نماینده مجلس: تمام سلطان‌ها در حوزه واردات ایجاد شدند‌

گروه اقتصادی الف،   3980302019

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: در شرایط کنونی تمامی سلطان‌ها در کشور در حوزه واردات ایجاد شده‌اند.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اکنون همه سلطان‌ها در حوزه واردات ایجاد می‌شود اظهار داشت: آیا تاکنون تولیدکننده‌ای در کشور ما عنوان سلطان پیدا کرده است؟ زیرا تولید به معنی اشتغال و واردات به معنی سفته‌بازی و رانت‌بازی است و ما اکنون در حوزه تولید مشکل داریم زیرا ‌سودده نیست و برعکس واردات بسیار سودده است و رانت‌های مختلفی برای حوزه وارادات ایجاد شده و تولیدکننده به حال خود رها شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بیان کرد: تا زمانی که به مسیر اصلی برنگردیم یعنی سیاست‌گذاری‌هایی که این سلاطین را به خاک سیاه بنشاند و تولیدکننده نفس راحتی بکشد، نمی‌توان در اقتصاد کشور موفق عمل کرد.

مصری با بیان اینکه با بودجه و تسهیلات دولتی نمی‌توان مشکل اشتغال را حل کرد، اظهار داشت: در موضوعاتی مانند اقتصاد متأسفانه نگاه‌ها همیشه به اعداد و ارقام بودجه و تسهیلات دولتی است که اشتباه بزرگی است و اشتغال اینگونه درست نمی‌شود.

ایجاد اشتغال با استفاده از نقدینگی در دست مردم

رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید بتوانیم بدون نگاه به بودجه و اعداد و ارقام تسهیلات دولتی از 1600 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور که در دست مردم است اشتغال ایجاد کنیم و باید توجه داشت که اشتغال با تسهیلات و اعداد و ارقام دولتی و بودجه درست‌شدنی نیست.

وی با بیان اینکه ما همیشه از دریچه آنچه که از قانون بودجه در می‌آید به افقتصاد نگاه می‌کنیم و اقتصاد کشور را براساس بودجه تعریف می‌کنیم که دچار این مشکل و خطا می‌شویم، بیان کرد: در کمیسیون اجتماعی تلاش کردیم برای اشتغال روستایی و آنچه از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری گرفتیم کارمزد سود تسهیلات را به صفر برسانیم ولی با تلاش بانکها این میزان به 6درصد رسید.

مصری با بیان اینکه اکنون تسهیلات اشتغالزایی که در اختیار افراد قرار داده می‌شود با سودهای 12 تا 14 درصد است و بانکها هم حتی تا 18 درصد این سودها را افزایش می‌دهند که رقم بالایی است، افزود: وقتی ما می‌گویم 25 هزار میلیارد دلار، معنایش این نیست که این مقدار بودجه دولتی در اختیار ما است تا اکنون با این بودجه ایجاد اشتغال کنیم زیرا بانک اطلاعات جامعی از افرادی که در دولت‌های قبل از این تسهیلات استفاده کردند نداریم.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها همواره روی یک سری اعداد و ارقام متمرکز بودند و تمرکز بر روی این اعداد از سوی دولت موجب ایجاد اشتغال‌های ناپایدار می‌شود یا موجب اشتغال خانگی که با کوچک‌ترین مشکلی از بین می‌رود، عنوان کرد: تا زمانی که ما با تمرکز بر این 25 هزار میلیارد تومان و و بردن آن در چرخه بانکی می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم این اشتغال درست‌شدنی و پاسخگو نیست.

صرف مالیات دریافتی برای هزینه‌های جاری دولت

مصری با اشاره به اینکه برای اصلاح وضعیت اقتصادی باید نگاه سیستمی داشته باشیم، افزود: این اصلاح به تغییر یک متغیر بستگی ندارد اینکه ما تنها واردات را ممنوع کنیم مشکلی برطرف نخواهد شد زیرا نفس تولیدکنندگان بابت افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه گرفته شده و روحیه تولیدکنندگان به شدت تضعیف شده است.

وی با بیان اینکه صیانت از اشتغال موجود باید در صدر برنامه‌های مسئولان دولتی باشد، افزود: ما در کشور یک فرمول کلی داریم که اگر هر کدام از این ارکان جابه‌جا شود نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا مشکل اقتصادی حل نمی‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرمول در همه جای دنیا به این صورت است سرمایه، تولید، فروش و در نهایت مالیات از فروش به سمت سوددهی یک بنگاه برود و بعد به آن بنگاه مالیات تعلق بگیرد و این مالیات به سمت بازتوزیع اهدافی که یک کشور در رابطه با هزینه‌های مالیاتی دارد جهت‌گیری شود.

وی افزود: متأسفانه همه هزینه‌های دریافتی از نفت و مالیات به جای اینکه صرف خدمات به مردم شود صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود و بیش از 100 هزار میلیارد تومان دریافتی از منابع نفتی صرف هزینه‌های جاری کشور شده ‌زیرا هزینه جاری کشور بالاست.

تبدیل بنگاه‌های اقتصادی تأمین اجتماعی به خیاط خلوت یک عده

مصری اظهار کرد: در خود تولید دو مقوله اشتغال و تقویت عدد پشتیبان تأمین اجتماعی نهفته است زیرا نظام‌های تأمین اجتماعی خود را بر اساس عدد پشتیبان نگه می‌دارند یعنی اینکه چند نفر بیمه‌پرداز و چند نفر مستمری‌بگیر داریم چند نفر بیمه پرداز باید ماهیانه بیمه پرداخت کنند تا یک نفر مستمری بگیر تامین شود.

وی عنوان کرد: اگر اشتغال پایدار و بنگاه‌های سودده ایجاد شود و بنگاه‌ها آنقدر سود داشته باشند که کارگران را بیمه کنند و بتوانند هزینه کارگران را بپردازند سازمان تأمین اجتماعی قوت می‌گیرد.

رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قوت تأمین اجتماعی یعنی عدد مازاد و این عدد مازاد در همه نظام‌های اقتصادی دنیا صرف سرمایه‌گذاری می‌شود و اگر ما عدد پشتیبان بالایی داشته باشیم و تأمین اجتماعی هزینه‌های جاری خود را تأمین کند آن عدد مازاد به سوی شغل‌های جدید می‌آید یعنی بنگاه جدید ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: با ایجاد بنگاه جدید تعداد زیادی افراد سرکار می‌آیند و این اشتغال جدید باعث تعداد بیشتر بیمه‌پرداز و منابع بیشتری نصیب این نظام و این نظام قوت بیشتری می‌یابد.

مصری افزود: نظام تأمین اجتماعی کشور یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اهرم‌های اقتصادی کشور است و با راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی جایگاه ویژه‌ای را در تحقق رونق تولید دارد.

وی عنوان کرد: متأسفانه در کشور بنگاه‌های اقتصادی تأمین اجتماعی یا صندوق‌ها تبدیل به خیاط خلوت برای عده‌ای شده ‌در حالی که در دنیا از آنجایی نظام تأمین اجتماعی سرمایه‌های بزرگی را در اختیار دارد، تأمین اجتماعی بنگاه‌های اقصادی ایجاد می‌کند و در این بنگاه‌ها تعدادی کارگر مشغول به کار می‌شوند.

رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در این بنگاه‌ها چون سال اول تولید آنها است سوددهی بالا، ماشین‌آلات تازه، تولید مناسب، فروش سودده و محصول به روز و مطابق با استانداردهای جهانی است و شاخص بورس بالا می‌رود.

وی بیان کرد: بهترین فرصت برای نظام تأمین اجتماعی در این زمان این است که این بنگاه‌ها را از طریق بورس به مردمی که پول خرد دارند واگذار کنند و دوباره این پول به تأمین اجتماعی برگردد و تأمین اجتماعی دوباره پول بزرگ دارد و دوباره سرمایه‌گذاری کند و یک بنگاه جدید ایجاد کند و زمینه اشتغالزایی بین 500 تا 600 نفر را ایجاد کند.

مصری با بیان اینکه 54 درصد از اشتغالزایی ما در بخش خدمات، 28 درصد در بخش کشاورزی و تنها 18 درصد در بخش صنعت ایجاد شده است، بیان کرد: در حوزه تسهیلات هم 54 درصد به حوزه خدمات و تنها 18 درصد وارد حوزه صنعت شده ‌و این هشدار را به ما می‌دهد که صنعت جاذبه‌ای برای صنعت‌گر ندارد.