تله استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها

امیرعلی ابوالفتح،   3980304022
تله استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها

با وجود پایان تحقیقات رابرت مولر درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا ، بار دیگر موضوع احتمال استیضاح دونالد ترامپ در کانون جدال های سیاسی و حزبی در آمریکا قرار گرفته است.

هم اکنون بیش از هر زمان دیگری طی دو سال و نیم ریاست جمهوری ترامپ ، وی به آغاز روند استیضاح نزدیک شده است . نانسی پلوسی ، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان چند روز پیش بعد از شرکت در نشستی با هدف بررسی نحوه برخورد ترامپ با تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا گفت ، به نظر می رسد که رئیس جمهوری درباره این تحقیقات لاپوشانی کرده و ترامپ فاقد اعتماد برای کار با دموکرات هاست .

در مقابل نیز دونالد ترامپ ، بحث های اخیر کنگره بر سر موضوع لاپوشانی حقیقت در خصوص تحقیقات رابرت مولر را مسخره‌بازی پلوسی توصیف و اعلام کرد تا زمان به پایان رسیدن تحقیقات درخصوص پرونده روسیه ، از همکاری با دموکرات ها خودداری خواهد کرد .

اکنون به نظر می رسد ترامپ به اندازه یک مو، با استیضاح فاصله دارد و اگر در نهایت نانسی پلوسی زیر فشار دموکرات های رادیکال همچون الکساندرا اوکازیو-کورتس کوتاه بیاید ، دستور آغاز رسیدگی به تخلفات دونالد ترامپ را صادر خواهد کرد . در این صورت ، ابتدا موضوع در کمیته قضایی مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات هاست ، به بحث گذاشته می شود و درخواست برای محاکمه رئیس جمهوری به تصویب این کمیته خواهد رسید. سپس تمامی اعضای مجلس نمایندگان به موضوع خواهند پرداخت که با توجه به برتری عددی دموکرات ها ، به احتمال قریب به یقین ، طرح استیضاح ترامپ در صحن مجلس نمایندگان نیز تصویب خواهد شد .

با این حال ، مشکل برای دموکرات ها پس از ارجاع پرونده از مجلس نمایندگان به مجلس سنا ، جایی که جمهوری خواهان در آن برتری شکننده ای دارند ، بروز خواهد کرد . با توجه به شدت مجادلات سیاسی - ایدئولوژیکی در آمریکا که این کشور را دوپاره کرده است  سناتورهای جمهوری خواه حتی در صورت وجود مدارک غیر قابل کتمان از تخلفات قانونی ترامپ و لاپوشانی های وی در خصوص تحقیقات رابرت مولر ، به محکومیت و برکناری رئیس جمهور هم‌حزبی خود رای نخواهند داد ؛ به ویژه این که چنین اتفاقی ، پیروزی در انتخابات 2020 را تقریبا غیر ممکن خواهد کرد .

در عین حال ، ترامپ نیز برای مقاومت در برابر درخواست های دموکرات های کنگره مبنی بر ارسال اوراق مالیاتی یا حضور مشاوران سابقش به منظور ادعای شهادت در برابر اعضای کنگره ، نیم نگاهی هم به انتخابات 2020 دارد. به عبارت دیگر ، گویی ترامپ به گونه ای در حال تحریک جریان رادیکال در حزب دموکرات است تا آنان را به آغاز فرایند استیضاح رئیس جمهوری وادار کند ؛ آن هم علیه فردی که در عرصه اقتصادی دستاوردهای قابل قبولی داشته است و جریان بانفوذ و قدرتمند محافظه کاری در آمریکا به پیروزی مجدد وی در انتخابات آینده به شدت دل بسته اند. 

شکست دموکرات ها در استیضاح و برکناری ترامپ - موضوعی که با توجه به برتری جمهوری خواهان در سنا محتمل به نظر می رسد - ناکامی احتمالی آنان در انتخابات نوامبر 2020 را تقویت خواهد کرد ؛ مگر این که دموکرات ها برای پرهیز از مواجهه با چنین شکستی ، روند رسیدگی به پرونده تخلفات احتمالی ترامپ را به بعد از انتخابات 2020 و در صورت پیروزی مجدد وی در این انتخابات موکول کنند . به هر حال ، آن چه مسلم است این که سایه شمشیر استیضاح به این زودی ها از سر چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکاکنار نخواهد رفت.

 

منبع: خراسان