سناریوی تکراری غرب برای فرار از شکست در سوریه

گروه جهان الف،   3980302016

قدرت های غربی که هنوز کامشان از شکست طرح براندازی دولت اسد در سوریه تلخ است، همچنان با تکرار سناریوهای نخ نما شده همچون حمله شیمیایی در این کشور تلاش می کنند دستاویزی برای حمله به دولت قانونی دمشق داشته باشند.

کمی بیش از دو سال از نخستین سناریوی غرب برای توجیه حمله به سوریه برای التیام زخم شکست طرح براندازی دولت قانونی این کشور نگذشته که آمریکا به همراه متحدان خود گویا در حال طراحی همان سناریوی مفتضح برای حمله ای دیگر هستند.

دو سال پیش در فروردین ماه سال 1396 آمریکا با این ادعا که دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در خان شیخون در استان ادلب از سلاح های شیمیایی برای حمله به مخالفان خود استفاده کرده، اقدام به حمله موشکی به این کشور کرد. آمریکا و متحدان غربی اش 59 موشک به پایگاه الشعیرات در استان حمص در شمال دمشق شلیک کردند و ادعا کردند که تاسیسات مرتبط با تسلیحات شیمیایی را هدف قرار داده اند.

این حمله در حالی بود که بعدها معلوم شد ارتش سوریه در همان ماه مقر تروریست ها در خان شیخون را هدف حملات هوایی خود قرار داد در حالی که نمی دانست آنجا محل ساخت تسلیحات شیمیایی توسط تروریست ها بوده است.
انتشار گاز متصاعد شده از این مقر سبب کشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد، اما آمریکا و همپیمانانش برای افشا نشدن تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی آنان اقدام به متهم کردن دولت سوریه و حمله به این کشور کردند.

یک سال از آن زمان گذشت اما آمریکا و متحدانش نه سناریوی خود را تغییر دادند و نه حاضر به پذیرش شکست خود در سوریه شدند و باز اقدام به تکرار همان اتهام های نخ نما کردند.

در 19 فروردین ماه سال 1397 در حالی که ارتش سوریه تروریست ها را در منطقه غوطه شرقی در تنگنا قرار داده بود، واشنگتن و متحدانش ادعا کردند نیروهای دولت اسد شهر دوما در این منطقه را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده‌ اند.

دولت سوریه حتی حاضر به پذیرش بازرسان بین المللی برای تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی شد و گروه حقیقت یاب بین المللی که در دمشق حاضر شده بودند، قرار شد در 24 فروردین برای بررسی میدانی به شهر دوما بروند.

اما درست چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه که همیشه مدعی حمایت از تحقیقات بی طرف بین المللی هستند، حملات هوایی خود را به منطقه آغاز کردند.

آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه و با همین بهانه واهی با 103 فروند موشک و راکت، 10 مرکز نظامی و تحقیقاتی سوریه را هدف قرار داد و خسارت هایی را به کشور و مردم سوریه وارد کرد.

یک سال پس از آن «ایان هندرسون» کارشناس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی 29 اردیبهشت ماه گذشته از تحریف و دستکاری نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی به دوما خبر داد و اعلام کرد که گزارش رسمی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درباره حمله به شهر دوما در استان ریف دمشق سوریه، با واقعیت ها منطبق نیست.

در گزارش هندرسون آمده است که براساس آزمایش ها و بازدید انجام شده از مکان حادثه، احتمال دارد مخازن و کپسول ها از آسمان پرتاب نشده و توسط افراد بر روی زمین کار گذاشته شده باشد.

گروهی از کارشناسان به ریاست هندرسون آزمایش هایی را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت مکان با آثار حمله تناسب ندارد زیرا با توجه به سوراخ شدن سقف بتنی در محل حادثه باید مواد سمی در محل یافت می شد و در مکانی دیگر نیز یک مخزن مواد شیمیایی بر روی یک تخت قرار گرفته بود و حتی چاشنی آن سالم بود و این موضوع پس از برخورد با سقف غیر ممکن است.

براین اساس کمیته مهندسی وابسته به گروه حقیقت یاب نباید به طور قطع اعلام می کردند که این کپسول ها از آسمان پرتاب شده است زیرا وضعیت مکان با وضعیت مکانی که از آسمان مورد حمله شیمیایی قرار گرفته متفاوت بود.

غربی ها که همواره در زمان تنگنا به داد تروریست ها رسیده اند، بار دیگر برنامه ریزی کردند تا زمانی که آخرین پایگاه آن ها در استان ادلب در حال از بین رفتن بود، با همان بهانه واهی تروریست را نجات دهند.

اما این بار زمانی که رسانه های غربی زمینه را برای تبلیغات دروغین پیرامون استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی آماده می کردند، دولت روسیه سناریوی آمریکایی-غربی را افشا کرده و دست آنان را رو کرد.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در شهریورماه سال 1397 اعلام کرد که تروریست ها «هیات تحریر الشام» قصد دارند به کمک غربی ها دست به حمله شیمیایی در منطقه «کفر زیتا» در استان ادلب زده و این حمله را به گردن دولت سوریه بیاندازند.

در این حمله نیز نقش گروه به اصطلاح امدادی موسوم به کلاه سفیدها که قرار بود نقش ناجیان قربانی های حمله شیمیایی را بازی کنند، بسیار برجسته بود. نقش رسوای کلاه سفیدها پیشتر در حمله شیمیایی غوطه شرقی رو شده بود. حتی «ریام دالاتی» یکی از تهیه کنندگان شبکه بی بی سی نیز نقش آنان در ساخت صحنه های دروغین از این حمله را افشا کرد.

وی اوایل فروردین ماه سال جاری با انتشار پیامی در توییتر این مطلب را فاش کرد، اما پس از آن حساب توییتری او به طور غیرطبیعی از دسترس خارج شد و روی تنظیمات 'خصوصی' قرار گرفت. گروه‌های معارض سوری ازجمله کلاه‌ سفیدها ویدئوهایی از بیمارستانها و صحنه‌هایی که ادعا می‌شد پس از حملات شیمیایی در غوطه شرقی فیلمبرداری شده منتشر کردند که در رسانه‌های غربی پخش شد.

همان زمان اصالت این ویدئوها موردتردید قرار گرفت ولی اکنون مطالب بیشتری در زمینهٔ ساختگی بودن فیلم‌ها به بحث گذاشته ‌شده است.

«پیرز رابینسون» استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه شفیلد انگلیس در آگوست 2018 مطلبی در همین زمینه منتشر و عنوان کرد که گزار‌شهای منتشرشده ازجمله تصاویر بی‌بی‌سی غیر واقعی بوده و زمانی منتشرشده که دولت انگلیس قصد حمایت تبلیغاتی از نیروهای معارض سوری را داشته است.

اما آمریکا و متحدان از تکرار این نمایش ها خسته نشده اند چرا که هنوز شکست خود را در سوریه و دیگر کشورهای منطقه فراموش نکرده اند. آن ها از فروردین ماه سال جاری نیز برنامه مشابهی را طراحی کرده اند. در 16 فروردین ماه گذشته وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه نسبت به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هشدار دادند و گفتند که به شدت به آن پاسخ خواهند داد.

این سه کشور افزوده اند: تاریخ رژیم در استفاده مکرر از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود را نمی توان انکار کرد، ما همچنان متعهد هستیم که آن را در قبال قتل عام مردان، زنان و کودکان بی گناه با استفاده از این سلاح های وحشتناک پاسخگو نگهداریم.

در این بیانیه اضافه شده است: تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در حال حاضر برای شناسایی عاملان استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه فعالیت خواهند داشت که گامی مهم در حصول اطمینان برای پاسخگویی است.

تاکید این سه کشور به تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در حالی است که همین سه کشور سال گذشته بدون توجه به کارشناسان این تیم و پیش از آنکه آنان تحقیقات میدانی خود را شروع کنند، به بهانه حمله شیمیایی به سوریه حمله هوایی کردند.

مدتی از ابراز نگرانی این سه کشور درباره حمله شیمیایی نگذشته بود که برخی گروه‌های تروریستی و رسانه‌های وابسته به این گروهها مدعی شدند که در شهرک کبانی در حومه لاذقیه ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. دولت و ارتش سوریه قاطعانه این ادعا را رد کرد و وزارت خارجه این کشور نیز اخبار منتشر شده از سوی رسانه ‌های وابسته به تروریست‌ ها را فاقد صحت خوانده و قویا رد کرد.

یک مقام وزارت خارجه سوریه گفت: دمشق به ‌صورت کامل با سازمان منع گسترش سلاح ‌های شیمیایی همکاری کرده و سوریه عاری از سلاح شیمیایی است.

اما وزارت خارجه آمریکا باز با وقاحت بر اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی اصرار کرد و روز گذشته در بیانیه ای مدعی شد که قرائن حاکی از آن است که احتمالا دولت سوریه طی روزهای گذشته از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: قرائنی مشاهده شده که حاکی از استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی از جمله در حمله ادعایی 19 می با گاز کلر است.

اما در همان روز بی پایه و اساس بودن این اتهام فاش شد و مرکز حقوق بشر سوریه مستقر در لندن این ادعا را تکذیب و یادآورشد که پس از بررسی های انجام شده هیچ سند و مدرکی دال بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به دست نیامده است.

«رامی عبدالرحمان» رئیس این مرکز در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت، با توجه به تحقیقات صورت گرفته باید گفت هیچ سندی دال بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه لاذقیه سوریه وجود ندارد.

حتی «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه نیز بی اساس بودن ادعای وزارت خارجه کشورش را تایید کرد و عصر چهارشنبه در نشست شهادت دهی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب قابل تائید نیست.

سوریه در هفت سال گذشته شاهد جنگ داخلی و حضور گروه‌های تروریستی حمایت شده از سوی ائتلاف غربی، عربی و صهیونیستی است که تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها نفر آواره در داخل و خارج این کشور به جا گذاشته است.