اشتباهی که برای کشتی‌گیر ایران گران تمام شد

گروه ورزشی الف،   3980307019 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اشتباهی که برای کشتی‌گیر ایران گران تمام شد

اتفاق عجیبی که بر روی سکوی دریافت مدال طلای جام ساساری برای محمدباقر یخکشی آزادکار وزن ۶۱ کیلوگرم ایران رخ داد و وی بدلیل نپوشیدن گرمکن ورزشی از مسابقات اخراج شد، نه تنها مدال طلای این کشتی‌گیر با بی‌خبری مسئولان تیم از قوانین از دست رفت، بلکه شانس رسیدن وی به جمع ۴ نفر نخست رنکینگ را از بین برد تا کار وی برای کسب مدال در رقابت های جهانی را بیش از پیش دشوار کند.

به گزارش ایسنا، آزادکار وزن ۶۱ کیلوگرم ایران پس از کسب مدال طلای جام ساساری ایتالیا به عنوان یکی از دو رویداد باقی‌مانده موثر در رنکینگ جهانی کشتی‌گیران، به دلیل این که با تی‌شرت ورزشی بر روی سکوی اهدای مدال حاضر شد، مدال طلای خود را از دست داد. این در حالی بود که اگر این کشتی‌گیر با گرمکن ورزشی بر روی سکوی دریافت مدال حاضر می‌شد، هرگز چنین اتفاق تلخی رخ نمی‌داد.

یخکشی که پیش از این با ۲۰ امتیاز در رده هفتم رنکینگ جهان قرار داشت برای افزایش شانس قرار گرفتن در میان ۴ نفر نخست رنکینگ عازم این تورنمنت ساساری ایتالیا شد تا در صورت کسب مدال در این رویداد به جام یاشاردوغو ترکیه نیز به عنوان آخرین تورنمنت موثر در رنکینگ پیش از رقابت‌های جهانی حاضر شود و در نهایت بتواند در جمع ۴ نفر نخست رنکینگ قرار گیرد. بر اساس قوانین اتحادیه جهانی کشتی ۴ نفر نخست رنکینگ به عنوان قدرت‌های برتر جهان در هر وزن تا مرحله نیمه نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند تا شانس بسیار بیشتری نسبت به سایرین برای کسب مدال داشته باشند.

رسول کالیف قزاق، آندریف بلاروس، راهول آواره از هند، آلک هوور از آمریکا، کریم هوجاکوف از ترکمنستان، محمد لاکل از الجزایر و محمدباقر یخکشی از ایران ۷ کشتی گیری بودند که در وزن ۶۱ کیلوگرم جام ساساری به روی تشک رفتند. بدلیل تعداد کم کشتی‌گیران وزن ۶۱ کیلوگرم، رقابت‌های این وزن بصورت دوره‌ای برگزار شد و برنز مشترک نداشت.

بر اساس قوانین اتحادیه جهانی کشتی، یخکشی با کسب مدال طلای تورنمنت ساساری ۸ امتیاز و بدلیل اینکه تعداد کشتی گیران این وزن کمتر از ۱۰ بودند، ۶ امتیاز دیگر نیز گرفت تا در مجموع با طلای جام ساساری ۱۴ امتیاز دشت کند، اما یک اتفاق عجیب که حاکی از بی‌توجهی یا بی‌خبری مسئولان تیم ملی نسبت به قوانین بود باعث شد وی بر روی سکو دیسکالیفه شود و مدال طلای خود را به راحتی از دست بدهد و شانس رسیدن به قرعه راحت در مسابقات جهانی (در صورت ملی‌پوش شدن) را از دست داد.

اما از بین نفراتی که در رنکینگ اتحادیه جهانی بالاتر از یخکشی حضور داشتند، هیچکدام عازم ایتالیا نشدند تا در تورنمنت ساساری کشتی بگیرند، به همین دلیل کسب مدال طلا در این رقابت‌ها بهترین فرصت بود تا وی خود را به جمع بالانشین‌ها برساند و برای قرار گرفتن در میان ۴ نفر نخست رنکینگ در جام یاشاردوغو خیز بردارد.

اما اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد و این کشتی‌گیر بخاطر نپوشیدن گرمکن ورزشی، دیسکالیفه نمی‌شد، با ۳۴ امتیاز در رده پنجم رنکینگ قرار می‌گرفت و این شانس را داشت تا با کسب مدال در جام یاشاردوغو از گاژی مراد رشید اف روس با ۴۰ امتیاز در رده سوم و بکا لومتادزه گرج رده چهارمی با ۳۸ امتیاز پیشی بگیرد و در نهایت با قرار گرفتن در میان ۴ نفر نخست رنکینگ شانس بیشتری برای رسیدن به مدال در رقابت‌های جهانی قزاقستان داشته باشد.

در جایی‌که فدراسیون کشتی در بیانیه‌ای بر بررسی جدی این موضوع و برخورد با مسببان این اتفاق تاکید کرده، مشخص نیست چه افرادی در بروز این اتفاق سهیم بوده‌اند؟

تاکنون مسئولان فنی و سرپرست تیم درباره دلایل بروز این اتفاق صحبت نکرده‌اند اما سوال اصلی در اینباره این است که چرا مسئولان تیم ملی کشتی آزاد ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان نباید از قوانین اتحادیه جهانی کشتی اطلاع کامل داشته باشند و در جایی‌که کشتی‌گیر جوان و با آتیه‌ای همچون محمد باقر یخکشی با شکست دادن همه رقبا به مدال ارزشمند طلا در این رویداد معتبر می‌رسد چرا باید تاوان بدهد؟

این اتفاق نه تنها مدال طلای یخکشی را از چنگ او خارج کرد، بلکه احتمال رسیدن او به جمع ۴ نفر نخست رنکینگ را تا حد زیادی از بین برد و در آخر کار او را برای کسب مدال جهانی ۲۰۱۹ نیز بیش از پیش سخت کرد. البته فدراسیون کشتی اعلام کرده به اتحادیه جهانی اعتراض می‌کند و باید دید در آینده فدراسیون کشتی می‌تواند امتیازات او در رنکینگ جهانی را بازگرداند؟