ترزا می احتمالا فردا استعفای خود را اعلام می‌کند

گروه جهان الف،   3980302069

یک روزنامه انگلیسی بدون افشای منبع خود گزارش کرد که احتمالا«ترزا می»، روز جمعه (فردا) استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری انگلیس اعلام خواهد کرد.

به گزارش فارس، در پی شکست مذاکرات نخست‌وزیر انگلیس با رهبر حزب مخالفان کارگر درباره توافق برگزیت، روزنامه انگلیسی تایمز گزارش کرد که «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس احتمالاً فردا (جمعه) استعفای خود را اعلام می‌کند.

28 اردیبهشت ماه،‌ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش کرد، شکست مذاکرات «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا با رهبر حزب رقیب برای جلب موافقت حزب کارگر با توافق برگزیت، موج انتقادات هم‌حزبی‌هایش را به‌دنبال داشت و بسیاری خواهان استعفای هرچه سریع‌تر او شدند.

کوربین پس از ۶ هفته مذاکره با دولت انگلیس به‌طور غیرمنتظره‌ای از گفت‌وگوها خارج شد و اعلام کرد: «تا آنجا که امکان داشت پیش رفتیم» و دو حزب «در پر کردن فاصله‌های سیاسی ناتوان بودند».

بنا بر گزارش روزنامه تایمز، می شب گذشته (چهارشنبه) با فشارها برای کناره‌گیری از سمت نخست‌وزیر انگلیس مقابله کرد و تأکید داشت که امروز را به مبارزه برای انتخابات اروپا تخصیص خواهد داد.

همپیمانان نخست‌وزیر انگلیس با اینحال اعلام کرده‌اند که می بعد از دیدار با «گراهام برادی» رئیس کمیته 1992 متشکل از نمایندگان محافظه‌کار، استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

پیش از این اواخر اردیبهشت‌ ماه، برادی تأکید کرده بود که ترزا می باید خیلی زود زمان دقیقی را برای کناره گیری از قدرت تعیین و اعلام کند.

بر اساس این گزارش، می تا زمانیکه جانشین وی در یک فرایند دو مرحله‌ای که طبق آن دو نامزد نهایی با رأی‌ 125 هزار عضو حزب محافظه‌کار روبرو هستند، انتخاب شود، در سمت خود بعنوان نخست‌وزیر انگلیس باقی خواهد ماند.

در ماه مارس سال جاری میلادی، می به امید جلب حمایت محافظه‌کارانی که با طرح پیشنهادی وی در خصوص برگزیت مخالف بودند، اعلام کرد که اگر توافق «برگزیت» که تا آن زمان دو بار در پارلمان شکست خورده بود، برای بار سوم در پارلمان انگلیس به تصویب درآید، از سمت خود استعفا می‌کند.

پیش از این نیز، نخست‌وزیر انگلیس وعده داده بود که قبل از برگزاری انتخابات بعدی که در سال 2022 برگزار می‌شود، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۶ دولت انگلیس طی یک همه‌پرسی موظف شد طی یک برنامه زمان‌بندی، سال ۲۰۱۸ از اتحادیه اروپا خارج شود. اما ترس از عواقب اقتصادی و سیاسی آن موجب شد دولت ترزا می تلاش کند برای اجرای تدریجی برگزیت با اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای را امضا کند. اما این توافق‌نامه پس از چندبار اصلاح نیز نتوانست در پارلمان انگلیس رأی بیاورد و خروج این کشور از اتحادیه اروپا هم‌چنان در هاله‌ای از سردرگمی قرار دارد.

سران اتحادیه اروپا ماه گذشته در جلسه خود در بروکسل با درخواست انگلستان برای تمدید ضرب‌الأجل خروج این کشور از اتحادیه، موافقت کرده‌اند.

بسیاری بر این باورند که برگزیت بزرگ‌ترین بحران خارجی دولت انگلیس از زمان جنگ‌جهانی‌دوم است.