نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است

گروه سلامت الف،   3980302059

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است، گفت: بخشی از سرطان‌ها مانند معده و روده بزرگ معالجه می‌شوند

دکتر رضا ملک‌زاده در نشست خبری هفته سلامت گوارش اظهار کرد: در یکی دو سال اخیر توانستیم نظام ثبت کامل سرطان را در ایران برقرار کنیم و اکنون آمارهای مربوط به سرطان به‌صورت دقیق جمع‌آوری می‌شود.

وی اظهار داشت: آخرین گزارش آماده شده مربوط به سال 1393 است که در این سال، 112 هزار نفر به سرطان مبتلا شدند که در سال‌های قبل آمار مبتلایان ما کمتر بوده است.ملک‌زاده نرخ ابتلا به سرطان در ایران را 158 نفر به ازای یک‌صد هزار اعلام کرد و گفت: در بین سرطان‌ها، سرطان دستگاه گوارش شایع‌تر بوده و 27 درصد کل آمار سرطان را به خود اختصاص داده است.

رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارشی و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در میان سرطان‌های دستگاه گوارش هنوز سرطان مری، اولین سرطان شایع مردان ایرانی است.معاون وزیر بهداشت با اشاره به کاهش شیوع سرطان مری در کشور گفت: زمانی نرخ سرطان مری در ایران، 100 نفر در یک‌صد هزار بوده که این رقم به 20 نفر در یک‌صد هزار رسیده، به‌عبارتی آمار ابتلا به یک‌پنجم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 80 درصد علل سرطان مری قابل‌ پیشگیری است، گفت: مصرف تریاک و سیگار، آلودگی هوا در داخل خانه، مصرف آب غیر لوله‌کشی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، کاهش مصرف میوه‌ها و سبزیجات و مایعات داغ از عوامل ابتلا به سرطان بوده است که با رعایت آنها تا 80 درصد سرطان مری کاهش می‌یابد.ملک‌زاده ادامه داد: سرطان روده بزرگ در سال‌های اخیر افزایش یافته است و عامل اصلی این سرطان و سرطان سینه و دهانه رحم، چاقی و عدم تحرک است.

وی اصلاح شیوه زندگی صحیح، رژیم غذایی متعادل، پرهیزازپرخوری، وزن متعادل، ورزش، پرهیز از مصرف سیگار و تریاک، رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف سبزیجات و میوه را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری سرطان برشمرد.‌

ملک‌زاده بیان کرد: میزان چاقی و اضافه‌وزن در 20 سال گذشته به‌سرعت افزایش یافته و الان حدود 70 درصد ایرانیان یا چاق هستند یا 10 کیلوگرم اضافه‌وزن دارند.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، 80 درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند و طی سال‌های اخیر شیوع چاقی در مناطق روستایی از مناطق شهری بیشتر شده است.وی خاطرنشان کرد: حدود 10 درصد ایرانیان بالای 40 سال به‌صورت تفننی تریاک مصرف می‌کنند که عامل مهمی در زمینه ابتلا به سرطان است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه با انتخاب شیوه زندگی سالم و متعادل نگه‌داشتن وزن، خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد، گفت: دو پروژه تحقیقاتی در زمینه تشخیص سرطان مری و روده در حال انجام است و روش‌های تشخیصی سرطان روده بزرگ نیز در ایران در مرحله آزمایش قرار دارد.وی بیان کرد: آموزش به پزشکان و به‌روز کردن اطلاعات آن‌ها از جمله اقداماتی است که در همایش‌های استانی به مناسبت هفته سلامت گوارش (اول تا هشتم خردادماه) به آن توجه خواهد شد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: به‌اندازه کافی متخصص سرطان در کشور داریم و هزار نفر در کشور، خدمات را در مراکز دولتی ارائه می‌دهند، اکنون امکانات پیشگیری در کشور وجود دارد همچنین در برخی شهرها کلینیک سرطان احداث شده است.

ملک‌زاده گفت: گاز هلیوم موردنیاز دستگاه‌های تشخیص و درمان سرطان در کشور به‌وسیله شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود، در شرایط حاضر ما بیش از نیاز کشور دستگاه MRI داریم، در برخی مواقع مشکلات بودجه، ارز و مدیریتی وجود دارد اما به دنبال تولید دستگاه‌ها در کشور هستیم.دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش نیز در این نشست خبری در تشریح ویژه‌برنامه‌های این هفته گفت: تشخیص زودهنگام سرطان گوارش به‌عنوان موضوع اصلی هفته سلامت گوارش امسال تعیین شده و تمرکز برنامه‌ها بر روی سرطان‌های کولون و معده است.

سیدمحمد مهدی میرناصری افزود: به این مناسبت در 12 استان از جمله فارس، تهران، گیلان، اصفهان، قم، گلستان، خراسان رضوی و مازندران برنامه‌های آموزشی برگزار خواهیم کرد.در ادامه این نشست متخصص آموزش و ارتقای سلامت با اشاره به اینکه انجام تحقیقات مرتبط با سرطان کولون، گفت: سرطان روده بزرگ به‌عنوان سومین سرطان شایع در کشور است و مرد و زن به یک اندازه در معرض این بیماری قرار دارند.

حمیده سلیم‌زاده افزود: کمپین‌هایی برای آشنایی این بیماری نیز طی سال‌های اخیر تشکیل شده تا مردم با علائم این بیماری آشنا شوند و اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از سلامت خود انجام دهند.

منبع: آرمان