جهش بورس در پی رشد فروش شرکت‌ها

گروه اقتصادی الف،   3980305177

گزارش فروش اردیبهشت ماه اغلب شرکت‌های بورسی طی دیروز و امروز بر روی سامانه کدال نشست و فروش قابل توجه اغلب شرکت‌های بزرگ و رشد میزان تولید و نرخ فروش آن‌ها باعث افزایش امیدواری در کلیت بازار شد.

به گزارش فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر امروز و در آستانه تعطیلی میان هفته، روزی آرام را سپری کردند اما حرکت مثبت بورس، خلاف جهت دو بازار ارز و سکه ثبت شد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر افزایش قاچاق سوخت، جذب سرمایه‌گذار در راه‌آهن، نگرانی از تبعات نفتی افزایش تنش ایران و آمریکا، ارائه طرح جامع اسقاط خودرو به دولت، رونمایی از شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی، صعودی شدن مصرف برق و پیش‌بینی برداشت 14.5 میلیون تن گندم در کشور اختصاص داشت.

بازگشت امیدوارکننده

گزارش فروش اردیبهشت ماه اغلب شرکت‌های بورسی طی دیروز و امروز بر روی سامانه کدال نشست و فروش قابل توجه اغلب شرکت‌های بزرگ و رشد میزان تولید و نرخ فروش آن‌ها باعث افزایش امیدواری در کلیت بازار شد؛ در معاملات امروز، شاخص کل بیش از 3 هزار واحد دیگر رشد کرد که در این بین، نمادهای همراه، فملی و کگل بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص بر جای گذاشتند و ارزش معاملات بورس در این روز به هزار و 124 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات گروهی متعلق به گروه فلزات اساسی با 99 میلیارد تومان بود و بانک تجارت نیز با حجم 473 میلیون سهمی، در صدر معاملات بازار قرار گرفت، سرمایه‌گذاری خوارزمی، پست بانک و ستران پرتقاضاترین نمادهای امروز بوده و در طرف مقابل، کیان، دزهراوی کبافق قرار داشتند.

در گروه فلزات اساسی، فولاد معاملات متعادلی را تجربه کرد اما انتشار گزارش ظهر امروز این شرکت در خصوص تولید و فروش اردیبهشت ماه، معاملات روزهای بعد این نماد را متحول خواهد کرد؛ فولاد موفق شده در اردیبهشت ماه بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومان محصول به فروش برساند که این عدد برای ماه قبل در حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان بود؛ نرخ فروش ورق گرم شرکت در اردیبهشت ماه برابر با 4 هزار و 683 تومان و برای ورق سرد 5 هزار و 162 تومان بوده و این در حالی است که هم اکنون نرخ ورق سرد به بالای 6 هزار تومان در بورس کالا رسیده است و از این رو، فروش فولاد مبارکه در ماه خرداد نیز صعودی ارزیابی می‌شود.

در بین سایر نمادهای فلزی، ذوب آهن، ملی مس، فاسمین و فمراد روزی مثبت را پشت سر گذاشتند و معاملات وتوکا نیز در درصدهای مثبت دنبال شد.

گروه لیزینگ از جمله گروه‌هایی است که در طی روزهای اخیر مورد توجه خریداران قرار گرفته و امروز نیز دو نماد ولغدر و ولساپا، معاملاتی مثبت به خود دیدند و انتظار تحلیلگران بر ادامه رشد صعودی این دو نماد است.

سهامداران گروه دارویی، امروز شاهد بازگشایی خیره کننده و هجوم متقاضیان به این گروه بودند. در معاملات امروز، داروپخش پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود 80 درصدی در حالی به تابلوی معاملات بازگشت که روز گذشته، از فروش مناسب اردیبهشت خود و افزایش 80 درصدی آن نسبت به ماه قبل خبر داده بود و همین امر موجب رشد 39 درصدی قیمت سهام این داروساز در زمان بازگشایی و تشکیل صف خرید در آن شد، گروه دارو امروز یک مهمان تازه وارد نیز داشت و شرکت ژلاتین کپسول ایران از زیر مجموعه‌های 100 درصدی دفارا، در بازار فرابورس با قیمت 570 تومان کشف قیمت شد و داروسازی فارابی نیز در پی این عرضه اولیه، در شفاف‌سازی خود از افزایش 57 تومانی سود هر سهم خود همچنین 9 برابر شدن فروش دو ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل پرده برداشت.

با این حال این روند مثبت در همه گروه‌ها قابل مشاهده نبود و در گروه خودرویی، نماد ایران‌خودرو در محدود صفر و منفی مورد دادوستد قرار گرفت و رشد قیمتی در خساپا، خپارس زامیاد چندان پر قدرت نبود.

از دید فعالان بازار، افزایش مقداری و ریالی فروش شرکت‌ها و خصوصاً شرکت‌های بزرگ، روند صعودی بازار در خرداد ماه و رسیدن به فصل مجامع را تسهیل کرده و انتظار می‌رود با تقسیم سود قابل توجه نمادهای بورسی در مجامع، تقاضای بیشتری به بازار تزریق شود.

بازگشت به زیر خط روند

در بازار ارز امروز هم شاهد کاهش قیمت‌ها و افزایش تحرکات کنترل کننده نهاد بازار ساز بودیم، در معاملات امروز بازار اصفهان، هر دلار آمریکا برای بار دوم در یک هفته اخیر به زیر قیمت 14 هزار تومانی نفوذ کرد و این امر باعث شد تا خریداران با احتیاط بیشتری در بازار همراه شوند. در معاملات امروز، هر یورو نیز قیمت 15 هزار و 900 تومان تعیین شد و حواله درهم نیز 3 هزار 830 تومان قیمت‌گذاری شد. فعالان بازار ارز معتقدند که تسهیل بازگشت ارز صادراتی به کشور، روند صعودی صادرات غیرنفتی و حضور قوی بانک مرکزی در بازار از اتفاقات مهم این روزهاست که موجب شده قیمت دلار با قدرت بیشتری کاهش پیدا کند.

کاهش قیمت جهانی طلا و افت تقاضا در بازار ارز دو عاملی بود که معاملات امروز بازار طلا را تحت تأثیر خود قرار داد و موجب کاهش قیمت مظنه به یک میلیون و 860 هزار تومان شد، در ادامه نیز قیمت سکه تمام بهار به 4 میلیون و 820 هزار تومان تقلیل یافت و نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به ترتیب 2 میلیون و 650 هزار تومان و یک میلیون و 750 هزار تومانی را تجربه کردند و هر گرم طلای 18 عیار نیز 429 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.