روایتی از لحظات آخر آزادسازی خرمشهر

گروه فرهنگی الف،   3980304103

۷۰۰ نفر از نیروها اعلام آمادگی کردند که به خرمشهر وارد شوند. برخی از فرماندهان می‌گفتند که آنها توسط دشمن قتل عام خواهند شد. در این شرایط بود که شهید حسین خرازی برای ورود به خرمشهر اقدام کرد و ما در یک تصمیم انجام شده قرار گرفتیم.

روایتی از لحظات آخر آزادسازی خرمشهر

به گزارش ایسنا، نشست «فتح خرمشهر الگوی وحدت ملی» با حضور جمعی از پیشکسوتان سپاهی، ارتشی و هنرمندان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. امیرسرتیپ سیدناصر حسینی معاون پژوهشی هیأت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در این نشست با طرح این پرسش که چگونه خرمشهر از یک موقعیت جغرافیایی می‌تواند به یک آرمان و الگو تبدیل شود؟ بیان کرد: ما باید برای پاسخ به این پرسش دفاع مقدس را از سه نگاه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی کنیم.

عراق با ژئوپولوتیک ایران مخالف بود

وی توضیح داد: در سطح ملی ما با همسایه غربی مشکل داشتیم چرا که عراق با ژئوپولوتیک ما مخالف بود. این اختلاف ۵۰۰ سال ادامه داشت و آخرین درگیری ما با عراق جنگ تحمیلی بود به تعبیر دیگر ایران و عراق اختلاف مرزی داشتند. پس از روی کار آمدن حزب بعث اختلاف‌ها شدت گرفت و مسائل پس از پیروزی انقلاب اسلامی و درگیری‌هایی که در درون کشور وجود داشت این فرصت را به عراق داد تا با ما وارد جنگ شود.

وی ادامه داد: در سطح منطقه‌ای نیز عراق توانست با مطرح کردن جزایر سه‌گانه و مباحثی همچون عرب و عجم، شیعه و سنی، کشورهای عربی منطقه را با خود همراه کند تا آنجا که اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی در راستای تثبیت عراق موضع‌گیری کردند. از نگاه بین‌المللی هم باید بیان کرد که جنگ تحمیلی در فضایی به وقوع پیوست که فضایی دو قطبی در جهان حاکم بود یعنی جنگ سرد در فضای بین‌المللی جریان داشت. شرقی‌ها، شوروی و غربی‌ها آمریکا بودند. هر جنگی که در می‌گرفت به نیابت از این دو ابر قدرت رقم می‌خورد. اما جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که هر دو ابرقدرت از یک سوی جنگ حمایت کردند. و فضا را برای ما با دشواری روبرو ساختند.

هدف کودتای نقاب براندازی نبود

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه فتح خرمشهر را باید از دو منظر «مقاومت» و «پیروزی» مورد بررسی قرار دهیم یادآور شد: مقاومت ۳۴ روز اول زمان طلایی کشور ما بود چرا که وضعیت در آن زمان به گونه‌ای بود که ارتش در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. و درگیری‌های تجزیه طلبانه بسیاری در نقاط مختلف کشور وجود داشت. علاوه بر این جغرافیای تهاجم عراق فقط به خرمشهر محدود نبود. بلکه دشمن از هشت محور به ما حمله کرده بود. از سوی دیگر کودتای نقاب در کشور شکل گرفته بود. این کودتا هدف اصلی‌اش بی اعتماد کردن مردم به سیستم دفاعی کشور یعنی ارتش بود. که این مساله موجب شد روحیه رزمندگان تخریب شود و فضا را برای ارتشیان محدود کرد. به گونه‌ای که آنها هیچ رزمایش یا آموزشی نداشتند. از همین رو مقاومت ۳۴ روزه زمان بسیار مناسبی را به ایران داد. در این مقاومت نیروهای ارتشی سپاهی، و مردم نقش بسزایی داشتند. و یک مقاومت بی مثال را رقم زدند.

عملیات الی بیت‌المقدس راز آلود است / ‏‬ فرماندهان صحبت از قتل عام کردند

امیر سرتیپ حسینی با اشاره به مقوله‌ی پیروزی در فتح خرمشهر گفت: خرمشهر از جمله عملیات‌هایی بود که در سال دوم جنگ انجام شد. این عملیات بسیار راز آلود است چرا که ما با ۷۰ هزار رزمنده در آن حضور داشتیم که حدوداً ۳۰ هزار رزمنده در آن شهید و مجروح شدند و به عبارتی ما در مراحل پایانی عملیات با ۴۰ هزار نیرو توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. این مساله باعث شده بود که فرماندهان نسبت به پیشروی تردید کنند و از طرفی هیچیک از آنها آماده ریسک کردن نبودند. از طرفی اگر عملیات ادامه نمی‌یافت دشمن تجدید قوا می‌کرد و پس از آن تلفات بیشتری داشتیم. در آن شرایط ۷۰۰ نفر از نیروها اعلام آمادگی کردند که به خرمشهر وارد شوند. برخی از فرماندهان می‌گفتند که آنها توسط دشمن قتل عام خواهند شد. در این شرایط بود که شهید حسین خرازی برای ورود به خرمشهر اقدام کرد و ما در یک تصمیم انجام شده قرار گرفتیم. در این شرایط بود که شهید کاظمی و شهید خرازی گفتند که دشمن تسلیم شده است و این مساله چیزی شبیه به یک معجزه بود. همان جا بود که برای نخستین بار شهید احمد کاظمی بود که اعلام کرد خدا خرمشهر را آزاد کرد. ما در عملیات الی بیت‌المقدس ۶۰۰۰ شهید دادیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در پایانی خاطرنشان کرد: در میان تمام شهدا نام سه شهید بسیار پررنگ است. شهید علی صیاد شیرازی؛ شهید حسین خرازی و شهید احمد کاظمی.

در ادامه این نشست محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی روز سوم در سخنانی بیان کرد: آن زمان که خرمشهر در حال آزاد سازی بود من در حال اخذ دیپلم بودم و از همین رو در آنجا حضور نداشتم. هر آنچه که در فیلم روز سوم به تصویر کشیده شد روایت‌هایی از محمد نورانی و حمید آخوندی بود. عراقی‌ها در آن زمان آن چنان بی‌رحمانه به خرمشهر حمله کرده بودند که حتی مردم فرصت ناهار خوردن نداشتند.

بخشی از بودجه دفاعی به فیلم‌های دفاعی اختصاص یابد

این کارگردان خاطرنشان کرد: در بودجه دفاعی کشور نیاز داریم بخشی از آن به فیلم سازان دفاعی اختصاص یابد. سوم خرداد یک لحظه غرورانگیز برای تمام ملت ایران است. آنچنان که به پاس این پیروزی می‌توان سه روز روزه گرفت. چرا که غرور ملی ما به ما بازگشت. خرمشهر مام وطن بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دشمن به دنبال اختلاف‌افکنی بین قومیت‌ها است و ما باید با به تصویر کشیدن مقاومت مردم ایران در دفاع مقدس، جامعه را آگاه کنیم.

در بخش دیگر این نشست سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات گفت: عملیات الی بیت‌المقدس از نظر حجم کار و مناطق آزاد شده بسیار مهم است. روح کلی این عملیات وحدت میان تمام اقشار و دستگاه‌ها علیه دشمن بود. فتح خرمشهر خط بطلانی بر این موضوع بود که ما دیگر سرزمینی را از دست نخواهیم داد. هویت ملی و ایرانی ما و از طرفی اسلامیت ما نیز در این پیروزی به نمایش گذاشته شد.

در پایان این نشست سردار نبی رودکی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس مباحثی را در رابطه با چگونگی انجام عملیات الی بیت‌المقدس و آزاد سازی خرمشهر ارائه کرد.