروفن خود فوت هم نکرده بودند پیشتازی مطهری را به ضرر خود می‌دیدند

گروه سیاسی الف،   3980307097 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کنایه‌ کرباسچی به عارف: برخی که در میکروفن خود فوت هم نکرده بودند پیشتازی مطهری را به ضرر خود می‌دیدند

غلامحسين كرباسچي دبيركل حزب كارگزاران از حذف مطهري از هيات ريسه مجلس به عنوان اشتباه مشترك اميد و مستقلين ياد مي‌كند. در ادامه مشروح گفت‌وگوی اعتماد با کرباسچی را مي‌خوانيد:

ارزيابي شما از اتفاقات روز يكشنبه و انتخابات هيات رييسه مجلس چيست؟

به نظرم رويكردي كه روز يكشنبه در پيش گرفته شد رويكرد درستي نبود و دوستاني‌ كه اين شيوه را برنامه‌ريزي كردند يا بينش درستي از تركيب مجلس و تركيب سياسي در مجلس ندارند يا انگيزه‌هاي ديگري را دنبال مي‌كنند كه عمدتا شخصي است.

منظور شما از انگيزه‌هاي شخصي چيست؟

به هر حال ممكن است افرادي تمايل داشته باشند سمتي بگيرند و از سوي ديگر آقاي مطهري يك فرد آزاده‌اي بود كه هرچند ممكن است برخي با مواضع فرهنگي و اجتماعي او مواضعي داشته باشند اما به لحاظ سياسي اظهارنظرهاي شجاعانه‌اي داشتند و در جايگاه هيات رييسه بيشترين تقابل را جريان تندرو مجلس با ايشان داشتند و حتي با او دست به يقه شدند. به نظر مي‌رسد برخي از افرادي كه در جريان اصلاح‌طلبي هستند اين پيشتازي آقاي مطهري را در شرايطي كه خودشان هميشه ساكت بودند تا جايي كه به برخي از آنها گفته شده بود تا به حال در اين مدت نمايندگي يك فوت هم در اين ميكروفن خود نكرده‌ايد را به ضرر خود مي‌ديدند. آقاي مطهري مسلم است با اين همه اظهارنظر شجاعانه ديگران را به حاشيه مي‌راند. از سوي ديگر جناح مقابل اصلاح‌طلبان هم به نظر مي‌رسد خيلي برنامه‌ريزي شده عمل كردند به‌طوري كه تحريك‌هايي را انجام دادند به اين معنا كه اعلام كردند به لاريجاني راي نخواهند داد يا حتي اين راي را به گلدان اصلاح‌طلبان خواهند ريخت در اين صورت اين تصور را در ميان اعضاي فراكسيون اميد به وجود آوردند كه مي‌توانند رياست مجلس را كسب كنند درحالي كه مشخص بود چنين اتفاقي رخ نخواهد داد.

البته اين را هم بايد بگويم كه دوستان آقاي لاريجاني هم اشتباه كردند كه در يك رويارويي اين‌چنين كه نتيجه‌اش را مي‌دانستند يك چهره‌اي مانند آقاي مطهري را از حوزه نيابت مجلس حذف كردند و اين رويكرد انتقامي دوستان لاريجاني اشتباه فاحش بود چراكه بودن يا نبودن علي مطهري در جايگاه نايب‌رييسي براي شخص مطهري امتياز وي‍ژه‌اي نبود بلكه براي مجلس يك امتياز محسوب مي‌شد. ايشان با آن سابقه خانوادگي و خصوصيات آزادمنشانه‌اي كه داشت و همچنين جايگاه و پايگاهي كه در ميان مردم دارد حذفش از هيات رييسه يك لطمه بزرگ براي مجلس محسوب مي‌شود.

البته اين نظر هم وجود دارد كه بعد از سه سال فراكسيون اميد با اين ليست مستقل يك شفاف‌سازي كرد و ميان اصلاح‌طلبان واقعي و افرادي كه راهنماي چپ مي‌زنند و به راست مي‌پيچند يك مرزبندي ايجاد كرد؟

اينها توجيه است. كدام شفاف‌سازي؟!‌ از همان اول هم كه اين مجلس تشكيل شد مشخص بود حدود 105 تا 106 نفر عضو اين فراكسيون هستند كه با آن كار مي‌كنند. در مجلس بايد كار سياسي كرد و ديد وضعيت چگونه‌ است؛ بايد ارزيابي كرد صلاحيت مجموعه آن هم در شرايط موجود چيست. اينكه شما پست معاونت مجلس را از دست بدهيد به خاطر يك حرف نامشخصي به نام شفاف‌سازي كاملا مشخص است كه نامربوط و نابجاست الان چه چيزي را شفاف كرديم؟! ما در زمان انتخابات مي‌توانيم شفاف همه‌چيز را بگوييم و همان زمان مشخص مي‌شود چه كسي در طول اين چند سال از حقوق مردم به خوبي دفاع كرده است و چه كسي در اين مدت كاملا ساكت بوده و لب از لب باز نكرده است. امروز يك پست مهم را از دست مي‌دهيد كه شفاف كرده باشيد؛ نتيجه چه شد چه چيز‌ي شفاف شد؟! همان 105 نفري كه از روز اول مشخص بود كه عضو فراكسيون اميد بودند. به نظر من مصاحبه آقاي مطهري خودش گوياي همه‌چيز هست.

يعني شما مي‌گوييد اميدي‌ها بايد از همان اول وارد ائتلاف مي‌شدند؟

بحث ائتلاف نيست و قرار نبود كسي با كسي ائتلاف كند. اين مشخص بود كه آقاي لاريجاني راي مي‌آورد. شما وقتي مي‌دانيد لاريجاني رييس مجلس مي‌شود در مقابل گروه تندرويي كه به هر نحوي مي‌خواهد جايگاه هيات رييسه در اين يك سال آخر را تضعيف كنند. شما همفكري‌ مي‌كرديد كه نه تنها اين جايگاه تضعيف نشود بلكه جايگاه اصلاح‌طلبان نيز تقويت شود و مهم‌تر از همه فردي مانند مطهري از جايگاه نايب رييسي حذف نشود. بله شفاف‌سازي انجام شد و مشخص شد مردمي كه به مطهري راي داده بودند چون با يكسري حرف‌هاي موهون ايشان را از جايگاه نيابت انداخته‌اند نظرشان نسبت به اصلاح‌طلبان تغيير خواهد كرد. باز هم مي‌گويم اين يك اشتباه مشترك بود. يعني هم كساني كه در فراكسيون اميد اجازه ندادند اين هماهنگي اتفاق بيفتد اشتباه كردند و هم اعضاي فراكسيون مستقلين كه به آقاي مطهري راي ندادند مجلس را از ايشان محروم كردند. خودشان مقايسه كنند ببينند جاي چه كسي را با چه كسي عوض كردند؟ آقاي مطهري شخصيت كم‌نظيري در مجلس ما بود و اين افتخار مجلس دهم بود. مستقلين هم در اين ماجرا ضرر كردند.