طرح مرکز پژوهش‌ها برای رفاه کارت

گروه سیاسی الف،   3980305140

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: نظر ما این است که رفاه کارت برای مردم تعریف کرد تا از رفاه کارت آن‌ها، مبالغی به ازای کالاهای دریافتی از فروشگاه‌ها کسر شود.

به گزارش مهر، کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به نتیجه انتخابات هیئت رئیسه مجلس، گفت: در انتخابات هیئت رئیسه امر غیرطبیعی رخ نداد.

وی افزود: به دوستان گفته بودم که معمولاً رقابت برای کرسی‌های هیئت رئیسه در سال اول مجلس جدی است اما وقتی افراد در کرسی هیئت رئیسه بنشینند دیگر پایین آوردن آن‌ها خیلی راحت نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: این موضوع در طول ادوار مجلس مسبوق به سابقه بوده که سالی یک یا حداکثر دو نفر در ترکیب هیئت رئیسه تغییر کرده بودند.

جلالی با بیان اینکه متأسفانه دوستان به این موضوع توجه نکردند، اظهار داشت: در ابتدا با هر دو فراکسیون برای تعامل صحبت کردم تا ترکیب هیئت رئیسه در سال سوم برای سال چهارم حفظ شود چون طبیعتاً نوع برخورد با اعضای هیئت رئیسه هم برای آن‌ها هزینه‌ساز است.

وی افزود: علی‌رغم این صحبت، دوستان گفتند که باید بررسی کنند و سپس هر کدام اعلام کردند که به لیست جداگانه‌ای رسیده است. در نهایت هم یک نفر از هیأت رئیسه باز ماند و مابقی همان ترکیب هیأت رئیسه سال سوم مجلس است.

نماینده تهران یادآور شد: کسانی که سابقه پارلمانی دارند یا سوابق ادوار گذشته را مطالعه کرده باشند به این موضوع می‌رسند که نتیجه انتخابات هیئت رئیسه امری کاملاً بدیهی بوده و تازه نیست.

جلالی با اشاره به بازماندن مطهری از عضویت در هیئت رئیسه در سال چهارم، گفت: به جای اتهام زنی به دیگران باید از تصمیم دوستان سوال شود که مسئولیت به خود آن‌ها برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: آن‌ها این تصمیم را گرفتند که در همه حوزه‌ها به شکل مستقل نامزد معرفی کنند اما این نمی‌شود که آقایان بخواهند در همه حوزه‌ها کاندیدا بدهند اما بعد همه را موظف بدانند که به لیست‌شان به صورت کامل رأی داده شود. معمولاً رأی با تعامل همجوشی و مسالمت کسب می‌شود.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با یادآوری اینکه از سال اول مجلس دهم برخی از دوستان از فراکسیون امید سراغ ما آمدند و گفتند که با فراکسیون ما یک لیست مشترک بدهند تا کل پارلمان را در دست بگیریم، خاطرنشان کرد: همان زمان به آن‌ها گفتم که این خلاف مشی ماست چون ما قائل به تعامل هستیم. همچنین نمی‌توان پارلمان را بدون مشارکت جمعی اداره کرد.

جلالی با اشاره به اینکه باید از همه جریان‌های داخل پارلمان نماینده‌ای در داخل هیئت رئیسه وجود داشته باشد چون این می‌تواند در التزام‌بخشی مجلس نقش مؤثر داشته باشد، می‌گوید: هر کسی می‌تواند در این شرایط طیف خود را در مسیر منویات و اهداف کلان مجلس هماهنگ کند.

وی با استفاده از این عبارت که «وقت گلایه‌گذاری نیست»، گفت: شخص خود بنده و فراکسیون مستقلین در جهت تعامل و همفکری و رسیدن به لیست واحد در فراکسیون تلاش کردیم، حتی این نکته را به نمایندگان گفتم که امسال مردم تاب تحمل برخی خبرها را ندارند که بگویند با این حجم از گرانی، تورم و بیکاری آقایان در پارلمان بر سر یک کرسی با یکدیگر دعوا می‌کنند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: نباید وقت مجلس به این چیزها تلف شود. باید به مردم نشان دهیم که منسجم و همدل بوده و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنیم.

جلالی با بیان اینکه متأسفانه این اتفاق رخ نداد، افزود: سه لیست جداگانه ارائه شد و در نهایت هم ترکیب هیئت رئیسه جدید با یک تغییر در سال چهارم انتخاب شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مطهری در سال چهارم مجلس نتوانست از نمایندگان برای نایب رئیسی رأی بگیرد؟، گفت: اگر آقایان در لیست امید تعامل می‌کردند می‌توانست این اتفاق نیفتد، پس وقتی تعامل نمی‌کنید و می‌گوئید که از ابتدا تا انتهای انتخابات هیئت رئیسه خودمان لیست می‌دهیم و همه موظف به رأی به این لیست هستند، شدنی نیست.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به اینکه در مجلس هیچ فردی نماینده‌تر از دیگری نیست، تاکید کرد: نمایندگان برای خود شأنی قائل هستند پس باید با داشتن رفتار منطقی به گونه‌ای پیش رفت که نمایندگان هم بر اساس منطق حرکت کرده و پیش روند.

جلالی با بیان اینکه با مطهری دو، سه بار تلفنی صحبت کردم و به او گفتم که فکر می‌کنم این تصمیمات غلط منجر به این می‌شود که افرادی مثل شما در معرض خطر قرار گیرند، تاکید کرد: یعنی این پیش‌بینی را از قبل می‌توانستیم انجام دهیم. امیدواریم از این‌ها درس بگیریم، البته که دیگر برای ما نوبت درس گرفتن نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت روز قدس امسال با سال‌های گذشته، گفت: روز قدس امسال به مراتب از سال‌های گذشته مهم‌تر است. چون اتحادی بین رژیم صهیونیستی و برخی از حکام عرب منطقه ایجاد شده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه اسرائیلی‌ها از یک جهت موفقیت به دست آوردند از آن جهت که حداقل مسئله فلسطین را از اولویت برخی از دولت‌های اسلامی خارج کردند، گفت: البته که در بین امت اسلامی مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول است.

جلالی اضافه کرد: در این بین همواره تلاش جمهوری اسلامی ایران بر این بود که در اولویت و مسئله اول بودن موضوع فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام را زنده نگه دارد، البته متأسفانه برخی از کشورهای مرتجع منطقه که در گذشته با نتانیاهو مراودات پنهان داشتند، اکنون وارد فاز مراودات آشکار شده‌اند.

وی با بیان اینکه از یک طرف دیگر موضوع معامله غرب و به دنبال آن خارج کردن فلسطینی‌ها از وطن خود را دنبال می‌کنند، افزود: توطئه‌های عمیقی را انجام می‌دهند لذا ان‌شاءالله امسال روز قدس در ایران و سایر بلاد اسلامی متفاوت بوده و مردم برای احقاق حق مسلمانان و بیت‌المقدس و احیای حق فلسطینی‌ها در تظاهرات گسترده شرکت کنند و نشان دهند که از این نوع عملکرد حکام منطقه و رژیم صهیونیستی و به خصوص دولت آمریکا و ترامپ ناراضی هستند.

نماینده مردم تهران با اشاره به صحبت‌های اخیر سیدحسن نصرالله، گفت: ایشان به این مطلب اشاره کرد که اگر جریان مقاومت امروز حضور نداشت و سرزمین‌های لبنان را آزاد نمی‌کرد امروز ترامپ آن را به عنوان سرزمین‌های رژیم صهیونیستی اعلام می‌کرد یعنی همان کاری که با جولان انجام داد.

جلالی اظهار داشت: این‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها جنگ را جدی گرفته‌اند و لازم است مسلمانان به شکل پررنگ‌تری در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح مرکز پژوهش‌ها برای چگونگی اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تأمین کالای اساسی گفت: در جلسه سران شورای هماهنگی قوا در این باره بحث‌های جدی انجام شده و دبیرخانه این شورا هم مسئول رسیدگی شده که دیروز در این دبیرخانه به تصمیمات خوبی رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما نیز در مرکز پژوهش‌ها سند خوبی را به عنوان اقتصاد بدون نفت تهیه کردیم مبنی بر اینکه چطور بتوانیم اقتصاد خود را بدون فروش نفت اداره کنیم.

جلالی با بیان اینکه البته این به معنای استقبال از عدم فروش نفت نیست، گفت: ما تلاش خود را انجام می‌دهیم و مسئولان دولتی هم در تلاش برای فروش نفت هستند ولی ما فکر می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های خوب موجود در داخل کشور می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه این به معنای وجود اقتصاد شتابنده با رشد بالا نیست بلکه به معنای حفظ جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد است، افزود: در این باره مرکز پژوهش‌ها اقدامات و مطالعات لازم را انجام داده است. اخیراً هم تیم اقتصادی ما جلسه‌ای با رئیس مجلس برگزار کرد و توضیحات لازم را ارائه نمود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه تصمیمات گرفته شده در این طرح ناظر بر چگونگی اختصاص ۱۴ میلیارد ارز است، گفت: بالاخره باید دولت و مجلس در این باره کار کرده و آن را به سرانجامی برسانند.

جلالی تاکید کرد: اکنون در شرایط فعلی مردم کالایی را با ارز ۴,۲۰۰ تومان دریافت نمی‌کنند به همین جهت صحبت از تقویت اهرم‌های نظارتی و به دنبال آن تغییر شرایط میسر نیست و با این کار اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد. خوش‌بینانه آن است که در نهایت کالاها با ارز نیمایی در اختیار مردم قرار گرفته شود که این کار هم نمی‌شود.

وی اذعان داشت: وقتی قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید قیمت کالاها هم متناسب با آن تنظیم شد اما بعد از کاهش قیمت دلار شاهد پایین آمدن قیمت کالاها نبودیم بنابراین باید در این باره چاره‌ای اندیشید.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما سناریوهای مختلفی را آماده کردیم که باید چطور ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص داد.

جلالی با بیان این مطلب «در بخش‌های دیگر که باید کالاها با ارز نیمایی یا بالاتر داده شود بحث صورت می‌گیرد که چطور باید این موضوع در اختیار مردم باشد»، افزود: مثلاً نظر ما این است که رفاه کارت برای مردم تعریف کرد تا از رفاه کارت آن‌ها مبالغی به ازای کالاهای دریافتی از فروشگاه‌ها کسر شود. کارهای مختلفی در این بخش انجام می‌شود.

وی گفت: تلاش ما بر این است که بتوانیم در نهایت به تصمیمات مشترکی با دولت برسیم یعنی در شورای عالی اقتصادی هماهنگی قوا یا در مجلس تصمیم‌گیری شود که مد نظر دولت هم باشد. ما اقدامات خود را در این راستا انجام می‌دهیم.