تظاهرات اسرائیلی‌ها در تل آویو علیه نتانیاهو

گروه جهان الف،   3980305084 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هزاران اسرائیلی در اعتراض به توافقنامه‌هایی که قرار است نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف دولتی امضا کند، در تل آویو دست به تظاهرات زدند. مخالفان معتقدند که "این ائتلاف پایان دموکراسی در اسرائیل خواهد بود".

تظاهرات اسرائیلی‌ها در تل آویو علیه نتانیاهو

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در انتخابات پارلمانی نهم آوریل پیروز شد تا روز چهارشنبه فرصت دارد تا ائتلاف دولتی جدیدی تشکیل دهد. وی تاکنون نتوانسته مطالبات شرکای آتی خود در دولت به ویژه درباره الحاق یهودیان تندرو به ارتش را پاسخگو باشد.

در حالی که هنوز هیچگونه توافقی علنی نشده، گمانه زنی‌ها حاکی از این است که امکان دارد اعضای ائتلاف با اقداماتی که هدف از آن تضعیف دستگاه قضا باشد، موافقت کنند. دستگاه قضائی اسرائیل پرونده‌های متعددی را علیه نتانیاهو مطرح کرده است.

دادستان کل اسرائیل روز چهارشنبه تصمیم گرفت، موعد نهایی جلسه رسمی استماع نتانیاهو در پرونده‌های فساد علیه وی را تا ماه اکتبر تمدید کند.

عصر روز شنبه تظاهرکنندگان در تل آویو شعار "ملت یکپارچه قانون یکپارچه" را سر دادند. طبق ارزیابی برگزار کنندگان تظاهرات، تعداد معترضان به دهها هزار تن می‌رسید.

اگر نتانیاهو نتواند تا روز چهارشنبه ائتلاف دولتی تشکیل دهد، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند نماینده دیگری را مکلف به تشکیل دولت کند.

بنی گانتز، رهبر ائتلاف “آبی و سفید” (راستگرای میانه)، بزرگترین فراکسیون مخالف خطاب به نتانیاهو گفت: اجازه نخواهیم داد اسرائیل دموکراتیک را به فضای خاص برای یک خانواده سلطنتی تبدیل کنی.

در همین حال، یائیر لاپید، شریک نتانیاهو در ائتلاف نیز خطاب به وی عنوان داشت: تو فراتر از قانون نیستی. اجازه نخواهیم داد دیکتاتور باشی.

تمار زاندبرگ، رهبر حزب اپوزیسیون "مرتز" نیز گفت: نتانیاهو دادگاه عالی را در هم خواهد کوبید تا مانع از فعالیت دستگاه قضائی شود.