وکیل‌مدافع بابک زنجانی: منفرد مظلوم‌نمایی می‌کند/ منفرد: زنجانی گفت ۴ وزیر پشت من هستند

گروه اجتماعی الف،   3980305095 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد. وکیل‌مدافع بابک زنجانی با حضور در پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی گفت: آقای منفرد با مظلوم نمایی می‌خواهد منکر نقش خود در پرونده شود.

وکیل‌مدافع بابک زنجانی: منفرد مظلوم‌نمایی می‌کند/ منفرد: زنجانی گفت ۴ وزیر پشت من هستند

به گزارش میزان، پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم علیرضا زیبا حالت منفرد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با حضور مستشار، وکلای مدافع، وکلای شرکت HK، معاون اول و نماینده دادستان تهران، کارشناسان شرکت ملی نفت به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه وکیل محکوم بابک زنجانی از ریاست دادگاه خواست تا مطالبی را در خصوص نقش علیرضا زیبا حالت منفرد در پرونده محکوم زنجانی بیان کند.

وکیل پس از کسب اجازه از ریاست دادگاه در جایگاه حاضر شد و گفت: در ابتدا از محضر دادگاه بابت این اجازه تشکر کرده و سعی می‌کنم مطالبی را که در راستای کشف حقیقت و اجرای عدالت است را در خدمت دادگاه بیان کنم و امیدوارم این مطالب که با در نظر گرفتن اطلاعاتی نزدیک به ۴ ماه مطالعه پرونده آقای زنجانی و نیز با توجه به حضور در ۲۶ جلسه رسیدگی به دادگاه موکلم می‌باشد، مفید فایده این دادگاه باشد.

کوهپایه زاده گفت: ریاست دادگاه در طول ۲۶ جلسه دادگاهی که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست شما برگزار شد به کرّات نام آقای منفرد مطرح می‌شد و جای خالی این فرد برای رفع ابهامات و پاسخگویی به سئوالات و کشف حلقه‌های مفقوده به وضوح نمایان بود.

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: نحوه دفاعیات آقای منفرد در جلسات قبل به گونه‌ای بود که گویا او قربانی تیم زنجانی شده است و هیچ خطا و تقصیری متوجه نامبرده نبوده است و به نظر می‌رسد که با مظلوم نمایی تلاش می‌کند همه اتهامات را به گردن موکل من بیندازد که اکنون شش سال است در بازداشت به سر می‌برد؛ اما باید دانست که آقای منفرد نقش اساسی در تحویل و تحول و انتقال محموله‌های نفتی داشته است.

وکیل محکوم زنجانی بیان کرد:، چون موکل بنده مدیریت امور را از طریق تلفن یا ایمیل بر عهده داشته است، اما آقای منفرد به صورت فیزیکی امور را مدیریت می‌کرده است.

وی افزود: آقای منفرد در دفاعیات خود گفته است که من نقشی در تبادلات نفتی نداشته‌ام این درحالی است که طرف حساب شرکت نفت و شرکت HK شرکت ایزو بوده است. یعنی محوریت پرونده شرکت ایزو بوده است که نقش آقای منفرد در آن بسیار مهم است.

کوهپایه زاده گفت: در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱ شرکت ایزو با سهامداری آقای فلاح هروی و آقای زنجانی به ثبت می‌رسد، اما در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۲ آقای منفرد کلیه سهام ایزو را با جعل امضای آقای زنجانی به نفع خود و حسابدارشان به نفع خودشان تغییر می‌دهد.

وکیل محکوم زنجانی اظهار کرد: البته در این راستا آقای زنجانی شکایتی را مبنی بر جعل و کلاهبرداری علیه آقای منفرد مطرح کرده، چون با این جعل آقای منفرد کلیه سهام شرکت ایزو را به نفع خود و حسابدارشان منتقل کرده بود. اما پس از مدتی این فرد کلیه سهام این شرکت را به نام آقای معاذ حسابدارش منتقل می‌کند که از کارمندان وی بوده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس مدیریت شرکت ایزو و تحول محموله‌های نفتی، انبارداری، فروش و انتقال نفت متوجه آقای منفرد بوده است و اینکه در دفاعیات خود گفته است که از این امور مطلع نبوده ام خلاف واقعیت می‌باشد.

کوهپایه زاده گفت: دفاعیات امروز ما نافی رأی صادر شده از سوی شعبه دادگاه ۱۵ نیست و ما تسلیم و تابع قانون هستیم و آقای زنجانی بدهکار است و باید تا یورو و ریال آخر بدهی خود را بپردازد؛ اما هدف از دفاعیات من احراز و کشف حقایق است.

وکیل محکوم زنجانی بیان کرد: اگر بخواهید از این جعبه سیاه رمز گشایی کنیم چاره‌ای نداریم که رابطه بین فرزاد بازرگان که مسئول امور بین الملل شرکت نیکو بوده است را با آقای منفرد بررسی کنیم و نیز لازم است بارنامه‌هایی را که شرکت نفت به بازپرسی شعبه ۳ دادسرای کارکنان دولت داده است، مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: در این خصوص باید توضیح داد موکل من شکایتی را علیه وزیر نفت و مسئولان وقت شرکت ملی در شعبه ۳ بازپرسی کارکنان دولت مطرح کرده و در آنجا مدعی شده که آقای منفرد نسبت به موکل من کلاهبرداری کرده است.

کوهپایه زاده گفت: پس از بررسی مدارک، بازپرس شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت به مدیران نفتی ابلاغ می‌کند که بارنامه‌های شرکت HK برای بررسی صحت ادعا‌ها به این شعبه تحویل شود و پس از تحویل دادن این بارنامه‌ها مشخص می‌شود که لیست این بارنامه‌های تحویلی با لیستی که قبلا شرکت HK به بازپرسی پرونده در شعبه دیگری ارائه داده تفاوت‌ها و تعارضات زیادی دارد که این تفاوت در دو بارنامه اکنون در حال بررسی است.

وکیل محکوم زنجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که بنده نسبت به آن تاکید دارم کشف رابطه بین آ‌قای منفرد و آقای بازرگان است، چون زمانی که موکل من دستگیر می‌شود شرکت نفت نیکو با علم به اینکه آقای زنجانی دچار مشکل شده با این حال می‌آید و با آقای منفرد ارتباط برقرار می‌کند و سئوال این است که زمانیکه موکل من در زندان است چه رابطه‌ای بین این دو فرد وجود داشته است به طوری که بر اساس مستندات این‌ها در جمع خانوادگی در کنار یکدیگر بوده‌اند. البته بر اساس این عکس‌ها و مستندات دیگر نه انگشتری در دست آقای منفرد است و نه جای مهر بر پیشانی او و جود دارد و علاوه بر ارتباطات خانوادگی ارتباطات پُستی نیز بین این دو فرد برقرار بوده است.

وی بیان داشت: اینکه نقش آقای بازرگان چیست حسب دستور جنابعالی باید کشف شود. همچنین لازم است بارنامه‌هایی که شرکت HK در زمان محاکمه آقای زنجانی ارائه داده است با بارنامه‌هایی که اخیرا ارائه شده است بررسی و تفاوت‌های آن مشخص شود تا به کشف حقیقت کمک کند.

کوهپایه زاده افزود:، چون کشتی‌هایی که این افراد مدعی بود که نفت را تحویل داده با بررسی مکان یاب‌ها مشخص شده که اصلا این کشتی‌ها به مقصد‌های مورد ادعا نرفته‌اند و این موضوع هم در شعبه سوم در حال رسیدگی است. به طوریکه یکی از این کشتی‌ها اکنون به صورت قراضه شده در پاکستان به فروش رفته است.

وکیل محکوم زنجانی ادامه داد: یکی دیگر از دفاعیات آقای منفرد این بوده است که وی به دوستان HK گفته است که LC مورد ادعای آقای زنجانی غیر واقعی است که این موضوع هم قابل توجه می‌باشد.

وی بیان داشت: آقای زنجانی در آن زمان از طریقی متوجه می‌شود که آقای منفرد در کشور سوئیس با مدیران شرکت نیکو ارتباط گرفته و جلسه‌ای ترتیب داده است. در این خصوص آقای زنجانی با آقای منفرد تماس می‌گیرد و می‌پرسد که شما کجا هستید که منفرد می‌گوید در سوئیس هستم و آقای زنجانی به آقای منفرد اعلام می‌کند که شما بدون اجازه رفته اید و با شرکت نیکو و آقای بازرگان ارتباط گرفته‌ای و در آنجا به او می‌گوید که تو با این کارت داری به من خیانت می‌کنی.

کوهپایه زاده گفت: آقای بازرگان و منفرد که به این طریق با یکدیگر ارتباط گرفته بودند در آنجا آقای بازرگان به آقای منفرد می‌گوید که بگو کشتی‌ها را تحویل گرفته‌ای و در مالزی تخلیه کرده‌ای که اگر هر کشتی را ۵۰۰ متر بدانیم طبیعتا تحویل بار ده کشتی یعنی نیاز داشتن به ۵ کیلومتر فضا که بر اساس قواعد و ضوابط بین الملل چنین کاری قابل اجرا نیست و از آن مهمتر تاکنون هیچ گونه سندی در این خصوص ارائه نشده است.

وکیل محکوم زنجانی خاطرنشان کرد: به طور مشخص مقصود این است که انکار آقای منفرد مبنی بر اینکه من در این امور نقشی نداشته‌ام خلاف واقعیت است و این فرد مهمترین و کلیدی‌ترین نقش را در تحویل و تحول محموله‌های نفتی داشته است.

وی گفت: مطلب دیگری که بر آن تاکید دارم تعارض و تفاوت آشکار بین دو بارنامه به مرجع قضایی است که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. همچنین ارتباط وسیع بین آقای بازرگان و آقای منفرد حتی پس از بازداشت آقای زنجانی و با علم به اینکه می‌دانستند که فعالیت آقای زنجانی مشکل داشته است، اما به ارتباطات خود ادامه می‌داده اند.

کوهپایه زاده افزود: با توجه به این مطالب جهت کشف حقیقت و احراز واقعیت اگر ریاست دادگاه مصلحت بدانند موکل بنده در جلسات رسیدگی حضور یابند و اگر لازم نیست و دفاعیات بنده مکفی است تقاضا دارم مطالبی که بیان شد مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه قاضی صلواتی از متهم زیبا حالت منفرد خواست تا در جایگاه قرار گیرد و در خصوص اظهارات مهدی شمس و رسول کوهپایه‌زاده توضیحاتی ارائه کند.

متهم زیبا حالت منفرد با قرار گرفتن در جایگاه گفت: در خصوص اظهارات آقای کوهپایه زاده باید بگویم شرکت ایزو در بدو تاسیس برای ارسال حواله‌جات توسط اینجانب و حسابدارم ثبت شد و هزینه‌های آن نیز توسط خودم پرداخت شد که می‌توانید از شرکت نفت استعلام کنید و ببنید که از ابتدا تا انتها این شرکت مربوط به من و حسابدارم بوده است.

متهم زیبا حالت منفرد خاطر نشان کرد: مدتی بعد آقای زنجانی تصمیم می‌گیرد که برای خرید نفت، مخازن نفتی و محموله‌های نفتی با شرکت ملی نفت وارد مذاکره شود. من و حسابدارم این بار نه به دفتر ثبت شرکت‌های مالزی بلکه به دفتر ثبت اسناد مالزی مراجعه کردیم و طی دو وکالت نامه سهام و کلیه اختیارات حقوقی خود را به آقای زنجانی دادیم و دلیل آقای زنجانی این بود که آن زمان می‌خواست با وزارت نفت قراردادی بنویسد و به همین خاطر نیاز به سندی داشت تا نشان دهد مالکیت شرکت مربوط به وی است و آقای زنجانی با آن سند توانست قرارداد ببندد.

وی افزود: اساسنامه شرکت هزار و سهام آن نیز ۱۰۰ دلار بوده است و تمامی این اسناد را واجا، بازپرس و نمایندگان حقوقی نیز دارند در اسناد به هیچ عنوان از ابتدا تا انتها نامی از آقای زنجانی نبوده و نیست و هنوز هم وجود ندارد و حتما این اسناد هم مانند سایر اسناد جعلی است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

در این بخش از جلسه دادگاه کوهپایه‌زاده اظهار کرد: من اسنادی را خدمت شما تقدیم می‌کنم که آنجا هم اسم و هم امضای موکل است و به کرات اسم و امضای موکل آمده است، مثل این می‌ماند که اکنون بگوییم شب است این از عجایب روزگار است.

متهم زیبا حالت منفرد در ادامه گفت: هیچ وقت نامی از آقای زنجانی نبوده و حتما این هم از موارد دیگر آقای زنجانی بوده که امروز همه ما را گرفتار کردند.

وی در ادامه در خصوص ارتباط خود با فردی به نام بازرگان اظهار کرد: آقای بازرگان و آقای اکرمی در یک مقطعی مدیرعامل شرکت HK بودند و زمانی که میعانات گازی به دلیل عدم پرداخت وجوه مورد نظر و همچنین تحریم توسط گمرک چین در شرف مصادره بود، در ابتدا آقای زنجانی اشاره کرده بود که نمایندگان HK بیایند و ایزو را تحویل بگیرند و مالکیت میعانات گازی بر عهده شرکت نفت قرار گیرد؛ لذا من یک شرکت دیگر برای ثبت حوالجات به نام پترو مستر ثبت کردم. این در حالی بود که آقای زنجانی مستأصل شده بود که چه کند.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: به پیشنهاد من شرکت برای انجام حوالجات به نام من و حسابدارم ثبت شده بود و سبب آشنایی من با آقای بازرگان و آقای اکرمی انتقال پترو مستر به مدیریت بازرگان و اکرمی بود و محل اقامت بازرگان نیز هنگ کنگ بود و در کمال سلامت شرکت به نام آقای بازرگان و اکرمی شد و تمام میعانات تحویل پترو مستر شد و در حال حاضر فکر کنم که در اختیار شما باشد.

وی افزود: در این راستا آقای بازرگان و آقای اکرمی در دو سفر جداگانه به مالزی آمدند و سهام و هیئت مدیره را به آن‌ها منتقل کردیم و این کار انجام شد و هنوز که هنوز است از مخازنی که در دالیان گرفته بودند وزارت نفت دارد استفاده می‌کند.

متهم زیبا حالت منفرد در ادامه و در خصوص ادعای وکیل بابک زنجانی در خصوص وی و حضور وی با بازرگان در یک مهمانی خانوادگی گفت: آن مربوط به زمان بازنشستگی آقای بازرگان از HK بود و با توجه به اینکه در هنگ کنگ بودم و خانه تجارت مالزی و دومینیکا را راه‌اندازی کرده بودم به او پیشنهاد دادم تا خانه تجارت هنگ کنگ دومینیکا را راه اندازی کند و چنانچه در هنگ کنگ توانایی دارد شرکتی ثبت شود.

وی تصریح کرد: تنها دو بار آقای بازرگان به مالزی آمد که حسب مهمان نوازی دعوتشان کردم که مربوط به دوران پس از بازنشستگی وی از HK بود. من هر حرکتی می‌خواستم انجام دهم با آقای زنجانی هماهنگ می‌کردم و زمانی که مدیر عامل وقت شرکت نیکو از من دعوت کرد تا برای پاره‌ای از توضیحات به سوئیس بروم موضوع را به آقای زنجانی گفتم که گفت: برو و ببین که چه می‌خواهند. به سوئیس رفتم آن زمان فرزندم در آنجا تحصیل می‌کرد و به دفتر شرکت نیکو در لب دریاچه لوزان رفتم.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: مدیر عامل شرکت نیکو، در آن جلسه حضور نداشت و آقایی که قبلا نماینده مجلس بود و مدیر مالی شرکت نیکو بودند که خودشان را به من معرفی کرد و گفت که برای مدیرعامل کاری پیش آمده و در آن جلسه نیستند. زمانی که LC‌ها را بررسی کردم متوجه شدم که بانک اسلام دومین بانک بزرگ در مالزی است و هیچ وقت به یک بانکی که تحریم شده ال سی به مبلغ ۳۳۰ میلیون یورو صادر نمی‌کند زمانی که از جلسه خارج شدم قطعا به آقای زنجانی اطلاع داد که آقای زنجانی با من تماس گرفت و گفت: منفرد فکر نکن می‌توانی با تخریب من با وزارت نفت کار کنی، من ۴ وزیر، نمایندگان مجلس و بانک مرکزی پشتم هستند.

در این بخش از جلسه دادگاه وکیل بابک زنجانی خطاب به ریاست دادگاه گفت: یقینا تشخیص اینکه صحبت‌های وی مرتبط و یا صحیح است با هیئت دادگاه است، اما با توجه به اسناد و مدارک فرمایش شما (زیبا حالت منفرد) خلاف واقع است. شما (زیبا حالت منفرد) فرمودید که ملاقاتتان با آقای بازرگان بعد از بازنشستگی بوده یعنی زمانی که موکل به دلیل کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و HK در بازداشت به سر می‌برده، اما چه دلیلی دارد که بعد از بازداشت موکل، مهره کلیدی شرکت نیکو با شما در ارتباط باشد.

وی تصریح کرد: موکل باید بدهی خود را بپردازد و، چون رأی قطعی، وی را ملزم کرده باید پرداخت کند، اما باید مشخص شود که محموله‌های نفتی به کجا رفته چرا که رهیابی‌های ماهواره‌ای و بارنامه‌ها می‌گوید که به مقصد نرسیده است.

وی افزود: روز گذشته نیز جلساتی در خصوص بازپرداخت بدهی موکل برگزار شد؛ اما نکته اینجاست که چه بلایی بر سر محموله‌های نفتی آمده است.

متهم زیبا حالت منفرد در این بخش از جلسه دادگاه گفت: اگر دادگاه صلاح می‌داند آقای بازرگان را به دادگاه دعوت کنند و توضیح دهند من مدتهاست که از آقای بازرگان اطلاعی ندارم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم بیان کرد: در مورد ردیابی‌های انجام شده چه توضیحی دارید؟

متهم زیبا حالت منفرد در پاسخ گفت: من اسناد وی (کوهپایه زاده) را ندیده‌ام.

قاضی صلواتی پرسید: چه توضیحی در خصوص توضیحات و مستندات آقای شمس در جلسه قبل دارد؟

متهم زیبا حالت منفرد در پاسخ گفت: من هیچ نقشی در جعل بارنامه‌ها نداشتم با شرکتی به نام گلان مارین به عنوان واسطه صحبت کردم که نفت را در اختیار کشتی‌های مورد نظر قرار دهد. آ‌قای زنجانی با مدیر این شرکت نیز دیدار داشت و من فقط واسطه بودم تا قبول کند چند شرکت اجاره کنند.

وی با بیان اینکه من هیچ وقت بالای یک نفتکش نرفتم، گفت: من بدون اخذ مجوز‌های لازم توانایی اینکه روی کشتی‌ها بروم را نداشتم اگر آبی در کشتی بوده می‌توانسته که توسط شرکت، صاحب و یا فرمانده کشتی باشد و من هیچ نقشی در این قضیه نداشتم.

قاضی صلواتی در این بخش از دادگاه در واکنش به اظهارات متهم زیبا حالت منفرد گفت: توضیحات شما هیچ ارتباطی به اسناد آقای شمس نداشت.

نماینده دادستان نیز در واکنش به اظهارات متهم زیبا حالت منفرد پرسید: بابت این کار چه مقدار پورسانت گرفتید و آن یک میلیون و دویست هزار دلار برای چه بود؟

متهم زیبا حالت منفرد گفت: آن ربطی به این موضوع ندارد و برای اجاره گلان مارین بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: توضیحات شما به موضوع بی ارتباط است.

متهم در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: من حق ورود به کشتی را نداشتم که آب در آن کنم. من هیچ وقت بارنامه‌ای جعل نکردم و تمام نفت‌ها به دستور آقای زنجانی به مقاصد مختلف ارسال می‌شد و قطعا اگر سوءتفاهمی بود وی (زنجانی) از من طرح شکایت می‌کرد. خاطرم هست که عازم سفر حج بودم که برای حساب پیش آقای زنجانی رفتم که گفت: بعد از سفر بیا بعد از سفر آمدم و ۲۰۰ میلیون تومان به من پرداخت کردند و ۴۶۰ میلیون آن نیز مانده بود که دستگیر شدم. من نه آب داخل نفت کردم و نه توانایی انتقال این کشتی را به جای دیگر داشتم من بدون اطلاع آقای زنجانی کشتی‌ای را جا به جا نکردم.

قاضی صلواتی در این بخش از جلسه دادگاه از شمس خواست تا در جایگاه قرار گیرد و گفت: محکومیت آقای شمس قطعی است و به عنوان کسی که در جلسات بابک زنجانی بوده حضور دارد. از طرفی توضیحات شما (زیبا حالت منفرد) قانع کننده نیست و به حاشیه می‌روید.

شمس ضمن قرار گیری در جایگاه گفت: شما را از مالزی به لوزان دعوت کردند؛ اما چرا خود آقای زنجانی را دعوت نکردند. شما اگر مسئولیت نداشتید نباید به آن جلسه می‌رفتید. وی (زیبا حالت منفرد) در راستای همان اختیاراتی که به وی داده شده بود به آنجا رفته است.

در این بخش از جلسه دادگاه متهم زیبا حالت منفرد گفت: من نمی‌دانم چرا به آنجا رفتم و نمی‌دانم چکاره بودم آقای زنجانی گفت: برو و رفتم.

در ادامه شمس اظهار کرد: حرفی که آقای منفرد می‌زند حرف درستی است، خود وی نمی‌تواند شخصا روی کشتی برود و شرکت گیرنده کالا ISO بوده و بر اساس اسناد آقای کوهپایه زاده، آقای زنجانی صاحب شرکت بود؛ اما طبق اسناد من، آقای منفرد صاحب بودند و احتمالا آن اسناد (اسناد کوهپایه زاده) جعلی است و همه کاره شرکت آقای منفرد بوده است.

شمس افزود: آن موقع هم به آقای منفرد گفتم که گفتند من بررسی می‌کنم آقای منفرد درست می‌گویند سه نفر می‌تواند روی کشتی تاثیر داشته باشد که یکی فرمانده، دیگری مالک و دیگری اجاره کننده است مالک گفته من به هیچ عنوان این کار را انجام نداده ام لذا کاپیتان و اجاره دهنده می‌ماند که باید پاسخگو باشد.